• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۲۰
  • شناسه خبر: 13874

عاطفه انجم شعاع: خطر سیلاب احتمالی کشاورزان و دامداران را تهدید می کند

پیام ملّت– رئيس اداره مديريت بحران و كاهش مخاطرات بخش كشاورزي سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: ۹۷ درصد خسارت سیل و بارشهای سنگین سال گذشته به اماکن دامی سنتی وارد شد. عاطفه انجم شعاع در گفت و گو با خبرنگار «پای ...

پیام ملّت– رئيس اداره مديريت بحران و كاهش مخاطرات بخش كشاورزي سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: ۹۷ درصد خسارت سیل و بارشهای سنگین سال گذشته به اماکن دامی سنتی وارد شد.

عاطفه انجم شعاع در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» با اشاره به اینکه بنابر پیش بینی های سازمان هواشناسی در روزهای پیش رو دما در سطح استان زنجان افت خواهد داشت اظهار کرد: احتمال سرمازدگی محصولات سردرختی وجود دارد که البته میزان مقاومت جوانه های گل به درجات زیر صفر و طول مدت سرما در ارقام مختلف متفاوت است، در این بین درختان هسته دار همچون زردآلو و بادام به مقدار بیشتری در معرض سرمازدگی قرار دارند.

به گفته وی درختان دانه دار مانند سیب و گلابی که نسبت به درختان هسته دار دیر گل تر هستند احتمال سرمازدگی پایین تری را در این روز ها خواهند داشت.

انجم شعاع با بیان اینکه بارش برف و افت دمای هوا احتمال خسارت به باغات استان زنجان را بالا می برد اظهار کرد: سرمای دیر رس بهاره در سال گذشته نیز موجب خسارت شد امسال نیز در صورتی که دمای هوا پایین‌تر از منفی ۲ درجه سانتی‌گراد برسد خسارت به درختان دور از انتظار نخواهد بود.

رئيس اداره مديريت بحران و كاهش مخاطرات بخش كشاورزي سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: روش های مختلفی برای جلوگیری از سرمای دیررس بهاره وجود دارد که از جمله این روش های موثر در شب های یخبندان عبارتند از

۱.استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری های باغی و دراگون

۲. آبیاری بارانی در مورد گیاهان یکساله و گیاهان دائمی مانند درختان

۳. آبیاری سطحی و غرقاب نمودن سطح باغات

۴.پوشش دهی درختان، درختچه ها و نهال های جوان توسط شاخ و برگ یا پلاستیک

۵. استفاده از مه پاش و ایجاد مه در محیط

۶. استفاده از دستگاه های مولد باد یا چاهک معکوس می باشد.

وی تأکید کرد: باغداران عزیز جدا از سوزاندن لاستیک در باغات اجتناب کنند زیرا این باور غلط در بین باغداران باعث سرمازدگی بیشتر درختان می شود.

ضمن اینکه آتش زدن کاه و کلش و شاخه‌های حاصل از هرس درختان در نقاط مختلف از باغ می‌تواند تا حدودی مانع سرمازدگی شود.

انجم شعاع تصریح کرد: میزان خسارت سرمازدگی باغات در استان طی سال گذشته پایین تر از خسارتی بود که سیل بر دامداران وارد کرد به طوری که ۹۷ درصد خسارت سیل و بارش های سنگین باران بر اماکن دامی سنتی وارد و دام ها در برخی از دامداری ها تلف شدند.

وی با بیان این که در این روز ها شاهد بارش باران در اغلب نقاط استان هستیم عنوان کرد: با توجه به احتمال سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها در روزهای بارانی بر مراقبت و رعايت توصيه هاي كارشناسان جهاد كشاورزي در خصوص تمهيدات پیشگیرانه بروز خسارت بر دامداری ها، زنبورداریها ، آبزی پروری و اراضی زراعی و باغی تاکید می شود./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست