• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۴-۰۴
  • شناسه خبر: 16627

الگوی کشت پس از ۴۰ سال همچنان بی حاصل است

پیام ملّت- چالش كم آبی، خشكسالی و تغییرات اقلیم ضرورت تغییر الگوی كشت را اجتناب ناپذیر كرده است، الگویی که با ضرر و زیان شدید بر کشاورزان زنجانی، بی حاصل همچنان روی کاغذ جا خوش کرده است.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» اکثر محصولات کشاورزی در سال زراعی گذشته با افت شدید قیمت مواجه شدند و حتی به ناچیزترین قیمت هم خریداری نمی‌شدند که همین امر باعث شده بود تا بیش‌تر محصولات کشاورزی در محل کشت رها شود و برداشت نگردد.

با این که مسئولین جهاد کشاورزی همواره بر این امر اظهار دارند که به کشاورزان مناطق مختلف استان الگوی کشت ارائه می‌شود و کشاورزان رعایت نمی‌کنند و در نهایت متضرر می‌شوند اما کشاورزان می‌گویند هیچ‌گونه راهنمائی در خصوص کاشت یا عدم کاشت محصول از طریق جهاد کشاورزی دریافت نمی‌کنند و دلیل متضرر شدنشان را همین بی‌برنامه‌گی سازمان‌هایی همچون جهاد کشاورزی می‌دانند.

در سال زراعی گذشته هیچ کشاورزی نبود که از کشت خود سودی بدست آورد و بلا استثنا دچار ضرر و زیان چند صد میلیون تومانی شدند و سرمایه و اندوخته چندین ساله بر باد رفت و محصول تولیدی نیز با عدم فروش از بین رفت.

به گفته کشاورزان خصوصا در منطقه زنجانرود که عدم فروش هندوانه و گوجه این منطقه نیز خبرساز شده بود، تمام نهاده‌های کشاورزی بدون استثنا افزایش چندین برابری داشت و تنها در صورتی می‌توانستند از فروش محصولشان سود بدست آورند که قیمت محصول تولیدی هم حداقل تا نصف قیمت نهاده‌ها افزایش یابد که ورق برگشت و تمام محصولات تولیدی تا یک پنجم قیمت سال های گذسته افت پیدا کرد.

با یک حساب سرانگشتی کشاورزان با کشت محصولی مانند گوجه و هندوانه تا ۱۵۰ درصد ضرر دیدند و چندین سال زمان لازم دارد تا این سرمایه کشاورزان که ذره ذره جمع می‌شود دوباره سر جای خود برگردد.

کشاورزان علت اصلی متضرر شدنشان را بی برنامه‌گی در صادرات و منع صادرات محصولاتشان عنوان می‌کنند که اگر صادرات صورت می‌گرفت محصولشان رها نمی‌شد و از بین نمی‌رفت.

جهاد کشاورزی به کشاورزان الگوی کشت ارائه نمی دهد

پای صحبت جوان کشاورزی که تمام داریی‌اش را در مسیر کشت هندوانه سال گذشته از دست داده است که بنشینی تمام حرف‌هایش بوی ناامیدی می‌دهد٬ این کشاورز با اشاره به فروش هندوانه در سال گذشته گفت: چندین هکتار از این محصول را کاشتم و با اشتیاق از فصل پاییز ۹۷ شروع به خریداری تمام نهاده‌ها از جمله لوازم آبرسانی، سم، کود با چندین برابر قیمت کردم و تمام این سرمایه طی چندین سال جهت خرید خانه جمع کرده بودم و سعی داشتم تا با برداشت محصول و افزایش سرمایه قدمی در مسیر ازدواج نیز بردارم که به یک باره سقف آرزوهایم خراب شد و نه تنها هر چه داشتم از دستم رفت بلکه بدهی نیز بالا آوردم.

وی ادامه داد: همواره بر کارآفرینی تاکید دارند مگر کشت و کار و کشاورزی کارآفرینی محسوب نمی‌شود که از قشر زحمت‌کش کشاورزان حمایتی نمی‌کنند و محصولش را به ناچیزترین قیمت با هزاران عیبی که رویش می‌گذارند و می‌خرند و در نهایت دلال مزد کار و زحمت چندین ماهه ما را می‌‌ ‌برد و دست ما خالی‌تر از هر زمان دیگر می‌شود.

وی با بیان این که کشاورزان هر ساله فقط نام اصلاح الگوی کشت را می شنوند و هیچ خبری از جهاد کشاورزی برای برنامه ریزی کشت در این میان نیست ادامه داد: اصلاح الگوی کشت در حد یک جمله مانده است و خبری از عمل به آن نیست.

این کشاورز جوان با تمام دلخوری اش از مسئولین که توجهی به کشاورزان ندارند عنوان کرد: قیمت سم در این روزها رو به افزایش سرسام آوری است و در این بین معلوم نیست ناظران در کجا مشغول فعالیت هستند و مزد کار نکرده را از دولت می گیرند.

کشاورز جوان با اشاره به این که تنها من نیستم که با تمام دارایی در راه کشاورزی فعالیت می کند و شرایطش هر روز بدتر از روز های قبل می شود، افزود: امیدوارم که حداقل امسال مسئولین به فکر کشاورز باشند و اگر برنامه‌ای برای صادرات محصول کشاورزی نداشتند اعلام کنند تا این کشاورزان شرایط بدتر از حال حاضر را پیدا نکنند و بیش‌تر زیر دست و پا نباشند و ضعیف‌تر نشوند.

وی از قیمت بالای برخی از محصولات همانند گوجه در طی ماه های اخیر همچون قیمت ۳۰ هزار تومانی آن در طی آذر ماه انتقاد کرد و گفت: ما در زمان برداشت٬ گوجه را با هزاران التماس به قیمت ۳۰۰ تومان به کارخانه‌های فراوری گوجه تحویل می‌دادیم حال به یکباره چه اتفاقی می افتد که گوجه حکم طلا می گیرد و قیمت تا ۱۰۰ برابر نیز افزایش می یابد؟ چرا فکری به حال کشاورز نمی‌شود و همه سود عاید دیگران می‌شود؟!

کشاورزان برنامه ریزی کشت را با بازار سال گذشته انجام می دهند

زهرا باقری در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» در ارتباط با مبحث گفته شده مبنی بر اینکه کشاورزان مقصر تولید مازاد صیفی جات از جمله پیاز و گوجه فرنگی در  سالجاری هستند، اظهارداشت: الگوی کشت را با ابلاغ یک بخشنامه به جهاد کشاورزی استان‌ها نمی‌توان اجرا کرد. طی سالهای گذشته شاهد بودیم که این اقدام نه میزان تولید را کنترل کرد و نه منجر به تعادل قیمتی شد.

وی اضافه کرد: کشاورزان در زمان کشت، براساس اطلاعات بازار سال گذشته و شرایط موجود اقدام به کشت محصول می‌کنند.

این کارشناس ارشد کشاورزی ادامه داد: در جواب متولیان امر که کشاورزان را مقصر افزایش تولید مازاد می‌خوانند باید از آنان سوال کرد که کشاورز چه محصولی باید کشت کند؟ نیاز کشور به محصول پیشنهادی شما چقدر است؟ تا کنون محصول پیشنهادی شما در بقیه نقاط کشور چه میزان کشت شده است؟ اگر کشاورزان دیگری در نقطه دیگری از کشور قصد کشت همان محصول پیشنهادی شما را داشتند از کجا بدانند ظرفیت کشت تمام شده است؟ چه راهکاری در نظر دارید که پزشک، کارمند، ساختمان ساز، راننده و…… که با ورود استیجاری شان به عرصه تولید به خودشان و من کشاورز آسیب می‌زنند جلوگیری کنید؟

باقری تصریح کرد: تمام این موارد نیازمند این است که متولیان امر از میزان صادرات و واردات محصول پیشنهادی با خبر باشند و بدون اجازه آنان نه محصولی همزمان با برداشت وارد کشور شود و نه تعرفه‌ای بر صادرات محصول اعمال شود؛ که البته با توجه به لغو قانون تمرکز چنین امکانی هم وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه زیرساخت‌های لازم برای اجرای دقیق الگوی کشت وجود ندارد و مسئولان چه در زمان مازاد تولید و چه در زمان بروز کسری، کشاورزان را مقصر می‌دانند اما هنگام خودکفایی آن را نتیجه برنامه ریزی دقیق خود عنوان می‌کنند.

این کارشناس ارشد کشاورزی تاکید کرد: آیا از دست رفتن دستاوردی مانند قانون تمرکز که کشاورزی و کشاورزان را دچار مشکلات جدی کرده نتیجه اقدامات مسئولانی نیست که در حال حاضر به دلیل فراهم نبودن همین زیرساخت‌ها قادر به اجرای طرح الگوی کشت نیستند؟کشاورزی که الگوی کشت را رعایت نکند، از حمایت جهاد کشاورزی محروم می شود.

ربابه شب خیز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در گفت و گو با خبرنگار پیام ملّت اظهار داشت: برش های استانی از طرف وزارت خانه به جهاد کشاورزی ارسال می شود که چه محصولاتی در چه مساحتی باید کشت شوند، در نهایت این مسئله به سطح شهرستان اعلام شده و سهمیه هر بخش برای کشت محصولی مشخص تعیین می گردد.

وی افزود: بر اساس ابلاغیه ها تمام نهاده ها از قبیل کود در اختیار کشاورزان قرار می گیرد اما اگر کشاورزی توصیه های کشت را رعایت نکند و کشت اضافه داشته باشد خدمات جهاد کشاورزی دیگر شامل حال او نمی شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان این که کشاورزان آزادانه می توانند نسبت به کشت تمام محصولات کشاورزی اقدام کنند تاکید کرد: اگر کشاورزان بخواهند از حمایت سازمان جهاد کشاورزی برخوردار شوند حتما باید توصیه های کارشناسان جهت کشت نوع و سطح زیر کشت را رعایت کنند.

وی با بیان این که طی سال گذشته عوامل متعددی موجب شد تا خرید حمایتی گوجه فرنگی از گوجه کاران انجام شود و امسال مشخص نیست که دولت دوباره به این امر اقدام کند گفت: صادرات در سال گذشته محدود شده بود و کشاورزان با بی اطلاعی از این موضوع اقدام به کشت سطح بالای محصولات کشاورزی کرده بودند.

شب خیز با تاکید بر این که کشاورزان قبل از کشت محصول حتما باید نسبت به گرفتن مشاوره از سازمان جهاد کشاورزی اقدام کنند عنوان کرد: کشاورزان در زمان معین با آفات و بیماری ها به موقع مبارزه کنند تا دچار خسارت نشوند.

در خاتمه می توان گفت با توجه به  شرایط خاص اقلیمی ایران که خشکی و پراکنش نامناسب زمانی و مکانی بارندگی یک  واقعیت  انکار ناپذیر است عملیاتی کردن طرح الگوی کشت نه تنها افزایش بهره وری و بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان را به دنبال خواهد داشت  بلکه مرهمی برجان تشنه زمین  خواهد شد. /ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست