• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۴-۲۱
  • شناسه خبر: 18096

بستر فیزیکی شهر برای معلولان مهیا نیست/ خانه سالمندان هیچ مبتلا به کرونایی ندارد

پیام ملّت- مدیر کل سازمان بهزیستی استان زنجان گفت:سازمان بهزیستی به توانمند سازی معلولین می پردازد ولی معلول در کدام جامعه می تواند حضور داشته باشد وقتی بستر فیزیکی آن برای معلولان مهیا نیست.

به گزارش«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»محمد محمدی قیداری در نشست خبری به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس سازمان بهزیستی کشور که به صورت ویدئو کنفرانس با خبرنگاران برگزار شد اظهار کرد: این سازمان ۲۴ تیر سال ۵۹ با لایحه ای که تقدیم مجلس شد از ادغام ۱۶ نهاد و موسسه تشکیل شد که وظیفه آن رسیدگی به معلولین، در راه ماندگان ، زنان سرپرست خانوار،ایتام و آسیب دیدگان با تکیه بر مشارکت های مردمی است .

محمدی بااشاره به شعار امسال هفته بهزیستی “شفافیت ، تحول خدمت، ارتقاء سلامت اجتماعی در خانواده” گفت: برخی برنامه های این هفته استانی و برخی نیز کشوری است که همزمان در زنجان نیز اجرا خواهد شد.

وی برنامه های کشوری هفته بهزیستی را با اعلام اینکه این برنامه ها مجازی خواهد بود بدینگونه اعلام کرد: رونمایی از سامانه الکترونیک صدور مجوزهای سازمان بهزیستی کشور و در استان ها در راستای الکترونیکی شدن دولت، پرداخت مراکز توانبخشی و شبانه روزی و مراکز اجتماعی که استانی است به صورت متمرکز کشوری خواهد بود که می تواند در صرفه جویی در منابع مالی و وقت به صلاح مردم باشد.

مانور کارشناسان و مددکاران اورژانس اجتماعی با حضور در معابر و میادین شهر در حوزه خدمات بهزستی، افتتاح ۲هزار و ۱۰۰ واحد مسکن مددجویان در کشور که در استان ۱۵ واحد خواهد بود، برگزاری شورای مشورتی فرزندان سازمان بهزیستی درسطح کشور با حضور مدیران استانی به صورت ویدئو کنفرانسی برای بهره گیری از نظرات فرزندان نخبه و موفق سازمان بهزیستی، افتتاح مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد که یکی از کارهایی است که سازمان بهزیستی انجام که تلفیقی از طرح های موفق گذشته بود و قرار است که در تمامی مراکز استان ها امسال یک مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد برای درمان کار و اشتغال و بازتوانی افراد بهبود یافته انجام شود که در زنجان در هفته دولت و شهریور ماه افتتاح خواهد شد.

افتتاح سامانه نظارتی دیده بان در سراسر کشور و رونمایی از خط تلفن ۱۴۸۲ به منظور دریافت پیشنهادات و شکایات مردمی به صورت همزمان در سراسر کشور.

وی برنامه های استانی را نیز چنین تشریح کرد:

گلباران مراز شهدا و دیدار با مسئولان ارشد استانی و افتتاح ۱۵ واحد مسکن مددجویی در استان و ۱۳ واحد طرح اشتغال زایی در سطح استان، افتتاح ۲ مرکز مشاوره ، افتتاح ۲ مرکز خیرساز به عنوان اولین مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست خیر ساز و کلنگ زنی ساختمان مرکز نگهداری معلولان ذهنی بالای ۱۴ سال در خدابنده، افتتاح و بهره برداری از ساختمان اداری بهزیستی شهرستان طارم و رونمایی و نشر فعالیت های مرتبط با سازمان بهزیستی به ویژه مناسب سازی اماکن و معابر شهری.

محمدی گفت: بهزستی استان زنجان حدوداً ۸۵ هزار نفر به همراه خانواده های آنان را تحت پوشش دارد که ۲۸هزار خانواده زنجانی و ۱۸ هزار ۴۳۶ مستمری بگیر در سطح استان را شامل می شود.

وی با بیان اینکه معاونت توانبخشی مجموعه ای از اقدامات هدفمند برای توانمندسازی معلول را دستور کار دارد، گفت: ۲۲ هزار و ۱۶۰ معلول ثبت شده در سامانه بهزیستی هستند با ۱۴ هزار ۴۰۳ مستمری بگیر و بقیه معلولین هم از سایر خدمات سازمان استفاده می کنند.

وی افزود: ۵۷ مرکز در بخش معلولان داریم که شامل مراکز روزانه و شبانه روزی و ویزیت در منزل ومراقبت در منزل و کلینیک توانبخشی است که در مجموع ۷هزار و ۹۸۰ نفر از خدمات این مراکز بهره مند هستند و همچنین ۳۲۰ فرد ضایعه نخاعی داریم که همه حق پرستاری دریافت می کنند و ۱هزار و ۴۳ دانش آموز و ۲۳۲ دانشجوی معلول رایگان تحصیل می کنند .

وی با تاکید برلزوم مناسب سازی معابر در حوزه توانبخشی معلولان گفت:متاسفانه این موضوع یکی از مسائلی هست که جامانده و اقدامات انجام شده برای حضور معلولین در بستر جامعه کافی نیست.وی گفت: مناسب سازی در دوبخش فرهنگی و فیزیکی پیگیری می شود در بخش فرهنگی که وظیفه رسانه ها است و بخش فیزیکی که باید برای حضور معلولین در جامعه مهیا باشد .

محمدی افزود: سازمان بهزیستی به توانمند سازی معلولین می پردازد ولی معلول در کدام جامعه می تواند حضور داشته باشد وقتی بستر فیزیکی آن برای معلولان مهیا نیست. شهری مثل زنجان یک شبه مناسب سازی نمی شود و باید در پروژه های جدید این موضوع به طور جدی رعایت شود و در بقیه اماکن شهر هم با برنامه ریزی به مناسب سازی پرداخته شود.

وی همچنین در ارتباط با اتوبوس ویژه معلولان نیز گفت: هنوز این اتوبوس راه‌اندازی نشده است در حالیکه قرار بود دو دستگاه ون به این امر اختصاص داده شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در خصوص خانه سالمندان نیز گفت: در ارتباط با واگذاری خانه سالمندان تخلف مالی مطرح نبوده و خود هیأت امنای قبلی خواستار این کار بودند، هرچند که یک موسسه حسابرس مسائل مالی را در دوره مدیریت قبلی برررسی می‌کند.

محمدی همچنین شایعات خوراندن مواد مخدر به سالمندان را در این مرکز رد کرد و گفت: سلامت سالمندان اولویت بهزیستی است و من این موضوع را تأیید نمی‌کنم، چون ما در آن مرکز پزشک داریم که بر امور نظارت دارند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در ارتباط با واگذاری مرکز سالمندان زنجان به مدیریت جدید نیز گفت: یک نفر از افرادی که با هیأت مدیره قبلی همکاری داشت، خواستار اداره مرکز بود ولی در مصاحبه‌ها طبق قوانین رد شد و بهزیستی صلاح دانست که مرکز را به یک شخص دیگری که مورد تایید تهران و استان بود، واگذار کند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۸۰ سالمند در این مرکز نگهداری می‌شود، گفت: خوشبختانه برخلاف شایعات ایجاد شده این مرکز سالمند کرونایی ندارد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه در حوزه معاونت پیشگیری نیز بیش از ۷ هزار نفر در مراکز زیر نظر بهزیستی پذیرش شده اند اضافه کرد: این معاونت وظیفه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مشاوره‌های روانشناختی را به عهده دارد.

محمدی قیداری با بیان اینکه اخیرا با همکاری دادگستری و شهرداری به جمع‌آوری ۳۰۰ معتاد متجاهر در استان پرداختیم بیان کرد: ۲۴ مرکز اعتیاد در استان فعال است که بیش از ۹ هزار نفر از آن استفاده کرده‌اند.

محمدی گفت: در معاونت اجتماعی ۷هزار و ۶۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست و ۱هزار ۶۴۰ دانش آموز و ۱۶۵ دانشجو را در این بخش تحت پوشش داریم.

وی بابیان اینکه مرکز اورژانس اجتماعی در راستای شناسایی و کاهش آسیب های اجتماعی با حضور تیم کارشناسی متخصص فعالیت می کند گفت: این بخش در سال جاری ۷ هزار و ۶۰۰ نفر را مورد پذریش قرار داده است.

محمدی همچنین از افتتاح مراکز مثبت زندگی خبر داد و گفت: تعدادی از مراکز بهزستی که فعالیت های پراکنده داشتند در قالب مراکز مثبت زندگی در روزهای آینده افتتاح و بهره برداری خواهد رسید.

مدیر کل بهزیستی در خصوص مراکز توانبخشی بهزستی نیز گفت مراکز نگهداری سالمندان و عقب ماندگان ذهنی که در دوبخش روزانه و شبانه روزی نزدیک به ۸۰۰ نفر را درشبانه روزی در بخش توانبخشی دارند و درمراکز روزانه نیز با رعایت پروتکل ها مشغول فعالیت هستند.

محمدی گفت: در معاونت مشرکت های مردمی ، اشتغال و موسسات خیریه سازمان بهزیستی هم جلب و جذب کمک های خیرین و ساخت مسکن برای مددجویان و کمک هایی از قبیل مسکن و تامین جهیزیه و هزینه ازدواج و درمان با تکیه بر مشارکت های مردمی در این بخش انجام می شود که یکی از کارهای این بخش اشتغال است و ۶۴۱ مورد اشتغال در سال گذشته باری مددجویان بهزیستی ایجاد شده است .

مدیرکل سازمان بهزیستی استان زنجان همچنین گفت: تعداد ۵ موسسه خیریه تحت نظر این سازمان هستند که به نگهداری کودکان و ایتام می پردازند که تعداد ۶۳ کودک را شامل می شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست