• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۵-۰۵
  • شناسه خبر: 18515

بن بست گنبد سلطانیه !

پیام ملّت - قرار بود امروز مراسم معارفه مدیر گنبد تاریخی سلطانیه برگزار شود که به دلیل عدم هماهنگی صورت گرفته در معرفی شخص غیربومی برای تصدی این سمت، به دستور فرماندار سلطانیه این برنامه کنسل شد.

اختلاف بر سر انتخاب مدیر گنبد جهانی سلطانیه/ مراسم معارفه به هم خورد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، طبق اخبار رسیده از منابع آگاه قرار بود امروز مراسم معارفه مدیر گنبد تاریخی سلطانیه برگزار شود که به دلیل اختلاف بین میراث فرهنگی و مسؤولان استانی و البته فرمانداری سلطانیه این برنامه کنسل شد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که یک شخص غیربومی قرار است مدیریت این گنبد را به عهده بگیرد، موضوعی که با مخالفت مسؤولان مواجه شده است.

فرماندار سلطانیه در این باره به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اینکه برای انتصاب این مدیر فرمانداری در جریان قرار داده نشده بود، گفتیم که فعلا مراسم معارفه برگزار نشود.

حسین رحمانی با بیان اینکه میراث فرهنگی یک شخصی را برای مدیریت این مکان تاریخی انتخاب کرده بود، افزود: صحبت ما این بود که سلطانیه یک پایگاه جهانی است و باید مدیریت آن به شخص متخصص سپرده شود.

وی با اشاره به اینکه گنبد تاریخی سلطانیه دارای ۵۰ یا ۶۰ نیرو است، اضافه کرد: قرار بر این است که شخص مورد نظر برای مدیریت به شهرستان بیاید و پس از شنیدن برنامه‌های وی و همچنین گوشزد کردن برخی از مسائل ببینیم که نتیجه کار چه خواهد شد.

وی افزود: در صورتی که شخص انتخاب شده شرایط لازم را داشت و شرایط اعلامی را پذیرفت معارفه وی انجام خواهد شد.

رحمانی ادامه داد: بنده هیچ شناختی از مدیر انتخاب شده ندارم، هرچند که حق یک مسؤول انتخاب مدیر برای زیرمجموعه خود است اما باید انتصاب مدیران در شهرستان با اطلاع فرمانداری باشد که این اتفاق برای مدیریت این مکان تاریخی رخ نداده و قاعده مربوط رعایت نشده بود.

وی افزود: امروز در دیداری برنامه‌های مدیر جدید را خواهیم شنید تا شناخت بیشتری از وی پیدا کنیم.

گنبد سلطانیه آرامگاه اُلجایتو است که بین سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی به دستور او در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان مغول) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی است.

این بنا شاهکاری بی‌نظیر در بین همه بناهای جهان است، که البته بخش زیادی از عظمت و زیبایی بی‌بدیل آن در زلزله از بین رفته است.کاشیکاری و تزیینات برجسته ونگارگری این بنا تا کنون همتایی نداشته است.  

گنبد سلطانیه در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌ و  گنبد این بنا سومین گنبد بزرگ جهان بعد از گنبد کلیسای سانتا ماریا دل فیوره، و گنبد مسجد ایاصوفیه است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست