• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۳-۰۱
  • شناسه خبر: 16186

موزه‌های بزرگ دنیا چطور خود را با کرونا وفق دادند؟

پیام ملّت- موزه‌های بزرگ در کشورهای مختلف با اجباری کردن استفاده از ماسک، استقرار ایستگاه‌های ضدعفونی دست و نشانه‌گذاری‌ برای تعیین فاصله اجتماعی مطلوب، خود را با محدودیت‌های دوره شیوع کرونا وفق داده‌اند.

موزه‌های بزرگ دنیا چطور خود را با کرونا وفق دادند؟

به گزارش« پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» و به نقل از ایرنا،شیوع کرونا همه چیز را در جهان تغییر داد؛ عادات و سنت‌های زندگی روزمره در هیاهوی صف‌های خرید ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده گم شد. این بحران بهداشتی بالا گرفت و کم کم به شستن مکرر دست‌ها عادت کردیم. جزئیاتی توجه‌مان را جلب کرد که تا پیش از این شاید کوچکترین اهمیتی برای‌مان نداشتند. چه کسی فکرش را می‌کرد روزی قابلیت دستگیره‌ها در برای انتقال بیماری‌ها و آلودگی تا این اندازه مورد توجه قرار بگیرد. کرونا علاوه بر اینکه ما را بیش از پیش نسبت به رعایت موارد بهداشتی هشیار کرد، زندگی اجتماعی بشر را نیز تحت الشعاع قرار داد. با توجه به دوره ۱۴ روزه نهفتگی این ویروس، نمی‌توان کتمان کرد که تا مدت‌ها سنت دست دادن و روبوسی از احوال‌پرسی در فرهنگ‌های مختلف، حذف خواهد شد. از آنجایی که نمی‌توان حدس زد چه کسی ناقل بیماری‌ست بنابراین عقل حکم می‌کند تا جوانب احتیاط به طور تمام و کمال رعایت شود.

تاثیر شیوع این بیماری مرگبار و لزوم رعایت موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی علاوه بر روابط بین فردی، تمام ابعاد زندگی انسان از جمله فعالیت‌ها و تفریحات فرهنگی را نیز دربرگرفته است. بازدید از موزه‌ها که ویترینی از آثار باستانی و اشیاء تاریخی و ارزشمند هستند یکی از لذت‌بخش‌ترین این فعالیت‌هاست. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر کرونا تا مدت‌ها با ما باقی بماند، چگونه می‌توان دوباره در فضای موزه‌ها قدم زد و از غنای آثار به نمایش گذاشته شده لذت برد؟

موزه‌های بزرگ جهان که تا مدت‌ها به خاطر کرونا تعطیل بودند، برای رفع این مشکل راهکارهایی اندیشیده‌اند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

راهنماهای صوتی جایگزینی برای تورهای گروهی در موزه‌های آلمان

ایالت‌های مختلف آلمان هر کدام جدول زمانی خود را برای بازگشایی موزه‌ها تعیین کرده‌اند و مجوز بازگشایی موزه‌های برلین نیز در تاریخ ۴ مه (۱۵ اردیبهشت) صادر شد. با این حال برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، قوانین جدیدی اعمال شده‌اند و بازدید از موزه‌های این کشور منوط به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تعیین شده توسط هر مرکز است. در راستای همین شیوه‌نامه‌ها، در بیشتر موزه‌های آلمان استفاده از ماسک اجباری شده است. برخی از موزه‌های دیگر نیز سازوکارهایی برای هدایت بازدیدکنندگان در مسیرهای مشخص تدارک دیده‌ و سیستم‌هایی را به تهیه بلیت آنلاین اختصاص داده‌اند تا با تنظیم زمان ورود و خروج بازدیدکنندگان از ازدحام جلوگیری کنند. گروه دیگری از موزه‌ها نیز به جای تورهای گروهی معمول خود، راهنماهای صوتی ترتیب داده‌اند. در بسیاری از موزه‌های این کشور نیز به منظور حفظ سلامت پرسنل، در محل های استقرار آنها ورق‌های پلکسی گلاس نصب شده‌ است.  

کریستین هاک (Christine Haak) معاون دبیرکل سازمان موزه‌های دولتی برلین که بر ۱۷ موزه در این شهر نظارت دارد، درباره شرایط جدید حاکم بر فضای موزه‌گردی می‌گوید: به خاطر مکانیسم آژیرها، مردم می‌دانند که نباید زیاد به یک اثر هنری در موزه نزدیک شوند اما حالا باید فاصله‌شان از هم را نیز حفظ کنند و این یک تجربه جدید است.

بلیت‌های زمان‌دار و فاصله‌گذاری اجتماعی در موزه‌های سوئیس

از ۱۱ مه (۲۲ اردیبهشت) بازگشایی موزه‌های سوئیس، تحت تدابیر پیشگیرانه، مجاز شد. بنیاد بین‌المللی بیلر (The Fondation Beyeler) در شهر بازل که سومین شهر پرجمعیت سوئیس است، در واکنش به این خبر سازوکار بلیت‌های زمان‌دار را معرفی کرده است که با استفاده از آن می‌توان تعداد افرادی را که در هر نوبت از موزه بازدید می‌کنند، کنترل کرده و بستر لازم برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی را فراهم کرد.  

در موزه‌های این شهر، نیز همچون آلمان، پرسنل مرکز توسط ورق‌های پلکسی گلاس از تماس مستقیم با بازدیدکنندگان حفاظت می‌شوند. بازدیدکنندگان نیز ضمن استفاده از ماسک‌های تنفسی باید به هنگام بازدید از موزه فاصله دومتری را با دیگران رعایت کنند.

گردنبند الکتریکی در اپرا دل دوموی فلورانس

موزه آثار کلیسای جامع فلورانس یا اپرا دل دومو نیز برای ادامه فعالیت در دوره کرونا، گجت‌هایی را مخصوص رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی معرفی کرده است. این گجت‌ها که چون گردنبند به دور گردن بسته می‌شوند، در بدو ورود به موزه به صورت رایگان در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرند و در حین بازدید اگر افراد از دو متر فاصله امن تعریف شده به هم نزدیک‌تر شوند، شروع به بوق زدن، لرزیدن و چشمک زدن می‌کند. این گردنبندهای مخصوص پس از هربار استفاده ضدعفونی خواهند شد.

کلیسای جامع فلورانس در یک بیانیه اعلام کرد این سیستم برای اولین بار در جهان در یک موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد و امنیت و آسایش حداکثری بازدیدکنندگان را در دوران کرونا تضمین خواهد کرد.

محدود کردن زمان کار موزه و تعداد بازدیدکنندگان در پاریس

بنابر دستورالعمل‌های کرونایی موسسه فرهنگی ژیاکومتی (giacometti) در پاریس، هر ۲۰ دقیقه تنها ۱۰ نفر که از قبل بلیت رزرو کرده‌اند، اجازه بازدید از موزه را دارند. به این ترتیب این موزه در روز تنها پذیرای ۱۸۰ بازدیدکننده خواهد بود که تقریبا یک سوم حد معمول محسوب می‌شود.  

به علاوه، علاقمندان برای بازدید از این موزه ۳۵۰ متر مربعی واقع در محله مونت پارناس پاریس، باید در جایگاه‌هایی که به صورت ردیفی برایشان تعریف شده حرکت کرده و از محلول‌های ضدعفونی کننده تدارک دیده شده، استفاده کنند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست