• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۶-۲۷
  • شناسه خبر: 19691

طرح بهسازی بافت های روستایی اجرایی می شود

پیام ملّت- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت : هدف از اجرای طرح بهسازی بافت های با ارزش روستایی، حفظ هویت فرهنگی و تاریخی روستاها می باشد .

رضا خواجه ای اظهار کرد: بافت کالبدی روستاهای استان ضمن برخورداری از ارزش های معماری همانند سادگی، دارای الگوهای بصری و زیبایی شناختی، انطباق با محیط طبیعی، هماهنگی با عملکرد زیستی و معیشتی، استفاده از مصالح بوم آورد و دانش بومی است.

وی ادامه داد: در این میان بافت کالبدی برخی از روستاهای استان به دلیل برخورداری از ویژگی های خاص معماری، تاریخی و فرهنگی به عنوان میراثی ارزشمند و بجای مانده از نیاکان ما به شمار می رود که حفظ و نگهداری آن ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. از این رو، انجام اقدام مناسب برای بهسازی و حفظ ذخایر کالبدی و ثروت های فرهنگی موجود در این روستاها ضرورت می یابد، که خوشبختانه بنیاد مسکن استان در این زمینه موفق عمل کرده است.

خواجه ای تصریح کرد : بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی توسعه کالبدی روستاهای کشور با هدف حفاظت و احیای بافت کالبدی با ایده و راهکارهای نوین و صیانت از اصالت فرهنگی، تاریخی و کالبدی-فضایی روستاها، شناسایی، مطالعه، طراحی و اجرای طرح بهسازی بافت با ارزش را در دستور کار قرار داده و هدف اصلی طرح های بهسازی بافت باارزش روستایی، زمینه سازی برای احراز هویت و فراهم کردن امکان نگهداری بافت ها و آثار ارزشمند معماری روستایی با احیای بافت کالبدی و با ایده و راهکارهای نوین برای تامین خواسته ها، افکار و شیوه جدید معیشت مردم و با احترام خاص به اصالت های کالبدی و ارتباطات اجتماعی موجود در روستاهاست.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تاکید کرد: برخی از سکونتگاه های روستایی به دلیل ویژگی های محیطی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارای غنایی شگرف در الگو و سبک معماری و هویت و فرهنگ معماری بوده اند، بنابراین بایست با اجرای طرح های بهسازی ارزش این بافت ها حفظ شود.

خواجه ای به  تهیه طرح روستاهای دارای بافت های با ارزش به تعداد۷ روستا در سطح استان اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاظر  روستای درسجین و قلعه مصوب گردیده  و روستای قوزلو فاز صفر و یک مصوب گردیده و  روستای خورجهان در دست تهیه طرح بوده است. همچنین روستاهای  انجلین ،  جزیمق و لار  مصوب  دفتر مرکزی بنیاد مسکن بوده و در صورت تامین اعتبار مطالعات مربوطه انجام خواهد شد.

به گفته وی : حفظ هویت فرهنگی و تاریخی روستا، رونق گردشگری و ایجاد درآمد پایدار در روستاها در احیا و بهسازی بافت با ارزش روستایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و خوشبختانه در روستاهایی که تحت‌عنوان بهسازی و احیای بافت باارزش مطرح شده ما شاهد هستیم که معماری بومی احیاء شده و ساخت و سازها در آن چهارچوب‌ها انجام می‌شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست