• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۳-۰۳
  • شناسه خبر: 16218

افزایش ۲۲درصدی بازدید از موزه های زنجان در سال ۹۸

پیام ملّت -مسئول امور موزه های اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در سال ۹۸ بازدید از موزه های استان ۲۲ درصد نسبت به سال۹۷ افزایش داشته است.

پرستو قاسمی اندرود در گفت و گو با خبرنگار « پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: هر ساله شورای بین المللی موزه ها«ایکوم » شعاری را برای همه کشورها درنظر می گیرد که شعار امسال هم  باعنوان « موزه ها برای برابری، تنوع و فراگیری» مطرح شده است.

مسئول امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان افزود: براساس رسالتی که وزارتخانه دارد، شعارهای هرسال را بنابر اعتباری که می تواند از ارگان های مختلف دریافت کند عملی می کند .

قاسمی گفت: بیشتر مردم تصور می کنند موزه ها فقط در حوزه باستان شناسی هست و محتوای موزه هاباهم فرق ندارد. در حالی که موزه ها صرفاً باستان شناسی نیستند و تاریخ معاصر و مجموعه های مختلف مثل مردم شناسی، صنایع دستی و تاریخ عکاسی و … هم از نظر  میراث فرهنگی جزء موزه ها تعریف می شوند.

وی افزود: تا امسال یک مجموعه خصوصی به  نام موزه گیاهان دارویی را در سرای ناصری راه اندازی کرده ایم که شاید از نظر برخی ها نتوان آن را جزء موزه ها محسوب کرد . در حالی که در این مجموعه همه گیاهان دارویی جمع آوری شده و به صورت علمی قابل ارائه است.یا موزه کارخانه کبریت  به عنوان موزه صنعت که اولین کارخانه صنعتی استان زنجان بود و اکنون شهرداری بانی آن است و اداره میراث فرهنگی هم کمک می کند و هرکدام از بناها که به عنوان اولین ها در استان هستند میتوانند در زمره موزه های قرار بگیرند.

وی همچنین از برنامه ریزی برای موزه اسناد و نسخ خطی مسجد جامع زنجان نیز خبر داد.

وی در خصوص محتواسازی برای موزه ها جهت بازدید های غیر حضوری نیز گفت: به چند صورت می شود از موزه ها بازدید کرد که اولین آن همان بازدید حضوری  است و دیگری بازدید به صورت دیدن بروشورهای مختص هر موزه است  که مهم ترین آن اشیاء هستند و مورد دیگر  بازدید  در سایت اداره کل در بخش موزه ها است که به صورت تصاویر قابل مشاهده است .

وی با بیان اینکه در ۶ ماهه اول سال بیشترین بازدید از موزه ها صورت می گیرد اظهار کرد: به دنبال ایجاد امکان بازدید مجازی هستیم که بنابر اطلاعاتی که اداره کل میراث فرهنگی زنجان به وزارتخانه  ارسال کرده است برای تجهیز موزه ها جهت بازدید مجازی اقداماتی در حال انجام است.

پرستو قاسمی در خصوص تیم کارشناسی موزه ها نیز گفت: نفراتی که در موزه ها فعال هستند باید علاقه مند به تاریخ و فرهنگ باشند و راهنمایان باید متخصص و دوره دیده باشند که فعلا در استان زنجان کارشناس موزه در موزه ها نداریم .

 قاسمی با اشاره به موزه صنایع دستی در عمارت دارایی، موزه باستان شناسی مردان نمکی  و موزه مردم شناسی رختشویخانه و موزه آثار شهدا که توسط بنیاد شهدا اداره می شود و موزه تاریخ طبیعی و همچنین موزه گیاهان دارویی که متعلق به بخش خصوصی است را از موزه های استان زنجان نام برد و گفت: موزه های باستان شناسی ابهر  و موزه آثار کشف شده در سلطانیه و غارکتله خور از موزه های ثبت شده در شهرستانهای استان زنجان هستند که امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده شاهد افزایش بازدید از این موزه ها باشیم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست