• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۱۰
  • شناسه خبر: 14615

خدمات روان شناسی باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد/ لزوم استفاده از روان شناسان در تصمیمات کلان کشور

پیام ملّت-یک متخصص روان شناسی گفت:هنوز هم این تصور وجود دارد که کسی که مشکل و اختلال روانی دارد به روان شناس و مشاور رجوع می کند و متأسفانه این تفکرارتباطی هم به سطح سواد و آگاهی بالا ندارد.

اکبر مهدیلو در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: مراجعه به مشاور و روان شناس در مقایسه با سال های قبل وضعیت خیلی بهتری دارد و در شهرهای بزرگ  مورد اقبال قرار گرفته است ولی همچنان در شهرهای کوچک تر مثل زنجان تابوهایی وجود دارد که مانع از مراجعه مردم به روان شناس می شود. ولی در دو- سه سال اخیر این مراجعات در شهر زنجان هم بیشتر شده است. البته از این نکته هم نباید غافل شد که کمیت  و افزایش تعداد مراکز مشاوره نباید کیفیت مشاوره را تحت الشعاع قرار دهد. باید متولی روان شناسی و مشاوره در کشور مشخص شود که کیفیت آن نیز مورد کنترل و ارزیابی قرارگیرد.

مهدیلو بخشی از این مشکلات را مربوط به خود متولیان روان شناسی و مشاوره در کشور دانست وگفت:گرچه سازمان نظام روان شناسی تشکیل شده ولی هنوز معلوم نیست متولی اصلی این امر کیست؟بهزیستی است یا وزارت ورزش و جوانان ؟

اکبر مهدیلو افزود: در مقطع کنونی آنچه که باعث می شود مردم رغبتی به مشاوره نداشته باشند هزینه و عدم پوش بیمه برای خدمات روان شناسی و مشاوره است. موضوعی که سال ها است روان شناسان برای آن تلاش می کنند که این موضوع نه به نفع خودشان که به نفع اقشار مختلف مردم است.

وی با اشاره به اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر وجود مشکلات و اختلالات روانی در کشور گفت: این موضوع را رسانه ها باید تبدیل به یک مطالبه مردمی کنند و گرنه اگر فقط از طرف روان شناسان مطرح شود، این شائبه پیش می آید که  روان شناسان به نفع خودشان تلاش می کنند. در حالی که خیلی از مردم به خاطر عدم توانایی مالی نمی توانند از خدمات روان شناسی و مشاوره بهره مند شوند. همانطور که مشکلات جسمی و مراجعه به پزشک شامل بیمه می شود،خدمات  روان شناسی هم باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.البته این خدمات دربرخی از  بخش های دولتی در حال انجام است که کفایت نمی کند و مختص قشر خاصی است که اگر رفع شود از لحاظ کمی و کیفی نسبت به گذشته وضعیت بهترخواهد بود.

این متخصص روان شناسی در رابطه با وضعیت خدمات روان شناسی در زنجان هم گفت: تا ۴-۵ سال پیش مرکز مشاوره در زنجان خیلی کم بود و لی الان با مجوز بهزیستی و سازمان جوانان این مراکز بیشتر شده است و بستری برای بهره گیری تعداد بیشتری از مردم از مشاوره روان شناسان فراهم شده که اگر موانع هم برداشته شود خیلی تاثیر گذار خواهد بود.

 اکبر مهدیلو در خصوص اقدامات روان شناسی نیز گفت: الان بیشتر تمرکز بر درمان است. یعنی  مشکل و اختلال ایجاد شده است که باید اورژانسی درمان شود.در حالی که  وقتی وزیر بهداشت می گوید بیشتر مردم مشکلات روانی دارند میتواند زنگ خظر باشد و با توجه به اینکه عصر جدید هم عصر اضطراب و افسردگی است باید  به بعد پیشگیری از مشکلات روانی بیشتر توجه کرد .

وی با اشاره به اجباری شدن مشاوره در دادگاه های خانواده قبل از طلاق گفت: چندین سال هست مشاوران در موضوع طلاق در دادگاه ها دخالت می کنند  که توانسته موثر باشد که البته مدت این مشاوره  80 دقیقه است که این موضوع  باید قبل از ازدواج و انتخاب اتفاق بیفتد و زوجین مشاوره اجباری داشته باشند و یا قبل از انتخاب تحت آموزش هایی قرار بگیرند و کسب آمادگی های ازدواج اجباری شود.

مهدیلو افزود: این آموزش ها اگر قانونی و اجباری باشد مردم مجبور به شرکت می شوند وگرنه ۱۰ درصد هم شرکت نمی کنند. در حالی که در همان  جلسات مشاوره از آگاهی های داده شده ابراز خوشحالی کرده اند که خیلی می تواند تبعات طلاق و اختلافات را کم کند.

به گفته این متخصص روان شناسی باورهای غلط در مراجعه به مشاور به ویژه در مسائل زوجین، در آقایان بیشتر است که یک بخشی از آن  فرافکنی است و دیگری نگرانی از اینکه دیگران توجه شوند که فردی که  به روان شناس مراجعه کرده حتما اختلا روانی داشته است.

اکبر مهدیلو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنچه تا کنون حتی از طرف همکاران مورد غفلت قرار گرفته است دخالت دادن روان شناسی درسطوح بالای تصمیم گیری و اجرایی کشور است که از همان زمان تصویب قوانین تا اجرای آن باید دید اثرات و تبعات روانی این تصمیات بر افراد چگونه خواهد بود و با استفاده از مشاوران و روان شناسان در تصمیم گیری های کلان کشور پیش بینی کنند که این تصمیمات چه هیجانات و اثرات روانی  را به دنبال خواهد داشت .

وی افزود: همانطور که هر مصوبه ای  پیوست فرهنگی دارد در بعد روان شناسی هم ، ازتصویب یک قانون کلان تا نصب یک المان توسط شهرداری در شهر این موضوع باید اتفاق بیفتد که کمک می کند تبعات منفی تصمیمات کم شود که جا دارد رسانه ها آن را مطالبه کنند.

وی گفت: امیدواریم با این شرایط آرام آرام برویم به سمت اینکه با پیشگیری نه تنها اختلالات روانی به موقع در مان شوند، بلکه همه مردم از مولفه های سلامت روان برخوردار باشند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست