• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۵-۰۶
  • شناسه خبر: 18525

انتقال باطله های مواد معدنی شیمیایی به خارج از محدوده قانونی آسیب جدی فعالیت های معدنی است

پیام ملّت-کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست استان زنجان گفت: متاسفانه الزامات محیط زیستی در استخراج و برداشت معادن به علت نبود نظارت رعایت نمی شود.

تقی سالک در گفت و گو با خبرنگار« پایگاه خبری تحلیلی پیام ملّت» با بیان اینکه آنچه در فعالیت معادن اهمیت دارد نظارت دستگاه های متولی است که متاسفانه دچار نقصان فراوانی است اظهار کرد: الزامات زیادی در جلوگیری از تخریب اراضی ، پوشش گیاهی، خاک و آب و به طور کل محیط زیست وجود دارد که متاسفانه رعایت نمی شود.

وی ادامه داد: هر چند موارد فوق در قراردادهای منعقده به صراحت آمده است ولی بدلیل عدم نظارت و تبانی های انجام شده به هیچ وجه رعایت نمی شود. از جمله الزامات فعالیت های معدن می توان به رعایت مسائل زیست محیطی در استخراج و برداشت، دپوی باطله های معدنی، رعایت محدوده های واگذار شده، عدم استفاده از مواد و دستگاه های غیر قانونی، احیای اراضی پس از اتمام فعالیت معدنی و غیره اشاره کرد.

کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست استان زنجان حرکت و انتقال باطله های مواد معدنی شیمیایی به مناطق خارج از محدوده قانونی را از آسیب های جدی فعالیتهای معدنی برشمرد و گفت: معادنی مانند سرب و روی که متاسفانه به لحاظ ماهیت وجودیشان و اینکه این‌ مواد معدنی همواره با خود فلزات سنگین و آلوده کننده را به همراه دارند علاوه بر محیط طبیعی ،با آلودگی هوا و نفوذ در آبهای زیرزمینی حیات انسان را به مخاطره می اندازند.

سالک در مورد اینکه کدام معادن خسارت بیشتری وارد می کنند عنوان کرد: باید از جنبه های مختلف به آن پرداخته شود. در میان انواع معادن معادن سنگ به لحاظ تخریب های محیطی بیشترین خسارت را به عرصه های طبیعی می زنند و باطله های معدنی که در طبیعت رها می شوند اکولوژی منطقه را بهم ‌می زنند.

وی معدنکاری را یکی از حوزه های فعالیت انسانی که اثرات مخرب قابل توجهی بر محیط زیست وارد می کند دانست و گفت: باتوجه به وجود نظام حقوقی منسجم و قوانین‌مربوط متاسفانه در این خصوص مقابله کارآمدی با متخلفین این حوزه به عمل نمی آید و همین امر باعث شده تا هرروز شاهد آثار مخرب فعالیت معدنکاران در عرصه های ملی و منابع طبیعی باشیم.

کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست استان زنجان افزود: از آنجایی که مواد معدني، زير بناي اقتصاد و صنعت هر جامعه را تشکيل مي دهد و بدون این مواد امکان حيات و پيشرفت بشر فراهم نیست و به ناچار باید استخراج و از آنها استفاده کرد اما متاسفانه همین استخراج با افزايش آلودگي ها، امکان حيات و استفاده از محيط زيست سالم را از بشر سلب می کند.

سالک با اشاره به اینکه در طي فرايند استخراج معادن، پوشش گياهي، خاک، توپوگرافي و رژيم آب هاي سطحي در حوزه هاي آبخيز دستخوش تغييرات وسيعي مي شوند گفت: هم چنين نفوذ آب زيرزميني به معادني که در رقوم هاي پايين تر از سطح ايستايي بهره برداري مي شوند، علاوه بر تهديد پايداري تراس هاي منطقه، موجب آلودگي آبخوان ها مي شوند، گاهي نیز آبهاي اسيدي ايجاد شده در پروسه هاي معدن کاوي و اختلاط آنها با فلزات سنگین محلولهايي را بوجود مي آورند که ممکن است عناصري مانند کادميم و آرسنيک را وارد محيط کند که علاوه بر محیط زیست گیاهی و‌جانوری به محیط زیست انسان هم خسارت وارد می کند.

وی تصریح کرد: باید با اجرای قوانین حقوقی ، پشتیبانی های مدنی و توجه به قوانین اداری از تخریب بیش از پیش طبیعت و حوزه های آبخیز جلوگیری به عمل آورد و فعالیت معدنکاران با نظارت بیشتری همراه شود./ش

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست