• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۰۹
  • شناسه خبر: 14520

وجود کارخانه چیپر سازی در استان زنجان و بی اطلاعی بسیاری از باغداران

پیام ملّت- باغداران زنجانی سرشاخه های هرس شده درختان را جهت پاکسازی باغ و کاهش آلودگی به آفات و طغیان امراض می سوزانند در صورتی که اگر وجود کارخانه چیپر سازی به درستی اطلاع رسانی شود از این عمل ممانعت به عمل می آید.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» سرشاخه‌های هرس‌شده درختان می‌تواند با خردسازی توسط دستگاه چیپر و تبدیل به اندازه‌های ۳ تا ۴ سانتی‌متری طی روندی بعد از یک سال تبدیل به کود کمپوست شده و مورد استفاده کشاورزان قرار گیرد.اما باغداران بعد از هرس، سرشاخه‌ها را از سطح باغات جمع‌آوری می‌کنند و جهت معدوم‌سازی، کاهش آفات، امراض و پیشگیری از پخش شدن این عوامل به سایر درختان، اقدام به سوزاندن سرشاخه‌ها می‌کنند.

شهردار زنجان اسفند ماه ۹۷ به وجود کارخانه چیپرسازی برای خردسازی شاخه‌های هرس‌شده شهر زنجان اشاره کرده و گفته بود این کارخانه در محل مهترچایی در حال فعالیت است تا با خردسازی سرشاخه‌های هرس‌شده، آنها را در فضای سبز شهری استفاده کند.زیرا تاکنون سرشاخه‌های درختان و ضایعات چوبی در محل سایت خاک و نخاله قره داغ تخلیه و دفن می‌گردید که این عمل دفن ضایعات چوبی علاوه بر تولید آلودگی و ایجاد اشتعال و آتش سوزی در محل، نیاز به مساحت وسیع برای دفن داشت اما در راستای حفظ محیط زیست و بهداشت عمومی، کاهش هزینه‌های دفن، کمک به چرخه بازیافت و اشتغال زایی سایت چیپر در استان زنجان راه اندازی شد.

این پروژه از بهمن ماه ۹۷ کلید خورده و فاز اول آن طی سال گذشته به بهره برداری رسیده است به طوری که با آغاز به کار این مجموعه محصولات بازیافتی از ضایعات چوبی مورد استفاده های متفاوتی از جمله تولید زغال فشرده، نئوپان سازی، کمپوست و چیپس‌های رنگی که در زیباسازی فضا‌های سبز شهری و به منظور کاهش سطح کاشت چمن و صرفه جویی در آب مصرفی فضای سبز کاربرد دارد، استفاده می‌گردد.

با وجود این که کارخانه بازیافت سرشاخه درختان از یک سال گذشته به بهره برداری رسیده است که می تواند موثر در خردسازی شاخه های هرس شده درختان باشد اما بسیاری از باغداران از وجود چنین کارخانه ای بی اطلاع هستند.

بسیار بهتر خواهد بود تا از طریق سازمان‌های ذیربط وجود چنین کارخانه‌هایی به باغداران اطلاع‌رسانی شود تا به‌جای سوزاندن سرشاخه‌ها، آن‌ها را تحویل کارخانه چیپرسازی کنند تا به این نحو هم از سوزاندن و آلودگی هوا پیشگیری کنند و هم انرژی حذف‌شده را دوباره به طبیعت بازگردانند.

زهرا باقری کارشناس کشاورزی در خصوص لزوم هرس سرشاخه درختان و چیپر سازی آن ها به خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» گفت: وجود سرشاخه های اضافی درختان یکی از مشکلات در باغات و برداشت آنها بوده و بریدن سالیانه این سرشاخه ها ضروری است، برای استفاده صحیح و بهینه از سرشاخه ها و چوبهای باقی مانده از هرس و قطع درختان، کافی است آنها را با وسیله مناسب خرد نموده و سپس از این خرده چوبها برای مصارف مختلف از جمله تولید کود کمپوست و ملچ پاشی در باغات و … استفاده کرد.

وی اظهار داشت: وجود سرشاخه های خشک و در بعضی مواقع آلوده در باغات، محل خوب و مناسبی برای تکثیر آفات و بیماری های قارچی به شمار می رود که هرس و بریدن این شاخه ها با استفاده از دستگاه سرشاخه خرد کن و تلفیق بقایای خرد شده درختان با کودهای دامی و تبدیل آن ها به کودهای آلی، کود مورد نیاز باغات در آینده را تأمین می کند.

باقری در مورد کارکرد و چگونگی این دستگاهها اضافه کرد: دستگاه سرشاخه خردکن دارای انواع مختلف نوع کششی و قابل راه اندازی توسط انواع تراکتورهای متداول بوده و از قابلیت مانور بسیار بالایی برخوردار می باشد، از انواع دیگرآن موتور دار وثابت برقی می باشد که دارای تنوع بسیار زیاد از لحاظ قیمت و کارکرد می باشد.

به گفته وی، سرشاخه خردکن ها مناسب برای خرد کردن چوب ها و سر شاخه های حاصل از قطع درختان خشکیده که اصولا فصل پاییز و زمستان به دست می آید مفید بوده بنابراین باغدار بعد از هرس درختان دیگر مجبور به سوزاندن یا دپو شاخه ها و سر شاخه ها نخواهد بود، بلکه چوب ها و سرشاخه های هرس شده را با دستگاه های چوب خرد کن به صورت چیپس در آورده و نیاز کود دهی و محافظ از رطوبت باغ خود را برآورده خواهد کرد. /ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست