• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۳-۲۰
  • شناسه خبر: 17139

تولید شیر و گوشت از مصرفشان پیشی گرفت

پیام ملّت-گوشت و شیر از نیازهای تغذیه ای اساسی برای انسان به حساب می آید .از این رو کمبود آن ها می تواند مشکلات عدیده ای را برای انسان ایجاد کند. لذا با توجه به اهمیّت فراوان این محصولات در غذاي ايرانيان روند توليد شیر و ...

ضرورت تولید و قرار گرفتن شیر، گوشت قرمز و سفید در سبد مصرفي خانوار به عنوان کالاهایي اساسي با ارزش غذایی بالا برکسی پوشیده نیست. اما باید این موضوع در نظر گرفته شود که مصرف سرانه شیر و گوشت و رفتار مصرفی مردم به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین این عوامل سطح درآمد و بعد خانوار، عادات و فرهنگ غذا خوردن و سطح قیمت این محصولات می باشد. در بعضی از کشورها نیز مذهب عامل مهمی در مصرف محسوب می شود  برای مثال در هندوستان گاو، مقدس بوده و گوشت آن مصرف نمی شود.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» در شرایط کنونی میزان تولید گوشت و شیر به علت افزایش ظرفیت های تولیدی استان افزایش یافته از سوی دیگر با توجه به گرانی قیمت گوشت و پایین آمدن قدرت خرید مردم در شرایط وجود بحران کرونا مصرف گوشت و مرغ مردم تحت تأثیر قرار گرفته است و این دو موضوع منجر به وقوع مازاد تولید در استان شده است.

براين اساس همواره ضروري است تا دولت به منظور حفظ سلامت جامعه و با تکيه بر شناخت عوامل موثر بر توابع اصلي بازار گوشت قرمز، گوشت سفید و شیر نسبت به اتخاذ سياست هاي مناسب تنظيم بازار از جمله صادرات در جهت حمايت دوجانبه توليدکنندگان و مصرف کنندگان اقدام نماید تا وضعیت عرضه و تقاضا مطلوب و کنترل شده شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان در این خصوص به خبرنگار پیام ملّت گفت: میزان تولید محصولات شیر، دام و طیور از مصرف آن سبقت گرفت. مازاد تولید به استان‌های تهران و البرز صادر می شود.

محمد علی صادقی با بیان اینکه در حال حاضر در استان زنجان در مورد محصول شیر حدود ۲۲ درصد، گوشت قرمز ۱۲ درصد و در مورد محصول گوشت مرغ ۴۵ درصد و عسل ۱۰ درصد مازاد تولید وجود دارد افزود: این مازاد تولید ایجاد شده به سبب ظرفیت بالای تولید در استان زنجان بوده است.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار سال ۹۸ در استان،  نزدیک به ۱۶۵ هزار تن شیر و حدود ۱۴ هزار تن گوشت قرمز تولید شده است ادامه داد: همچنین در سال گذشته میزان ۵۴ هزار تن گوشت سفید، حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن تخم مرغ و یک هزار و ۲۷۳ تن عسل تولید شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه مازاد مصرف در رابطه با محصول شیر به میزان ۱۲۸ هزار تن و در مورد گوشت قرمز حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ تن بوده است افزود: این در حالی است که مازاد مصرف گوشت سفید استان حدود ۲۹ هزار و ۸۰۰ تن و در مورد تخم مرغ ۱۱ هزار و ۷۰۰ تن بوده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان در این خصوص به خبرنگار پیام ملّت گفت: با توجه به فعالیت ها و همکاری های مستمر مجموعه دامپزشکی و جهادکشاورزی استان بستر بهداشتی بسیار مناسبی جهت رشد و توسعه صنعت دامپروری ایجاد گردیده است. به همین دلیل در زمینه تولیدات دامی مازاد تولید وجود دارد که به استان های دیگر و حتی کشورهای همسایه صادر می شود.

مجید اسکندرپور با اشاره به اینکه حدود ۲۸% شیر و ۱۵% گوشت قرمز و ۵۰% گوشت مرغ و ماهی تولیدی استان مازاد برمصرف است بیان کرد: مرغ گوشتی مازاد بر مصرف استان زنجان پس از کشتار به استان های بزرگی همچون تهران، کرج و غیره به صورت روزانه و کاملا بهداشتی توسط ناوگان حمل و نقل با مجوز صادر می شود. دام برخلاف طیور به صورت زنده و نه کشتارشده صادر می شود. جمعیت دامی استان زنجان ( گوسفند و بز) نیز حدود یک میلیون راس است که سالیانه حداقل ۳۰۰ هزار رأس از آنها آماده کشتار می شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه سرانه مصرف شیر در استان، نزدیک به ۱۱۸ کیلو، مرغ حدود ۲۷ کیلو، تخم مرغ حدود ۱۲ کیلو، گوشت قرمز حدود ۷ کیلو است یادآور شد: مجموع صادرات محصولات مرتبط با دامپزشکی(خامه، تخم مرغ خوراکی و نطفه دار، جوجه یک روزه، ماهی تازه ومنجمد و مرغ منجمد) در سال ۹۸ حدود ۹۸۶ هزار دلار بوده و محصولات فوق به کشورهای ارمنستان، افغانستان، عراق، ازبکستان و آذربایجان صادر شده است./ش

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست