• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۳-۲۰
  • شناسه خبر: 17065

معرفی ۱۰۰۰ متقاضی به بانک جهت اخذ وام مسکن ملی

پیام ملّت-مسکن، بعد از خوراک و پوشاک از اساسی ترین نیازهای زیستی انسان است که برای حفظ و بقای فرد و جامعه از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد و هریک از افراد جامعه بشری از هر قشر یا گروهی که باشند به نوعی سرپناه و مأوای من ...

نياز به مسکن در تاريخ، هميشه دغدغه جوامع بوده و مدت مديدي است که مسأله فراهم نمودن مسکن مناسب نه تنها براي افراد بلکه براي دولت ها نيز يک دغدغه است. با گذشت زمان و توسعه دانش و فناوري، موضوع مسکن مناسب از اهميت بيشتري برخوردار گرديده است. از آنجا که روند شهري شدن جوامع به سرعت رو به افزايش است، اگر برنامه ريزي موثر و کارآ در قبال تغييرات شهري و نیاز به مسکن اتفاق نيفتد، پيامدهاي شهري شدن در جوامع گوناگون بحران زا خواهد شد.

 به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» مسکن یکی از پایه های اصلی تشکیل دهنده اجتماع بشری است و کمبود واحد مسکونی باعث بوجود آمدن بحران و ناهماهنگی در کل سیستم زندگی اجتماعی و مانع رشد سالم خانواده خواهد بود. از این رو تأمین آن به عنوان یکی از نیازهای اولیه انسان ها همواره ذهن مردم و مسئولین را به خود مشغول کرده چرا که موضوع مذکور یکی از مسایل مهم اجتماعی، اقتصادی و رفاهی مردم بوده که کاهش دغدغه آنان در این بخش در توسعه اشتغال و رشد اجتماعی کشور هم تأثیرگذار است.

برخی کارشناسان معتقدند مقوله ازدواج و مسکن دو موضوع موازی هستند و عدم پاسخگویی مناسب به مسکن، موجب تشدید مشکل جوانان درزمینه ازدواج آنها خواهد شد. عدم ازدواج جوانان نیز در سن نیاز به تشکیل زندگی مشترک، علاوه بر تخریب فکری و روحی نسل جوان باعث تشدید فساد و ناهنجاری در سطح جامعه می شود. این در حالی است که امروز خیل کثیری ازجوانان آماده تشکیل زندگی هستند و تنها به دلیل نداشتن سرمایه کافی برای تهیه مسکن قادر به تشکیل خانواده نیستند.

لذا از آنجا که داشتن مسکن امری است اجتناب ناپذیر، باید اقدامات قاطعی به عمل آید تا به موجب قوانین اجتماعی برای گروه های مختلف درآمدی امکان برآورد خواست ها و توقعاتی که از مسکن دارند، فراهم آید. یکی از اقدامات و برنامه هایی که امروزه در راستای خانه دار شدن جوانان صورت گرفته اجرای طرح مسکن ملی در استان های مختلف از جمله زنجان بوده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در این خصوص به خبرنگار پیام ملّت می گوید: پایش مرحله نخست صورت گرفته و حدود ۲ هزار ثبت نام کننده مسکن ملی تایید نهایی و حدود یک هزار نفر به بانک معرفی شده اند.

سعید شاهین فر در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» با بیان اینکه در حال حاضر از حدود یک هزار نفری که به بانک معرفی شده اند کمتر از ۱۰۰ نفر واریز مبالغ اولیه داشته اند اظهار می کند: مردم جهت دریافت مسکن ملی ابتدا باید نسبت به پرداخت مبالغ اولیه درخواستی پس از اعلام به آنها اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح مسکن ملی به صورت متقاضی محور است ادامه می دهد: ۵۰ درصد از حدود ۱۰هزار نفر ثبت نام کننده مسکن ملی در مرحله نخست در حال تحقق هستند و ۵۰ درصد دیگر متقاضیان و ثبت نام کنندگان در طرح مسکن ملی به علت ریزش در پایش یا انصراف متقاضی تحقق نیافته اند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان تصریح می کند: مهلت پرداخت مبالغ اولیه تا ۱۵ روز پس از اعلام به متقاضیان خواهد بود و در صورت عدم واریز طبق شیوه نامه به آنها تذکر داده شده و ۱۰ روز دیگر به آنها فرصت داده می شود و چنانچه تا یک ماه واریزی صورت نگیرد ثبت نام فرد متقاضی به علت عدم پرداخت مبالغ اولیه لغو خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۲ سال دوره مشارکت و ۱۰ سال نیز دوره بازپرداخت اقساط وام مسکن ملی و ۱۸ درصد سود بازپرداخت اقساط وام خواهد بود می افزاید: البته اطلاعات مربوط به جزییات فنی وام مسکن ملی از جمله میزان سود، دوران مشارکت و دوره خواب بازپرداخت اقساط وام باید توسط بانک مسکن اطلاع رسانی شود.

شاهین فر با اشاره به اینکه در مرحله نخست برای استان زنجان سهمیه ای معادل حدود ۴ هزار نفر جهت ثبت نام در مسکن ملی در نظر گرفته شده بود یادآور می شود: اما در نهایت سهمیه ای برای بیش از ۱۰ هزار نفر جهت ثبت نام در مسکن ملی به استان زنجان داده شد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان به تفاوت های میانه مسکن ملی با مسکن مهر اشاره و عنوان می کند: در مسکن ملی برخلاف مسکن مهر ارجاع به نظام مهندسی، توجه بیشتر و در نظر گرفتن بیشتر سرانه های عمومی وجود دارد همچنین در این طرح تاکید فراوانی بر مباحثی همچون مساجد، کتابخانه، خدمات بهداشتی و آموزشی شده است.

شاهین فر با اشاره به اینکه مسکن مهر بسیار بلند مرتبه بود و از تراکم های زمین نزدیک به ۸۰ درصد استفاده می‌شد خاطرنشان می کند: این در حالی است که در مسکن ملی تراکم های زمین پایین تر از ۷۰ درصد است و فضای سبز برای استفاده ساکنین در نظر گرفته شده است .نیز حداکثر ارتفاع در مسکن ملی نهایت به ۵ طبقه می رسد اما در مسکن مهر تعداد طبقات به ۱۰ طبقه نیز می رسید.

ما به منظور تکمیل گزارش و کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص از مدیر شعب بانک مسکن استان زنجان جویا شدیم اما ایشان پاسخگوی خبرنگار پیام ملّت نبودند.

امید است که دغدغه مسکن جوانان هرچه سریعتر با پیگیری و تلاش مسئولین امر برطرف شود و دیگر مسکن آرزویی قد کشیده برای جوانان نباشد. /ش

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست