• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۶-۱۱
  • شناسه خبر: 19465

کلاس اولی‌ها از ۱۵ شهریور به مدرسه می‌روند

پیام ملّت - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: کلاس اولی ها در تمام مناطق از ۱۵ شهریور به مدرسه می‌روند البته در مناطق قرمز این حضور، تداوم ندارد.

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، درباره سناریوهای آغاز سال تحصیلی، اظهار کرد: سال گذشته دوسوم از سال تحصیلی گذشته بود و حجم زیادی از کتب درسی هم  آموزش داده شده بود که با شرایط کرونا و تعطیلی مدارس مواجه شدیم اما امسال از ابتدای سال با این شرایط کرونا مواجهیم.

وی ادامه داد: اعلام شده است که جریان آموزش از ۱۵ شهریور آغاز می شود و با توجه به شرایط مناطق از نظر کرونا برنامه داریم؛ مناطق سفید اصولا مناطق کم جمعیت هستند که مدارس آنها زیر ۵۰ دانش‌آموز جمعیت دارند و کلاس‌ها حضوری است. در مناطق زرد، آموزش ترکیبی است و در مناطق قرمز هم آموزش مجازی است.

حکیم‌زاده درباره تحصیل کلاس اولی‌ها، گفت: دانش‌آموزان کلاس اولی اصلا مدرسه را تجربه نکردند و اینکه بگوییم از طریق تبلت و موبایل آموزش ببینند، حرف غیرواقع بینانه‌ای است؛ در کشورهای دیگر هم آموزش برای دبستانی‌ها زودتر است و در پایه اول ابتدایی روی شناخت آنها تأکید شده است.

کلاس اولی‌ها در تمام مناطق از 15 شهریور به مدرسه می‌روند/ برگزاری کلاس مجازی دبستانی‌ها در عصر

وی اضافه کرد: برای کلاس اولی‌ها برنامه ویژه داریم که دو یا سه دانش آموز همراه خانواده به مدرسه بیایند تا معلم را بشناسند و با محیط مدرسه آشنا شوند؛ البته برای ورودی دوره‌ها هم اینگونه است. 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که منظور شما این است که در مناطق قرمز هم دانش‌آموزان کلاس اولی به مدرسه می روند اما این آموزش تداوم ندارد، گفت: بله اینگونه است؛ اختیاراتی به شورای مدارس داریم که با هماهنگی خانواده‌ها برای دانش‌آموزان برنامه داشته باشند. 

وی به مدرسه تلویزیونی اشاره کرد و گفت: اقدام دیگر مدرسه تلویزیونی است که البته در مناطق دوردست، تلویزیون به یکی از بسترهای آموزشی تبدیل می‌شود.

* روش آموزش معکوس به عنوان رویکرد جدید آموزشی

حکیم‌زاده درباره گلایه برخی معلم از گروه‌بندی دانش‌آموزان و تکرار دوباره محتواها، بیان کرد: راجع به گروه‌بندی، معلمان می توانند با توجه به اختیارات شوراهای مدرسه، به صورت گردشی و چرخشی دانش‌آموزان را داشته باشند یا برخی محتواها در فضای مجازی و برخی در کلاس درس ارائه شود اما روش آموزش معکوس به عنوان رویکرد جدید نیز مدنظر است که در این روش معلمان تدریس خود را در کانال در فضای مجازی بارگذاری می‌کنند و کلاس درس صرفا برای رفع اشکال و تکلیف است.

وی افزود: کانالی هم برای توانمندسازی معلمان در شبکه «شاد» داریم که روش‌های مختلف آموزشی آنجا بارگذاری شده است که معلمان می توانند مراجعه کنند.

*  برخی خانواده‌ها بچه‌ها را به پارک، مسافرت و بازار می‌برند و نگرانی‌شان فقط در مدرسه است

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره سلامت دانش‌آموزان در کلاس‌های حضوری، گفت: در سال تحصیلی گذشته، امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار شد و بیش از ۶۰۰ هزار دانش‌آموز به مدرسه برای امتحانات آمدند که یک مورد هم گزارش مشکل نداشتیم؛ همچنین ثبت‌نام یک میلیون و ۴۰۰ هزار کلاس اولی انجام شد که سنجش شدند و غربالگری اولیه را به صورت حضوری داشتیم.

وی تصریح کرد: بچه‌ها باید یاد بگیرند و در بهترین سنین یادگیری هستند و بهترین مکان نیز محیط مدرسه است؛ اگر خانواده‌ها همکاری داشته باشند و با رعایت پروتکل‌ها، جای نگرانی وجود ندارد. برخی خانواده‌ها بچه‌ها را به پارک، مسافرت و بازار می‌برند و نگرانی‌شان فقط در مدرسه است و این در حالیست که مسافرت‌ها گاهی وقت‌ها باعث می‌شود که مکان‌هایی که سفید است در معرض تهدید کرونا قرار گیرد.

حکیم‌زاده در پاسخ به این پرسش که «در برخی مناطق کم برخوردار، خانواده‌ها توانایی تهیه ماسک و مواد ضدعفونی را ندارند، آیا برنامه‌ای دارید؟»، گفت: یک سرانه بهداشتی برای مدارس در نظر گرفته شده است؛ سال گذشته هم سازمان برنامه و بودجه، اعتباری را پیش‌بینی کرد و تلاش می‌کنیم از این نظر مناطق محروم دچار مشکل نباشند. 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت بازگشایی مدارس شبانه‌روزی اظهار کرد: روی دستورالعمل ویژه‌ای درباره مدارس شبانه‌روزی کار می‌کنیم.

وی در واکنش به این جملات که برخی خانواده‌ها تمایل ندارند در شرایط کرونا، فرزندشان را به مدرسه بفرستند، گفت: ۸ میلیون و ۳۳۶ هزار دانش‌آموزان دبستانی تاکنون ثبت‌نام کردند نه تنها آمار کم نشده است بلکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۱ صدم درصد افزایش داشتیم.

حکیم‌زاده اضافه کرد: تعلیم و تربیت موضوعی نیست که هر کسی با سلیقه خودش تصمیم‌گیری کند چرا که تنها بحث تداوم آموزش نیست بلکه یادگیری رفتارهایی است که لازمه زندگی است.

وی ادامه داد: اگر شرایط به‌گونه ای باشد که امکان حضور دانش‌آموزان در مدارس نباشد، اصراری نیست اما باید در فعالیت‌های جایگزین شرکت کنند؛ لازمه شرکت در آزمون‌ها، شرکت در فعالیت‌های مدرسه است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره مشکلات سامانه «شاد»، اظهار کرد: مشکلات دانلود «شاد» برای سیستم‌های مختلف برطرف شده است و امکانات جدید آن در پایان این هفته رونمایی می‌شود.

وی در واکنش به این جمله که «برخی معلمان می‌گویند در سامانه شاد ارزیابی درستی از سطح علمی دانش‌آموزان نمی‌توانیم داشته باشیم»، گفت: تدریس با همه عناصر در فضای مجازی مختصات خود را دارد و نحوه بازخورد در فضای مجازی متفاوت است؛ گروه‌های آموزشی به عنوان پشتیبان به معلمان کمک می‌کنند و یکی از ابزارهای جدید در «شاد» آزمون یار است.

* تأکید ما بر استفاده از فضای «شاد» است

حکیم‌زاده اضافه کرد: یکی از نیازها در شاد، امکانات تعاملی بود و خوشبختانه این امکانات فراهم شد و امکان حضور و غیاب از موارد دیگری است که معلمان هم از حضور دانش‌آموزان مطمئن شوند؛ زیرساخت‌ها و پهنای باند هم خیلی مهم است البته در اختیار آموزش و  پرورش نیست اما یادمان باشد که این دانش‌آموزان، بچه‌های این سرزمین و متعلق به همه دستگاه‌ها هستند و امیدواریم با این نگاه همه حمایت‌ها انجام گیرد تا این پروژه ملی به خوبی جلو برود. 

وی در خصوص استفاده برخی مدارس از سامانه‌هایی به غیر از «شاد»، گفت: سامانه «شاد» فضای ایمن برای حضور دانش‌آموزان است ضمن اینکه امکان نظارت نیز فراهم است و بر همین اساس تنها بستر فعالیت مدارس، «شاد» است. به طور کلی تأکید ما بر استفاده از فضای «شاد» است. 

*  3 میلیون و ۲۵۵ هزار دانش‌آموز دسترسی به اینترنت دارند اما سخت افزار ندارند

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «تکلیف ۳٫۵ میلیون دانش‌آموز که دسترسی به اینترنت و تبلت ندارند، چه می‌شود؟»، اظهار کرد: در خصوص دانش‌آموزانی که عضو شبکه شاد نیستند، برخی در مناطقی هستند که زیرساخت فناوری وجود ندارد که البته مناطق دوردست، عشایری و روستایی هستند و در این مناطق آموزش حضوری است.

وی افزود: ۳ میلیون و ۲۵۵ هزار دانش‌آموز دسترسی به اینترنت دارند اما سخت افزار ندارند که برای آنها برنامه ریزی کردیم و یکی از مسؤولیت معلمان مدارس این است که برنامه جایگزین پیش‌بینی کنند؛ در حقیقت ما منتظرم نماندیم که دانش‌آموزان تبلت دار شوند و به جریان آموزش بپیوندند البته برای تهیه تبلت هم تلاش کردیم که با معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری و کمیته امداد در حال پیگیری است؛ امروز می شود با هزینه ۱٫۵ تا ۲ میلیون تومان، مدرسه را در دستان دانش‌آموزان داشت. 

حکیم زاده با بیان اینکه هرجایی که بخواهد فعالیت آموزشی انجام دهد، باید مجوز از آموزش و پرورش بگیرد، گفت: ارائه کلاس های ابتدایی در فضای مجازی به بعدازظهر منتقل می‌کنیم تا خانواده‌ها اگر شاغل هستند به خانه برگشته و در دوره ابتدایی در کنار فرزندان باشند و کلاس دانش‌آموزان دوره اول را آخرین قسمت گذاشتیم یعنی دوره دوم ابتدایی در اولین ساعت عصر و بعد از آن دوره اول ابتدایی، کلاس درس دارند.

وی درباره محتوای آموزشی دروس در فضای مجازی هم اطهار کرد: محتوای تمام دروس آماده شده است و آنچه در بستر شاد ارائه می شود، در چند مرحله تأیید را گذرانده است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست