• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۲۸
  • شناسه خبر: 15892

جهان انرژی

پیام ملّت؛مصطفی طاهری- یک گزارش شرکت کپلر ادعا می کند که ایران در ماه آوریل تنها ۷۰ هزار بشکه در روز نفت خام صادر کرده است. تحریم ها، پایین آمدن قیمت نفت، و کاهش واردات نفت چین از دلایل کاهش صادرات ایران ذکر شده است.

پیام ملّت؛ مصطفی طاهری منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم در یادداشتی نوشت: قیمت نفت در هفته گذشته به افزایش خود ادامه داد. نفت برنت در روز جمعه به ۳۲.۷۵ دلار هر بشکه رسید. قیمت نفت هاي مختلف از روز سه شنبه پس از اعلام کشورهای عرب خلیج فارس مبنی بر کاهش بیشتر تولید خود افزایش یافت. اما قیمت گاز طبیعی در هنري هاب با دو درصد کاهش به ۱.۶۵ دلار هر میلیون بی تی یو رسید.

به گزارش دبیرخانه اوپک، ایران در ماه آوریل به مقدار ۱.۹۶ میلیون بشکه در روز تولید داشته که ۵۳ هزار بشکه از ماه قبل کمتر بوده است. یک گزارش شرکت کپلر ادعا می کند که ایران در ماه آوریل تنها ۷۰ هزار بشکه در روز نفت خام صادر کرده است.

تحریم ها، پایین آمدن قیمت نفت، و کاهش واردات نفت چین از دلایل کاهش صادرات ایران ذکر شده است. البته میعانات گازي و صادرات ایران با دور زدن تحریم ها در این آمار وجود ندارد. شاید با اضافه کردن این اعداد به ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسیم.

کپلر ادعا می کند که نفت ایران که به ترکیه و هند صادر می شده، اکنون متوقف شده است. به ادعاي کپلر اکنون تنها چین از ایران نفت می خرد. به گزارش ۴ منبع متفاوت از درون کشورهاي اوپک پلاس، اوپک و متحدان این سازمان مایلند که در ماه ژوئن نیز همچون ماه مه ۱۰ میلیون بشکه از نفت تولیدی خود را روزانه کاهش دهند.

عربستان سعودي در دوشنبه قبل طی اعلامیه اي خاطر نشان کرد که براي رفع نفت مازاد درون بازار از ماه ژوئن یک میلیون بشکه دیگر از تولید نفت خود کم خواهد کرد.به گزارش آژانس بین المللی انرژي علاوه بر کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس، بقیه کشورها نیز در این زمینه همکاری خوبی از خود نشان داده اند. به عنوان مثال ایالات متحده آمریکا و کانادا در آوریل امسال ۳ میلیون بشکه در روز از تولید خود را کم کرده کرده اند و احتمالا در ماه ژوئن این مقدار به ۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. 

شوراي همکاري خلیج فارس مجددا به اختلافات داخلی دچار شده است. حالا عربستان سعودي اعلام کرده است که مالیات بر ارزش افزوده (VAT ) را بر کالاها و خدمات به مقدار عجیب ۱۵ درصد می رساند. یعنی یکباره آن را سه برابر می کند. تاثیر این اقدام بر شوراي همكاري منفی و تخریبی است. قرار بود مرزها برداشته شود و همه اتباع كشورهاي عضو شورا بتوانند بدون مانع در کشورهای دیگر شورا سرمایه گذاري نمایند.

از ۱۹۸۳ کشورها به توافق تجارت آزاد ( FTA) رسیدند و در ۲۰۰۳ قرارداد اتحادیه گمرکی را امضا کردند. اکنون در عربستان از ابتداي ژوئیه مالیات بر ارزش افزوده ۱۵ درصد، در امارات ۵ درصد و در بقیه کشورها صفر است.غول گازي روسیه، گازپروم اعلام کرد که مقدار گاز طبیعی صادراتی این شرکت ۱۹ درصد در سه ماه فصل اول ۲۰۲۰ نسبت به سه ماهه اول ۲۰۱۹ کاهش داشته است.به گزارش بانک بارکلیز، متوسط قیمت نفت برنت در ۲۰۲۰ برابر ۳۷ دلار در هر بشکه است. برای ۲۰۲۱ این بانک پیش بینی می کند که قیمت نفت ۵۳ دلار در هر بشکه خواهد بود. 

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست