• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۳-۱۵
  • شناسه خبر: 16840

قیام ۱۵ خرداد در ظاهر پایان یک قیام و در واقع آغاز تداوم حرکت انقلاب بود

پیام ملّت-معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان زنجان گفت: قیام ۱۵ خرداد به ظاهر پایان یک قیام اما درواقع آغازی بر تداوم حرکت انقلاب اسلامی شد که ۱۵سال بعد در ۱۲ بهمن به ثمر نشست.

حجت‌الاسلام احمد جباری در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: امروز پس از گذشت بیش از ۵۰ سال از این واقعه و سپری شدن ۴ دهه از عمر انقلاب اسلامی، هنوز تأمل برآنچه ۱۵ خرداد (۱۲ محرم) را بوجود آورد و آنچه در این روز فراموش نشدنی گذشت، می تواند درس های بسیاری را به ما بیاموزد.

وی در خصوص علل و عوامل وقوع قیام ۱۵ خرداد عنوان کرد: استبداد و خفقان در کشور، وابستگی شدید محمدرضا پهلوی به آمریکا و سیاست ها و برنامه های ضداسلامی نظام پهلوی از جمله علل وقوع این قیام بود.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان زنجان با اشاره به اینکه در روز ۱۵ خرداد با رسیدن خبر دستگیری امام، اعتراضات گسترده ای در قم، تهران، ورامین، مشهد و شیراز برگزار شد ادامه داد: تظاهرات تبدیل به شورش گسترده خیابانی می‌شود و مردم بی‌مهابا در مواجهه با نظامیان مستقر در شهر قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام جباری با اشاره به اینکه درادامه این قیام  در خیابان های مرکزی قم و تهران سیل جمعیّت غیرقابل کنترل می‌شود و مأموران نظامی به روی تظاهر کنندگان آتش گشودند مردم نیز با چوب و سنگ به دفاع از خود برخاستند که تظاهرات در آن روز و دو روز بعد نیز ادامه یافت و هزاران نفر از مردم کشته و مجروح شدند افزود: فجیع ترین حادثه، قتل عام دهقانان کفن پوش ورامینی بود که در پشتیبانی از امام راهی تهران شده بودند چراکه مأموران نظامی در سرپل باقرآباد با آنها روبرو شده و با سلاح های سنگین مردم را قتل عام کردند.

 معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان زنجان با بیان اینکه پس از گذشت ۳۱ سال از وفات امام هنوز دنیای سیاست ، قدرت ، تفکر و اندیشه آبستن انقلاب امام است افزود: فریاد او همچنان شکننده شبکه ظلم، ستم، استکبار و استعمار است و یاد او آرامش بخش مظلومان و محرومان است.

اختصاص یک روز حقوق کارمندان کمیته امداد استان زنجان به سیل زدگان

حجت الاسلام جباری در خصوص خصایص اخلاقی امام راحل عنوان کرد: بنا بر فرموده مقام معظم رهبری در وصف شخصیت امام خمینی، ایشان قوّت ایمان را با عمل صالح، اراده ی پولادین را با همت بلند، شجاعت اخلاقی را با حزم و حکمت، صراحت لهجه و بیان را با صدق و متانت، صفای معنوی و روحانی را با هوشمندی و کیاست، تقوا و ورع را با سرعت و قاطعیت، اُبهت و صلابت رهبری را با رقّت و عطوفت و خلاصه بسی خصال نفیس و کمیاب را با هم داشت.

وی تصریح کرد: بسیاری از صاحبنظران در پدیده جنبش‌های اسلامی معاصر معتقدند که انقلاب اسلامی ایران یکی ازعوامل مهم و تأثیرگذار در پیشبرد روند بیداری، آگاهی مسلمانان و ازدیاد فعالیت‌های مؤثر در جوامع عربی و اسلامی بوده است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان زنجان با بیان اینکه نظریه تأثیرپذیری کشورهای اسلامی از انقلاب و الگوبرداری آنان از انقلاب ایران وجود دارد ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) خود بر این نکته واقف بودند و به آن افتخار داشتند.

حجت الاسلام جباری با اشاره به اینکه با توجه به این‌که قاموس حرکت حضرت امام(ره)، انجام وظیفه در راستاى فرامین الهى است، تأکید کرد: لذا این اندیشه، محدود به زمان و مکان خاصى نیست.

وی یاد آور شد: گفتنی است که  حضرت امام می‌فرمایند: «از همه‌ کشورهاى زیر سلطه، براى به دست آوردن آزادى و استقلال، کاملاً پشتیبانى مى‌نماییم و به آنان صریح می‌گوییم که حق گرفتنى است، قیام کنید و ابرقدرت ها را از صحنه‌ی تاریخ و روزگار براندازید. من بار‌ها گفته‌ام و هم‌اکنون هشدار می‌دهم که اگر شرق ستم‌کشیده و آفریقا به خودشان متکى نباشند، تا ابد گرفتارند»/ش

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست