• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۶-۳۰
  • شناسه خبر: 19707

زاد و ولد در زنجان نزولی است

پیام ملّت - معاون بهداشتی علوم پزشکی زنجان گفت: شاخص میزان باروری کلی(TFR) برای زنان ۱۰ تا ۴۹ ساله استان زنجان در سال ۹۸، رقم ۱.۹۱ ثبت شد که در مقایسه با سال ما قبل آن که ۲.۰۲ بود به میزان ۰.۱۱ کاهش داشته است.

محمدرضا صایینی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شاخص میزان باروری کلی(TFR) تعداد فرزندانی که یک زن در طول دوران باروری خود می تواند به دنیا بیاورد، است، افزود: برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت، این میزان باید حداقل ۲.۱ فرزند (سطح جانشینی) باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی زنجان برای صیانت از جمعیت و با هدف افزایش نرخ باروری بالاتر، تحکیم بنیان خانواده، کاهش مرگ و میر نوزادان و ارتقای جایگاه سالمندان، سند جمعیت استان را در دست تدوین دارد، اظهار داشت:  راهبردهای سند جمعیت استان شامل مواردی همچون شناسایی گروه هدف فرزندآوری، پیشگیری و مدیریت ناباروری، ارتقای نرخ کلی باروری کلی در زنان و مردان و  توسعه همکاری های بین بخشی در زمینه صیانت از جمعیت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با بیان اینکه در سال ۹۳، پس از کاهش آهنگ رشد جمعیت و نگرانی از سالمندی سیاست های جدید جمعیتی از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، گفت: پس از این ابلاغ رشد موالید و افزایش فرزندآوری با مغتنم شمردن فرصت پنجره جمعیتی در کشور در دستور کار قرار گرفت.

صایینی اظهار داشت: پنجره جمعیتی فرصتی است که نسبت جمعیتی کشور فرصت جبران و رشد جمعیت را می دهد و به زمانی گفته می شودکه هنوز دو سوم جمعیت بین ۱۵ تا ۵۶ سال هستند، اما اگر این نسبت کمتر شود، پنجره جمعیتی بسته می شود.

وی افزود: در زمان حاضر ۶۸ درصد جمعیت استان زنجان در فاصله سنی ۱۵ تا ۶۵ سال هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان جمعیت این استان تا پایان سال ۹۸ را یک میلیون و ۹۵ هزار و ۵۷ نفر اعلام کرد و گفت: از این میزان۳۵۱ هزار و ۸۳۰ نفر در مناطق روستایی سکونت دارند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست