• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۵-۱۰
  • شناسه خبر: 18622

راه رفع تحریم‌هاعقب‌نشینی نیست/در عزاداری ها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما می‌گویند

پیام ملّت-حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تحریم‌های آمریکا را جنایت بزرگی علیه ملت ایران خواندند و فرمودند: راه برداشتن تحریم، عقب‌نشینی در مقابل دشمن نیست.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب صبح امروز (جمعه) مصادف با عید سعید قربان، از طریق پخش زنده تلویزیونی با ملت ایران سخن گفتند.

اهم فرمایشات ایشان به شرح زیر است:

-عید قربان به عنوان یکی از خاطره‌های متدینین جهان را به ملت ایران و مسلمانان جهان و به پیروان ادیان ابراهیمی تبریک عرض می‌کنم. خاطره روز عید قربان خاطره بزرگی است و اساساً دهه اول ذی‌الحجه دهه خاطره هاست. دهه اول هم دهه خاطرهای پرشکوه و مهم و آموزنده است و هم دهه تضرع و توجه و انابه الی الله است.

-حرکت در راه حق با وجود حتی معجزات حضرت موسی (ع) مشکلاتی دارد که این یکی از خاطره هاست. یکی دیگر از خاطره‌ها، روز عرفه است که اوج توجه به خداست. امیدوارم حض وافر از روز عرفه برده باشند.

-دهه دوم ذی الحجه دهه ولایت است. مساله غدیر از همه احکام الهی جایگاه برتری دارد زیرا ولایت تضمین کننده همه احکام الهی است. دهه سوم ذی الحجه هم داستان مباهله را داریم که مساله، مساله توحید است.

-یکی از دلخوشی‌های من در این سال‌ها دیدار با مردم بوده است، که این دشمن حقیر و خطیر یعنی ویروس کرونا مانع این شده است. قرار بود ما بخاطر محرومیت دیدار با مردم، این برنامه‌ای که الان داریم را با خدمتگذاران وادی سلامت و کمک مومنانه به صورت تصویری برگزار کنیم اما بعد گفتند مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا این است که بیش از ۱۰ نفر جمع نشوند که نهایتاً قرار شد دورادور با شما مردم عزیز دیدار کنم.

-امروز همه دنیا با یک ابتلای همگانی مواجه است، شاید در بسیاری از نقاط دنیا، مردم به گرفتارها و مبتلایان کمک می‌کنند ولی فکر نکنم هیچ کجا مثل ایران باشد که تعداد کسانی که داوطلبانه کمک می‌کنند انقدر زیاد باشد. من گزارشی ندارم و نشنیدم کشوری از کشورهای دنیا این همه تحرکات و پشتیبانی‌های مردمی وجود داشته باشد.

-مجموعه درمانی واقعاً فداکاری کردند و آنهایی که داوطلبانه وارد شدند و کمک کردند هم کارهای بزرگی انجام داده‌اند. باید همچنان این پشتیبانی‌ها ادامه پیدا کند. اغلب مردم در پی این ویروس آسیب دیدند اما همه دچار آسیب جدی نشدند که باید این آسیب‌ها را جبران کرد. مردم باید جبران کنند و نمی‌توان همه بار را روی دوش دولت گذاشت.

-انقلابی‌گری به زبان نیست و به عمل است. امروز دشمنی علیه مردم ایران زیاد است. دشمنان درصددند که ملت ایران را اذیت کنند، و وقتی می‌خواهند اذیت کنند ما همه باید نیروهای خود را جمع کرده و مترکز کنیم.

-تحریمی که آمریکایی‌ها بکار گرفتند قطعاً یک جنایت بزرگی است که علیه یک ملت بکار می‌گیرند. البته ظاهر آن این است که علیه نظام جمهوری اسلامی تحریم کردند. هدف کوتاه مدت آنها از تحریم‌ها این است که مردم را به ستوه بیاورند تا مردم آشفته شوند و مقابل دستگاه و حکومت بایستند. پارسال گفتند تابستان داغ که خودشان به تابستان داغ مبتلا شدند. هدف میان مدت آنها این است که مانع پیشرفت کشور شوند، بخصوص پیشرفت علمی.

-هدف بلند مدت آنها به ورشکستگی کشاندن دولت و کشور است، یعنی متلاشی کردن اقتصاد کشور است. یک کشوری که اقتصادش فروپاشیده ادامه حیاتش ممکن نیست. هدف دیگر آنها این است که رابطه جمهوری اسلامی را با نیروهای مقاوت قطع کنند.

-البته باید گفت شتر در خواب بیند پنبه دانه. دشمنان در این هدف‌ها ناکام شدند. تحریم مشکلاتی برای کشور ایجاد کرده است، البته همه مشکلات مربوط به تحریم نیست و مقداری به ضعف‌های ما در مدیریت مربوط می‌شود، مقداری مربوط به کروناست. اما آنچه آنها می‌خواستند نشده و نخواهد شد. خواب آشفته دشمن خبیث تعبیر نشده است. تحقق نیافتن این مقاصد را خودشان اعتراف می‌کنند.

-به موازات تحریم، یک جریان تحریف حقایق و واژگون نشان دادن واقعیات هم وجود دارد. این یکی از کارهایی است که آنها نشان می‌دهند. هدفشان این است که به روحیه مردم ضربه بزنند، هدف دیگر این است که آدرس غلط بدهند برای رفع مشکل تحریف. پول زیادی هم خرج می‌کنند. روسایشان هم امروز خودشان را خفه می‌کنند.

-تضعیف روحیه مردم از اول انقلاب خط ثابت دشمن بوده است که خطاب به مردم ایران بگویند بیچاره شدید و دیگر کارتان تمام است و هیچ کاری از عهده کسی برنمی‌آید؛ از اول انقلاب می‌گفتند با قطع ارتباط با آمریکا پدر ملت ایران درآمده است. امروز هم همین را دنبال می‌کنند و اوضاع را بد جلوه می‌دهند. اگر نقطه قوتی در کشور باشد مطلقاً انکار می‌کنند یا درقبالش سکوت می‌کنند و نقاط ضعف را صدبرابر می‌کنند. این برای این است که روحیه مردم را تضعیف می‌کنند.

-می‌خواهند جوان‌های ما را ناامید کنند و تحرک و نشاط را ازآنها بگیرند. البته در برخی‌ها اثر هم می‌کند و در داخل هم کسانی حرف‌های آنها را تکرار می‌کنند. یک خبری را در نوشته یا اظهارات کسی که در مجموعه‌های سیاسی می‌شنوند و دو روز بعد می‌بینید در فضای مجازی و روزنامه منعکس می‌شود. آنها می‌گویند اگر می‌خواهید تحریم رفع شود باید در مقابل آمریکا کوتاه بیایید و ایستادگی نکنید. برخی تحت تاثیر قرار می‌گیرند اما در اغلب مردم اثر نمی‌گذارد زیرا دشمن را شناخته‌اند و می‌دانند که مغرضانه حرف می‌زنند. اگر جریان تحریف شکست بخورد جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد زیرا عرصه، عرصه جنگ اراده هاست.

-ما از تحریم‌ها هم توانستیم به مدد الهی در راستای شکوفایی علمی کشور استفاده کنیم. تحریم‌ها اثر نکرده است.

-وقتی درمقابل کسی که اهل تجاوز و زیاده خواهی است، عقب نشستید او جلوتر می‌آید؛ این یک چیز روشن و قهری است. شما عقب نشینی کنید و خواسته های آمریکا را قبول کنید، او خواسته های جدیدی مطرح خواهد کرد. امروز حرف آمریکا با ما این است که شما صنعت هسته ای را به کلی کنار بگذارید، امکانات دفاعی را به یک دهم تقلیل دهید، یعنی خودتان را بی دفاع کنید. اقتدار منطقه ای خود را رها کنید. ما یک عمق راهبردی در منطقه داریم و یک عده از دولت ها و ملت ها علاقه مند به ما هستند و حاضرند برای تحقق اهداف ما تلاش کنند، آمریکا می‌گوید این را کنار بگذارید.

-صرف نظر از این مسائل موجب این نخواهد شد که او عقب نشینی کند، وقتی شما حاضر شدید امکانات دفاعی خود را کم کنید، حاضر شدید اقتدار منطقه ای خودتان را نابود کنید، حاضر شدید صنعت هسته ای را که برای کشور حیاتی است را به کلی کنار بگذارید، او که قانع نمی شود بلکه یک درخواست جدیدی مطالبه خواهد کرد و هیچ عقلی حکم نمی کند که ما برای اینکه متجاوز را وادار به توقف کنیم، خواسته او را برآورده کنیم.

-یک عده ای متاسفانه تحت تاثیر همین حرف های دشمن می‌گویند که صنعت هسته‌ای به چه درد ما می‌خورد؟ همین‌هایی که در روزنامه‌ها گاهی چیزی می‌نویسند. هسته‌ای نیاز قطعی فردای کشور ماست. ما حداقل به ۲۰ تا ۳۰ هزار مگاوات برق ناشی از انرژی هسته‌ای نیاز داریم که این را از راه دیگری نمی‌توانیم به دست بیاوریم یا اینکه مقرون به صرفه نیست. آن روزی که احتیاج پیدا کردیم چه کار کنیم، در خانه چه کسی برویم؟ از آمریکا و اروپا بخواهیم به ما برق هسته‌ای بدهید و بیایید برای ما غنی سازی راه بیاندازید؟ آیا آنها این کار را می‌کنند؟

-ما باید فکر فردا را بکنیم. این نیازها، نیازهایی نیست که ظرف شش ماه و یکسال و دو سال تامین شود. ما زمینه تامین این نیاز را فراهم کردیم. خوشبختانه با اینکه با برجام خسارت فراوانی در این زمینه به ما وارد شد، اما اصل این کار محفوظ است و کارهای بزرگی و خوبی انجام می گیرد که دشمن این را نمی‌خواهد.

-راه علاج تحریم فقط و فقط تکیه به توان داخلی و ملی است. باید این توانایی‌ها را هرچه که داریم نگهداریم، دنبال کشف توانایی‌های جدید باشیم که قطعا هم توانایی های ما زیاد است، به آنها تکیه کنیم، آنها را احیا کنیم، جوان‌های خودمان را وارد میدان کنیم، ارکان اقتصاد مقاومتی یعنی درونزایی و برونگرایی را محقق کنیم. ما هم امکاناتی در درون داریم هم امکانات بین المللی داریم، هم می‌توانیم در داخل تولید کنیم و هم در عرصه جهانی دوستان خوبی داریم، با این دوستان می‌توانیم کار کنیم که این مساله به کار و مجاهدت و تلاش نیاز دارد.

-ظرفیت های ما واقعا بی پایان است و هرچه پیش برویم ظرفیت های جدیدی پیش می آید که با مدیریت جهادی و تدبیر واقعی بدست می‌آید. ما دوستان موثری در دنیا داریم، البته اینطور نیست که ما به دولت های دوست خود تکیه کنیم، نه، تکیه ما به خدا و خودمان است.

-اگر دوستان قدرتمندی هم در دنیا نداشته باشیم کار خودمان را می‌کنیم و پیش می‌رویم. در دوره دفاع مقدس هم بلوک شرق ما با مخالف بود و هم بلوک غرب، هم شوروی دشمن ما بود و هم آمریکا و اروپا دشمن ما بودند. ما بدون اینها توانستیم مقاومت کنیم و دشمن را شکست دهیم و توانستیم صدام را به زانو دربیاوریم و به خاک سیاه بنشانیم، یعنی تکیه ما به خدا و خودمان است اما از امکانات دوستانمان حداکثر استفاده را می‌کنیم.

-ما در سال ۹۷ که آمریکا از برجام خارج شده بود، گفتیم اروپایی‌ها باید چنین و چنان کنند و آنها هم گفتند تا سه، چهار ما دیگر صبر کنید، چهار ماه دیگر که شد گفتند ۵، ۶ ماه دیگر صبر کنید، همینطور ما را عقب انداختند یعنی اقتصاد کشور را شرطی و وابسته کردند. سرمایه‌گذار و تاجر و عناصر فعال اقتصادی ما در داخل معطل ماندند ببینند اروپا کاری می‌کند یا نمی‌کند، این برای اقتصاد کشور خیلی مضر است، نباید به وعده های اینها اعتماد کرد. اینها تخلف می‌کنند. کشور را نباید چشم انتظار اقدام این و آن قرار داد. ما باید کار خودمان را بکنیم.اروپایی ها هیچ کاری نکردند، آخرین ابتکار انها یک بازیچه چرندی به نام «اینستکس» بود که تا الان هم تحقق پیدا نکرده است. خلاصه اینستکس این است که ایران پول هایی که از کشورهای دیگر طلب دارد را به حضرات اروپایی‌ها بدهد تا آنها هر جنسی که به مصلحت می‌دانند را برای ایران بخرند و بفرستند.

-کشور از لحاظ معیشت عمومی دچار مشکل است و معیشت خانوارها دچار مشکل جدی است و باید اینها علاج بشود. دورادور به آقای رئیس‌جمهور پیغام دادیم که کارهایی را باید انجام بدهند. ما در زمینه مربوط به مشکل اقتصادی یک بخش مسائل فوری ماست و یک بخش مسائل میان مدت ماست. مساله فوری مساله مهار قیمت هاست. متخصصین مسائل اقتصادی معتقدند این کار ممکن است و می‌تواند قیمت ها را مهار کرد.

– بانک مرکزی امروز برای مساله ارز در تلاش است. گزارشی به ما دادند که مساله ارز دلایل امنیتی سیاسی دارد، البته نه اینکه دلایل اقتصادی نداشته باشد. کسانی هستند که به این آتش‌افروزی دامن می‌زدند. یکی دیگر از مسائل مهم، مساله هدایت نقدینگی است. اگر بتوانیم این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم نه تنها ضرر ندارد که سود هم دارد.

-رفع موانع جهش تولید یکی دیگر از مسائل پر اهمیت است.

-به نظر من برای تامین آینده به صبر و ثبات نیاز داریم. باید گام‌های خود را محکم کنیم.

-[با اشاره به مراسمات ایام محرم]: در عزاداری ها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما می‌گویند. بنده خودم شخصا هرچه آنها لازم بدانند مراعات می‌کنم، توصیه من به همه از جمله آقایان منبری ها و مداحین این است که هرکاری می‌کنید ببینید ستاد ملی کرونا چه می گوید. اگر این ستاد ضابطه ای را معرفی کرد باید رعایت کنیم. اگر همین مقدار شل گرفته شود فاجعه ای رخ خواهد داد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست