• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۱۳
  • شناسه خبر: 14805

نوغانداری صنعتی اشتغالزا در روستاهااست

پیام ملّت-صنعت نوغانداری در کمتر از دو ماه بازگشت سرمایه اولیه را دارد و با حداقل امکانات در تمام مکان های روستایی قابل اجرا است.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم اگرچه دارای سابقه و قدمتی بالا در بسیاری از مناطق کشورمان است اما در برخی مناطق و استان‌های کشور یک شغل نو و جدید بوده و در حال ترویج است و از جمله فعالیت‌های جانبی در کنار شغل اصلی کشاورزی به شمار می‌رود و می‌تواند در طی یک دوره کوتاه مدت ضمن ایجاد انگیزه اقتصادی و به کارگیری بخشی از نیروی کار در روستاها به ویژه بانوان درآمدزایی مناسبی را برای روستائیان داشته باشد.

این شغل نیازمند سرمایه اولیه اندک است و کوتاه بودن دوره پرورش و حضور همه افراد خانواده از کودک تا کهنسال، دارای مزایای فراوانی است زیرا در نوغانداری بازگشت سرمایه سریعتر است و در مقایسه با برخی فعالیت‌های تولیدی کشاورزی در ایجاد اشتغال خانگی و ایجاد درآمد موثر می‌باشد.

نوغانداری به عنوان یک شغل نو و جدید در طی چند سال اخیر در استان زنجان خصوصا در منطقه سرسبز طارم با توجه به شرایط جغرافیایی اقلیمی مناسب در حال اجرا است و می‌تواند به یکی از مکان‌های فعال در صنعت نوغانداری تبدیل گردد.زیرا مهمترین نهاد اولیه در این صنعت برگ درخت توت است و در این منطقه می‌توان با برنامه‌ریزی مسئولان جهاد کشاورزی توتستان‌های وسیعی جهت گسترش این صنعت ایجاد کرد و گام مهمی برای ایجاد اشتغال بانوان روستایی در این منطقه برداشت، اما آن طور که به نظر می‌رسد به دلیل مشکلات متعدد رغبت کشاورزان این منطقه برای پرورش کرم ابریشم کاسته شده است زیرا صنعت لازم جهت فراوری در این شهرستان وجود ندارد و موجب می‌شود تا تولیدات این بخش به صورت خام و بدون هیچ فراوری در بازار به فروش برسد در صورتی که با فراوری تا چند برابر سود عاید تولیدکنندگان این صنعت می‌شود.

بانوی نوغاندار طارمی که نمونه استان در سال ۹۷ شناخته شد و ساکن یکی از روستاهای این شهرستان است ، از حدود پنج سال قبل در این حرفه ورود یافته است و علاوه بر خود خانواده چند نفره نیز در این کار همراه و کمک حال وی هستند.

این بانو نمونه فعال یک کارآفرین در این روستا است و موجب انگیزه در سایر بانوان روستایی برای کارآفرینی شده است، نوغاندار نمونه با این فعالیت خود کمک خرج خانواده خود است و طرح‌هایی بزرگ در ذهن دارد.

زینب حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» با بیان اینکه چندین سال است که در رشته نوغان داری و تولید کرم ابریشم فعالیت دارم و در سال۹۷ نیز به عنوان نوغاندار نمونه معرفی شدم، اظهار داشت: در سال ۹۸ نیز از لحاظ درشتی و کیفیت پیله با استان‌هایی که پیشرو در این زمینه هستند در رقابت بوده ام و موفق در این امر هستم.

وی با بیان این که هدف من این است تا شهرستان طارم را قطب تولید پیله کرم ابریشم در مقیاس صنعتی با حجم ۱۰۰ جعبه در سال کنم، عنوان کرد: از مسئولین استان درخواست دارم تا در جوار رودخانه قزل اوزن زمینی به مساحت پنج هکتار از اراضی ملی شهرستان طارم واقع در روستای ارشت را در اختیارم قرار دهند و مسائل آن را رفع نمایند، اما با این وجود در حال حاضر تمام اقدامات کارشناسی انجام گرفته است ولی برای تخصیص آب به مشکل خورده است.

 وی با اعلام این موضوع که با راه‌اندازی کارگاه صنعتی نوغانداری می‌توانم برای حداقل سی بانوی این روستا اشتغالزایی کنم، خاطرنشان کرد: در مسیر دریافت زمین ذکر شده با مشکلات بسیاری مواجه شدم که هرگز انگیزه خود برای ادامه کارم را از دست ندادم.

این بانوی نوغاندار افزود: من طرح بزرگی در ذهن دارم که شاید اگر اجرایی شود بزرگترین طرح صنعتی نوغانداری کشور شود اما این موضوع بستگی به این دارد که چه مقدار طرح من بتواند نظر مثبت مسئولین امر را جلب کند و مورد حمایت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه قسمت عمده استان در جوار رودخانه قزل‌اوزن قرار گرفته و شهرستان طارم نیز از این نعمت بهره‌مند شده است، ابراز داشت: با کاشت درختان توت در جوار رودخانه می‌توان به افزایش سطح هر چه بیشتر نوغانداری در این منطقه پرداخت از سویی دیگر یک مانع در برابر طغیان رودخانه ایجاد کرد زیرا ریشه این درخت در هر جهت ۲۰ تا ۳۰ متر رشد دارد و ضمنا این درخت چندان استفاده آبی ندارد.

بانوی نوغاندار طارمی با اشاره به این که تنها غذای مورد استفاده کرم ابریشم برگ درخت توت است، خاطرنشان کرد: طول دوره رشد کرم ابریشم جمعا ۳۵ تا ۴۰ روز زمان می‌برد و روزانه سه بار باید برگ توت چیده شود و برای تغذیه در اختیار کرم ابریشم قرار گیرد و نیاز به اختصاص وقت چندانی برای رسیدگی ندارد.

بانوی نوغاندار نمونه با بیان این که فعالیت پرورش کرم ابریشم درآمدزایی بالایی دارد و نیازمند حمایت مسئولان است، گفت: برای بانوانی که نیاز به دریافت راهنمایی و مشاوره در زمینه نوغانداری داشته باشند، راهنمایی ارائه می‌دهم تا بانوان روستایی نیز از لحاظ اقتصادی توانمند شوند و بازوی تولید در جامعه باشند.

با تمام آن چه که گفته شد برای این که بتوان در مسیر تولید گام برداشت، باید موانع رفع شده و حمایت های لازم از تولید کنندگان خصوصا بانوان کارآفرین در روستاها و مناطق محروم انجام گیرد تا ضمن دست یابی به هدف تولید و اشتغالزایی، روستاییان را نیز از لحاظ اقتصادی به سطح مطلوبی رساند./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست