• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۱۴
  • شناسه خبر: 14892

اجرای بهینه طرح احیا، تعادل بخشی و سازگاری با کم آبی، نیازمند همکاری همه جانبه است

پیام ملّت- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان گفت:در راستای اجرای بهینه طرح احیاء، تعادل بخشی و سازگاری با کم آبی مشکلاتی وجود دارد که همکاری همه جانبه دستگاه ها را می طلبد.

اسماعیل افشاری در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» با اشاره به این که در برش استانی برنامه های ابلاغی این طرح از سوی شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران، ۲۵۰ حلقه چاه بود که تنها ۱۸۰ حلقه چاه غیر مجاز مسدود شد اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های موجود هوشمند سازی کنتورهای آب هم ۱۵۰ دستگاه بود که ۳۰۹ کنتور هوشمند نصب شد.

وی افزود: جلوگیری از برداشت حدود ۲ میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی در سطح استان و توقیف ۱۹ دستگاه حفاری غیرمجاز از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه ای زنجان در راستای اجرای طرح ۱۵ گانه احیاء و تعادل بخشی طی سال گذشته بود، در سالجاری نیز انسداد چاه‌های غیر مجاز در استان با قوت و جدیت تمام دنبال می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به نکات مهم هشدار گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم گفت: وضعیت نگران کننده روند گسترش کشاورزی در ارتباط با آب های تجدیدپذیر و قابل دسترس، مصرف بیش از یکصد و بیست درصد از آبهای تجدیدپذیر کشور بالغ بر ۱۲۰ میلیارد متر مکعب را نشان می دهد.

به گفته این مسئول، توجه به محدودیت کشت های پر آب طلب از جمله برنج در استان های غیر برخوردار از منابع آبی مکفی، جدیت در تداوم اجرای برنامه تعادل بخشی با تأمین اعتبارات کافی و تغییر مفهوم فضای سبز  و حذف چمن از فضای سبز و دیگر موارد ذکر شده میتواند منجر به حفظ و احیای منابع آب زیرزمینی گردد.

وی به وضعیت بحرانی دشت های استان نیز اشاره و خاطر نشان کرد: کاهش بحران مدیریت بلند مدت یعنی تغییر سیاست های بهره برداری و مدیریت شامل وضع قوانین شفاف و کارآمد در بخش های آب، کشاورزی، اشتغال، ایجاد مدیریت مشارکتی در آبخوان داری، طراحی آمایش سرزمین، مدیریت میان مدت که تغییر الگوی کشت، ایجاد اشتغال جایگزین، یکپارچه سازی اراضی، ایجاد شبکه های آبیاری، تغییر راندمان آبیاری و .. می باشد و مدیریت کوتاه مدت که نصب وسایل اندازه گیری، انسداد چاههای فاقد پروانه، محدود کردن عمق چاهها ،کاهش دبی پروانه ها را می طلبد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان به مسائل، مشکلات و موانع موجود در راستای اجرای بهینه طرح احیاء و تعادل بخشی و سازگاری با کم آبی اشاره کرد و اظهارداشت: عدم همکاری کشاورزان در تحویل گرفتن پروانه های بهره برداری اصلاح و تعدیل شده، عدم هماهنگی نیروی انتظامی در انسداد چاههای غیرمجاز در برخی از شهرستانها از جمله این موارد است.

وی افزود: عدم تامین اعتبارات کافی جهت اجرای طرح احیا و تعادل بخشی و پرداخت مطالبات، پرداخت مطالبات پیمانکاران و مشاوران در قالب اوراق و اسناد خزانه و درصد تنزیل بالای آنها و عدم پیگیری ادارات دولتی برای اخذ پروانه بهره برداری برای چاههای در اختیار و … از از جمله موانع پیش رو در مسائل مذکور است.

به گفته افشاری، الزام ادارات دولتی برای پیگیری اخذ پروانه بهره برداری، تعیین تکلیف چاههای در اختیار، تاکید بر هماهنگی و همکاری بیشتر عوامل نیروی انتظامی در اجرای احکام انسداد چاههای غیر مجاز، توقیف دستگاههای حفاری غیر مجاز از راهکارهای پیشرو برای حل و فصل مشکلات مطروحه است. /ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست