• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۶-۱۹
  • شناسه خبر: 19581

سالانه ۷۱ سانتی متر افت آب‌های زیرزمینی در زنجان وجود دارد

پیام ملّت- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت : سالانه در استان زنجان ۷۱ سانتی متر افت آب‌های زیرزمینی وجود دارد که بارش‌های امسال و سال گذشته این افت را کاهش داده است.

اسماعیل افشاری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان در آیین اختتامیه اولین طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب (داناب) که در سالن شهید نوری مجتمع جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد، با بیان اینکه امروز مقوله آب و چالشی که پیرامون آن وجود دارد، به موضوع روز در همه دنیا تبدیل شده است، گفت: معتقدیم برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند نسل امروز را به مقوله مهمی چون آب حساس‌تر کند.

وی با یادآوری اینکه ایران کشوری است که در منطقه گرم و خشک واقع شده و آمار حاکی از آن است که یک‌سوم میانگین بارش‌های جهانی در ایران اتفاق می‌افتد، افزود: با توجه به نوع بارش‌ها در کشور، بخش اعظمی از این بارش‌ها مجدداً به جو زمین بازمی‌گردد، به همین خاطر موضوع اهمیت دادن به چالش آب در شرایط کنونی باید به یک اولویت تبدیل شود.

اسماعیل افشاری با بیان اینکه سالانه در استان زنجان ۷۱ سانتی متر افت آب‌های زیرزمینی را داریم، گفت: بارش‌های امسال و سال گذشته این افت را کاهش داده است.

وی گفت: بررسی وضعیت کلی آب‌های زیرزمینی در استان زنجان نشان دهنده ی یک روند نزولی است و افت سانتی‌متری سطح آب‌های زیرزمینی در طول یک سال در استان زنجان، حاکی از لزوم توجه به این مسئله است، به همین خاطر فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف بهینه آب باید در اولویت باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه زنجان با بیان اینکه مصرف امروز آب در ایران بالاتر از سطح بحرانی است، ادامه داد: میزان تنش آبی و بحران آب به ترتیب حاصل مصرف ۴۰ و ۶۰ درصد میزان آب‌های زیرزمینی است، این در حالی است که میزان مصرف این منابع حیاتی در ایران، امروز به بیش از ۸۰ درصد رسیده است و این خود می‌تواند هشداری برای از بین رفتن منابع استراتژیک ما باشد.

افشاری با یادآوری اینکه ایجاد فروچاله‌ها، حاصل مصرف بیش از حد منابع آب زیرزمینی بوده و امروز باید شرایطی را فراهم کنیم که نسل جدید به حساسیت‌های نگه‌داری و حفاظت از منابع آبی پی ببرند، اظهار کرد: برگزاری آیین اختتامیه اولین طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب (داناب) بدان معنی است که گام‌های رو به جلو در حوزه حفاظت از منابع آبی تجدیدناپذیر برداشته شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز در شرایط کرونایی قرار داریم و این مسئله باعث شده است تا شاهد افزایش میزان مصرف این مایه حیاتی باشیم، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه بخش شرب نسبت به بخش‌های کشاورزی و صنعت، سهم کمتری را در مصرف آب به خود اختصاص داده است، اما این موضوع از حساسیت صرفه‌جویی در مصرف آب شرب به خاطر هزینه‌بر بودن آب تولیدی این بخش، نمی‌کاهد./م

.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست