• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۲۸
  • شناسه خبر: 15871

۹۰ درصد روستاهای بخش مرکزی زنجان از آب شرب بهداشتی بهره مند هستند

پیام ملّت- بخشدار مرکزی زنجان گفت: امروز در مناطق روستایی شاهد حرکت شتابنده توسعه هستیم، این در حالی است که پیش از انقلاب روستاها از کمترین امکانات هم محروم بودند.

کاوه حقیقی در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» با تأکید بر نقش اقدامات محرومیت ‌زدایی در توسعه روستایی اظهار داشت: مجموعه این اقدامات با هدف ایجاد اشتغال در روستا و تثبیت جمعیت و جلوگیری از مهاجرت روستائیان انجام شده است که در روستاهای بخش مرکزی زنجان این امر بسیار مشهود است.

بخشدار مرکزی زنجان خاطر نشان کرد: در بخش مرکزی زنجان ۱۲۶ روستا وجود دارد که ۱۱۶ روستا دارای سکنه بوده و بر اساس آمارگیری که در سال ۹۵ انجام شده است جمعیت روستایی این بخش بالغ بر ۴۶ هزار و ۵۱۲ نفر با ۱۴ هزار و ۴۲۴ خانوار است.

این مسئول با بیان این که ۶ دهستان در بخش مرکزی زنجان وجود دارد عنوان کرد: با وجود ۱۲۶ روستا، ۱۸ نقطه جمعیتی نیز همچون آمادگاه، دانشگاه زنجان، پلیس راه و مزرعه وجود دارد که دیگر دارای کد روستایی نیستند ولی دارای جمعیت ۴ هزار و ۶۳۰ نفری هستند و در مجموع جمعیت بخش مرکزی ۵۱ هزار و ۱۴۲ نفر است.

به گفته حقیقی مساحت بخش مرکزی زنجان در حدود ۲۶۶۶.۱۱ کیلومتر مربع بوده و از ۱۲۶ روستا، ۱۰ روستا خالی از سکنه، ۱۰۳ روستا دارای شورا و ۸۱ روستا نیز دارای دهیاری است.

بخشدار مرکزی زنجان با اشاره به در دست اجرا بودن پروژه‌های متعدد عمرانی و خدماتی از جمله گازرسانی در روستاها افزود: محرومیت‌زدایی از طریق گازرسانی به روستاها یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت در بخش مرکزی زنجان است که در این راستا پروژه گازرسانی به ۱۰ روستای فاقد گاز در دست اجرا بوده و امیدواریم با تلاش و همّت دستگاه‌های متولی تمامی روستاهای باقی مانده نیز طی سال های پیش رو از نعمت گاز بهره‌مند شوند.

حقیقی با بیان این که ۷۶ روستا در این بخش از نعمت گاز طبیعی بهره مند می باشد خاطر نشان کرد: از ۱۱۶ روستای دارای سکنه این بخش در مجموع ۸۶ روستا با درصد پوشش گاز رسانی ۷۴ درصدی همراه است.

بخشدار مرکزی زنجان ادامه داد: اکثر روستاهای این بخش دارای لوله کشی آب شرب هستند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی این امر آغاز شده است و در حال حاضر ۶۴ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان قرار داشته و در مابقی روستاها با وجود داشتن لوله کشی آب در روستا تحت پوشش این شرکت قرار نداشته و به صورت خودگردان اداره می شوند. البته کلر زنی و گندزدایی آب شرب تمامی روستاها توسط آبداران و یا معتمدین محلی انجام شده و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: پوشش درصد آب شرب روستایی این بخش، در حدود ۹۰ درصد است یعنی حتی در روستاهایی که شبکه آب شرب در تمامی معابر اجرا نشده است، آب از چشمه و یا چاه و قنات از طریق لوله کشی به داخل روستا انتقال یافته و در چند نقطه شیر برداشت نصب شده است.

این مسئول با اشاره به وجود مجتمع معجزات در بخش مرکزی زنجان عنوان کرد: این مجتمع ۲۴ روستا را تحت پوشش قرار می دهد و ۱۷ روستا از این تعداد در مدار قرار داشته و مابقی در دست اقدام است.

با این وجود تعداد قلیلی از روستاها به دلیل عدم وجود منابع آبی مطمئن همواره با مشکل کمبود آب در فصل تابستان مواجه بوده و در مواقع خشکسالی آبرسانی سیار به این روستاها انجام می گیرد.

بخشدار مرکزی زنجان در ارتباط با تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با بحران همچون وجود ماشین های آتش نشانی نیز بیان کرد: شش مرکز دهستان موجود در این بخش که شامل بناب، قلتوق، بوغدا کندی، تهم، اژدهاتو و اسفجین است، مجهز به ماشین آتش نشانی بوده و به روستاهای تحت پوشش خدمات ارائه می دهند با این وجود آتش نشانی شهر زنجان نیز به روستاهای اطراف شهر در مواقع مورد نیاز خدمات ارائه می دهد./ ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست