• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۴-۰۳
  • شناسه خبر: 17307

روایتی ناتمام از موزه دفاع مقدس

پیام ملّت-دفاع مقدس یکی از بخش‌های مهم تاریخ ایران هست که علاوه بر بعد نظامی، ابعاد مختلف فرهنگی و سیاسی دیگری هم داشته که باید حفظ شود .

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» دفاع مقدس یکی از بخش‌های مهم تاریخ ایران هست که علاوه بر بعد نظامی، ابعاد مختلف فرهنگی و سیاسی دیگری هم داشته که باید حفظ شود .تا به نسل‌های آینده هم برسد. برای رسیدن به این منظور با همّت بخش‌های درگیر در دفاع مقدس فضاهای مختلفی از جمله موزه های دفاع مقدس تدارک دیده شده تا میراث گرانسنگ دفاع مقدس را از یک سو بازسازی و نگهداری کنند و از سوی دیگر همان حال و هوا و روحیات جهادی را به جوانانی که فضای جنگ و دفاع مقدس را درک نکرده‌اند منتقل سازند.

باغ موزه‌های دفاع مقدس امروز وظایفی ملی و بین‌المللی برعهده دارند به عبارتی باید گفت این باغ موزه ها امروز زبان گویای آنچه هستند که در طول سال های دفاع مقدس بر این ملّت و این کشور رفته است. دیدن بسیاری از تجهیزات اولیه در دفاع از این مرز بوم آنچه را که در نگاه اول به اذهان متبادر می سازد فقط همت والا و ایثار و از خودگذشتگی است. این گونه است که فرهنگ ایثار، از خود گذشتگی و فرهنگ مقاومت جهانی می شود.

از این رو ساخت این باغ موزه ها چند سالی است که در استان های مختلف کشور در دستور کار قرار گرفته است و در غالب استان ها نیز به بهره برداری رسیده است. استان زنجان نیز از حدود ۱۰ سال پیش تاکنون قدم در راه ساخت این مکان فرهنگی نهاده است اما این روایت ساخت همچنان پس از گذشت این همه سال ناتمام مانده و به هیچ سرانجامی نرسیده است.

مسئول مهندسی و امور یادمان های اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس زنجان در این خصوص به خبرنگار پیام ملّت گفت: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس برای زنجان از ۳ خرداد ۱۳۸۹ کلنگ زنی شده و تا به الان تنها ۵۵ درصد در طی این ۱۰ سال پیشرفت فیزیکی داشته است و روند ساخت آن بسیار آهسته پیش می رود.

محسن زنگنه با بیان اینکه موزه مذکور در ۲۵ استان کشور از جمله همدان، کرمان، تهران، اصفهان، شیراز و اردبیل افتتاح شده است ادامه داد: علل و دلایل متعددی برای عدم تکمیل این موزه در استان زنجان وجود دارد اما مشکل اصلی عدم بهره‌برداری از این موزه تاکنون در حقیقت عدم تامین اعتبار از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی است چرا که در طی این ده سال تنها مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان از سوی استان در این خصوص اعطا شده است.

وی با اشاره به اینکه این موزه در تهران در حدود ۳۵ هکتار ساخته شده و به عنوان اولین موزه خاورمیانه مطرح شده است، افزود: این موزه در ۳۱ استان در حال ساخت است چرا که این مراکز فرهنگی باید در همه استان ها با هدف زنده نگهداشتن و انتقال تاریخ و ارزشهای دفاع مقدس به نسل های آتی، حفظ و جلوگیری از تخریب آن و یادآوری فرهنگ ایثار و شهادت ساخته شوند.

مسئول مهندسی و امور یادمان های اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس زنجان با بیان اینکه از آنجایی که گاوازنگ دارای این پایلوت جهت احداث موزه فوق است، مکان این مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در گاوازنگ واقع شده است عنوان کرد: اتمام ساخت این موزه دفاع مقدس می تواند مرکزی تفریحی برای همشهریان به ویژه کودکان همچنین مکان مناسبی جهت برگزاری اردوهای تابستانی باشد. از این رو ساخت این موزه و مرکز فرهنگی نیاز استان محسوب می شود.

زنگنه ساخت این موزه را از مطالبات خانواده های شهدا و رزمندگان دانست و عنوان کرد: استاندار، شهردار، امام جمعه، رئیس سازمان برنامه و بودجه، مسئولین لشکری و کشوری اعم از فرمانده سپاه، فرمانده ارتش، فرمانده ناجا، اعضا شورای شهر، تبلیغات اسلامی و بنیاد شهید جزو هیات امنا هستند که تعداد آنها نزدیک به ۲۰ نفر می باشد.

وی با تاکید بر اینکه از همه اداره جات و مسئولین مرتبط خواهش می شود که در ساخت این موزه و مکان فرهنگی مساعدت ها و همکاری‌های لازم را به عمل آورند تصریح کرد: ساخت این موزه همکاری همه را می طلبد چراکه اگر به همین منوال پیش رود احتمال دارد که تا ۱۰ سال آینده نیز تمکیل نشود.

مسئول روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این خصوص به خبرنگار پیام ملّت گفت: باغ موزه دفاع مقدس استان زنجان یکی از اولویت های کاری کل ستاد کنگره شهدا است که متأسفانه تاکنون نزدیک به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. برای ساخت موزه دفاع مقدس که از دغدغه‌های مهم اداره کل میراث دفاع مقدس است اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان مورد نیاز است.

مهدی امیر اصلان پور با اشاره به اینکه استاندار، امام جمعه و شهردار درخواست کمک جمعی ستادی کرده اند تا این پروژه عمرانی نیمه تمام به سرانجام رسد ادامه داد: باتوجه به این که پروژه گفته شده از پروژه های فرهنگی مهم در استان محسوب می شود اما  تنها  به علت عدم تأمین اعتبار بسیار کند پیش می رود امید است که با رفع نیاز مالی در این خصوص به زودی روند ساخت این پروژه شتاب بیشتری به خود گیرد.

امید است که با همکاری و مساعدت های ادارات و ارگان های مختلف کمک های لازم در خصوص ساخت این مکان فرهنگی مهیا شود و در سال آتی شاهد تکمیل این پروژه عمرانی و بهره مندی استان از وجود این ظرفیت مهم باشیم/ش

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست