• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۳-۱۲
  • شناسه خبر: 16633

جولان تب برفکی در چراگاه ها؛ دامداران برای کاهش خسارت تدابیر لازم را اتخاذ کنند

پیام ملّت- ویروس تب برفکی به عنوان یکی از زیانبارترین بیماری های دام است که واکسیناسیون به‌ موقع، منظم و جلوگیری از ورود دام آلوده به مراتع و مجموعه‌های دامی از جمله اقدامات پیشگیرانه این بیماری است.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» در حالیکه در این روز ها جهان با ویروس کرونا درگیر است نباید از دیگر ویروس های زیان آور غافل بود که یکی از این بیماری ها مختص دام به نام عامل بیماری زای تب برفکی است.

این ویروس حیوانات زوج سم اهلی و وحشی همانند گاو، گوسفند، بز، آهو، گراز، بز کوهی را درگیر می کند و با علائمی همچون تب بالا، زخم دهان، آبریزش دهان، لنگیدن، زخم سم و پستان خود را نشان میدهد.همچنین این احتمال وجود دارد که با ورود ویروس به بدن دام یکسری عوامل میکروبی دیگر سوار بر بیماری و منجر به عفونت ثانویه و بروز علائم روده ای و ریوی شود هر چند که جزو علائم بیماری تب برفکی نباشند.

این ویروس به دلیل تلفاتی که در دام ها بخصوص در دام های کوچک مانند بزغاله و گوساله ایجاد می‌کند به عنوان یکی از زیان بارترین بیماری های صنعت دامپروری شناخته شده است اما با این حال برای مقابله با آن واکسن جود دارد و دامداران با دقت بیشتر می‌توانند از بروز خسارت به دام های خود ممانعت کند.

با تمام آن چه که گفته شد در استان زنجان طی چند روز اخیر در ییلاقات شهرستان طارم بیماری تب برفکی در حال شیوع است و عده کثیری از دام های سنگین را آلوده و به شدت دامداران را نگران و مضطرب کرده است.

یکی از دامداران این منطقه که دارای گله ۴۰۰ رأسی است در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» گفت: بیش از ۴۰ رأس از دام ها در حال نگه داری در قرنطینه هستند تا دچار این بیماری نشوند اما بیش از ۸۰ رأس دیگر از گوسفندان به این بیماری مبتلا شده اند و حتی از راه رفتن هم مانده اند.

وی با بیان این که حتی برای دام ها واکسیناسیون هم انجام شده بود افزود: واکسن تاثیری در پیش گیری نداشته و بیماری در حال گسترش در گله است.

این دامدار با اشاره به این که ورود یک دام آلوده به منطقه چرا موجب همه گیری در سایر دام ها شده است تصریح کرد: چرای دام سالم در منطقه آلوده، موجب گسترش بیماری در گله وی شده است.

به گفته احمدی گوساله و بزغاله هایی که دارای سنین کم حداقل سه ماه هستند در اثر ابتلا به این بیماری دچار ضعف شدید جسمی شده و از بین می روند.

این دامدار با اشاره به این که این مسئله هر ساله در حال تکرار است ادامه داد: امیدواریم با همکاری که سازمان دامپزشکی استان با دامداران دارند این بیماری قبل از همه گیری دام ها کنترل شده و ریشه کن شود.

محمد باقر حاج کاظمی مدیر کل دامپزشکی استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار پیام ملّت با تاکید بر این که بیماری تب برفکی یک بیماری کاملا مسری در بین دام است اظهار داشت: با این که واکسن پیشگیری از این بیماری وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد اما باید دامداران نیز سایر مسائل بهداشتی و پیشگیرانه را نیز رعایت کنند.

وی با اشاره به این که برخی اوقات واکسیناسیون دام علیه این بیماری موفقیت آمیز نمی شود عنوان کرد: واکسن دارای محدودیت هایی است و اگر بار ویروس در جمعیت دامی واکسینه شده بالاتر رود و دام بیمار وارد مجموعه شود موجب آلودگی سایر دام ها نیز می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: در حال حاضر که شیوع بیماری تب برفکی در طارم وجود دارد کارشناسان دامپزشکی برای پایش و مبارزه با بیماری به این شهرستان مراجعه داشته اند به طوری که در ییلاق آلوده موجود ۱۲ گله وجود دارد که در اثر بی دقتی و ورود دام آلوده به یکی از گله ها سایر دام ها نیز آلوده شده اند.

این مسئول با اشاره به این که برای مقابله با این بیماری باید دامداران نیز همکاری لازم را با دامپزشکی داشته باشند تصریح کرد: سالهایی که مراتع غنی می شود یکی از مهم ترین دغدغه های دامپزشکی این است که مردم وسوسه شده و اقدام به خرید دام جدید کنند اما متاسفانه بدون رعایت ضوابط بهداشتی این عمل صورت می گیرد.

حاج کاظمی به دامداران توصیه کرد: در شرایط شیوع بیماری تب برفکی اقدام به خرید و ورود دام جدید به گله خود نکنند یا اگر این امر انجام شد حداقل ۱۴ روز دام جدید را در محل قرنطینه شده نگه داری نمایند زیرا ممکن است دام بیمار در دوره کمون به سر برد و علائم بیماری را از خود نشان ندهد.

این مسئول خاطر نشان کرد: دامداران توجه داشته باشند بیماری تب برفکی در دام های کوچک بره و بزغاله موجب تلفات خواهد شد و مهم ترین عاملی که موجب انتقال بیماری به این دام ها می شود خوردن شیر از مادر است در این شرایط بره را از مادر جدا کرده و شیر را بعد از جوشاندن به دام های شیرخوار بدهند تا مانع از انتقال بیماری شوند. /ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست