• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۳-۰۵
  • شناسه خبر: 16349

زنجان جزء ۱۰ استان برتر کشور در اهداء عضو

مسئول شبکه فراهم آوری اعضای پیوندی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: کارت اهداء عضو فقط در حد وصیت شفاهی است و از لحاظ قانونی دلیل بر رضایت اولیاء صاحب کارت نیست و قابلیت قانونی ندارد.

شهرام امام وردی در گفت و گو با خبرنگار«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: در سال ۹۸ از تعداد ۶۱ مورد مرگ مغزی شناسایی شده در استان زنجان ۳۱ مورد به اهداء عضو منجر شد که این تعداد بسیار قابل توجه و خرسند کننده است .

امام موردی با بیان اینکه استان زنجان در اهداء عضو در رده بندی کشوری نسبت به آمار جمعیتی  آن جزء ۱۰  استان برتر است گفت: از همان ۶۱ مورد مرگ مغزی هم  فقط ۱۲ مورد رضایت به اهدا اعضاء نداشتند که دلیل آن به یقین نرسیدن اولیاء آن ها  از لحاظ اعتقادی و فرهنگی بود.

وی افزود:  از این تعداد ۲۲ مورد هم رضایت به  اهداء  عضو داشتند ولی به علت کهولت سن و بیماری های زمینه ایی به این  دلیل که  در سنین بالای ۶۵ سال کیفیت ارگان های بدن برای اهدا مناسب نیست ، امکان اهدا اعضا نداشتند. در واقع از ۶۱ مورد مرگ مغزی ۵۳ مورد رضایت به اهدا داشتند که برخی برخی امکان آن را نداشتند.

شهرام امام وردی اعلام کرد: در سال جدید هم ۵ مورد شناسایی مرگ مغزی داشتیم که ۳ مورد منجر به رضایت به اهدای عضو شد .

امام وردی گفت: هر فرد می تواند حداقل کلیه ها و کبد و قلب خود را اهدا کند که بسته به  انواع افراد ممکن است قلب و سایر اعضا برای پیوند مناسب باشد که در بیمارستان بررسی می شود و درباره آن تصمیم گرفته می شود.

مسئول شبکه فراهم آوری اعضای پیوندی معاونت در مان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در رابطه با فرهنگ سازی در این باره نیز گفت: در این خصوص از نظر فرهنگی از همه رسانه ها کمک گرفتیم که همین ۳۱ مورد رضایت برای پیوند در سال گذشته  باکمک رسانه ها انجام شد.

امام وردی افزود: در شهرستان خدابنده همین مشکل فرهنگی بسیار جدی وجود داشت که  سال گذشته از طریق رسانه ها و همکاری فرمانداران و بخش درمان توانستیم بیش از ۸۰ درصد رضایت را داشته باشیم .

مسئول شبکه فراهم آوری اعضای پیوندی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در خصوص کارت اهداء عضو که به صورت داوطلبانه توسط افراد تهیه می شود نیز گفت: این کارت ها فقط در حد وصیت شفاهی است و از لحاظ قانونی دلیل بر رضایت اولیاء صاحب کارت نیست و قابلیت قانونی ندارد و اولیاء کسی که مرگ مغزی شده باید قانوناً رضایت به اهداء عضو داشته باشند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست