• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۷-۰۴
  • شناسه خبر: 19748

بازار شام مرغ و تخم‌مرغ در زنجان!

پیام ملّت - از هفته گذشته قیمت تخم‌مرغ در کشور و به تبع آن در استان زنجان رکورد زد و به شانه‌ای ۳۸ هزار تومان هم رسید، قیمتی که خرید آن برای بسیاری از مردم غیرممکن بود.

در واقع صادرات تخم‌مرغ موجب شد که طی یک هفته اخیرقیمت هر شانه تخم مرغ از ۲۰ هزار تومان، به ۳۸ هزار تومان برای مصرف کننده برسد.

این وضعیت نا به سامان تا چند روز ادامه داشت تا اینکه در نهایت، ستاد تنظیم بازار قیمت مشخصی برای تخم‌مرغ مشخص کرد و فروشنده را موظف به فروش این محصول به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان کرد.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت در همین باره گفت: با توجه به درخواست تولیدکنندگان و حمایت از تولید تخم مرغ، نرخ هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری ها با قیمت ۱۲ هزار تومان مصوب شد.

محمدرضا کلامی بیان کرد: حداکثر قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ فله برای مصرف کننده نیز ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تصویب شد که با توجه به وزن، نرخ شانه نیز تعیین خواهد شد.

وی اضافه کرد: سازمان حمایت باید برای تخم مرغ بسته بندی در بسته های اقتصادی تعیین نرخ کند که ملاک عرضه خواهد بود.

رئیس اتحادیه مرغ، ماهی و تخم‎فروشان زنجان نیز در این باره گفت: قیمت تخم مرغ فله در کل کشور ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده و در زنجان به قیمت ۱۹ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سید ناصر رمضانلو با اشاره به اینکه شرایط به وجود آمده متاثر از وضعیت کشوری است، تصریح کرد: البته خوشبختانه کمبودی در ارتباط با عرضه تخم‌مرغ وجود ندارد و این محصول به اندازه نیاز مردم استان موجود است.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان زنجان نیز از کشف یک انبار نگهداری تخم مرغ در استان زنجان به دلیل احتکار و نگهداری کالای قاچاق خبر داد و گفت: طی بازرسی های صورت گرفته توسط بازرسان سازمان یک انبار نگهداری تخم مرغ که به صورت غیر مجاز و بدون اخذ پروانه کسب و عدم درج انبار در سامانه اقدام به نگهداری تخم مرغ می کرد کشف و با آن برخورد گردید.

ناصر فغفوری یادآور شد: این انبار با دستور مقام قضایی و با حضور عوامل انتظامی شناسایی و پرونده تخلف آن به تعزیرات حکومتی ارسال گردید.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان تصریح کرد: تخلف صورت گرفته در این انبار به ارزش ۶۰۰ میلیون ریال بوده است.

داستان تخم‌مرغ و افزایش قیمت ناگهانی آن هنوز تمام نشده بود که از چند روز قبل مرغ در شهر زنجان کمیاب شد.

موضوعی که شاید نمی‌شد دلیل قانع کننده‌ای برای آن پیدا کرد، چرا که قیمت مصوب مرغ ثابت بود اما موضوع اصلی کمبود آن در مرغ فروشی‌ها بود.

مديرعامل اتحاديه مرغداران استان زنجان با اشاره به اینکه با همه کشتارگاه‌ها درباره کشتار مرغ وارد عمل شده‌ایم، بیان کرد: یکی از گله‌های همکاران یعنی کشتارگاه‌ها این بود که مقدار کمی از کشتار در استان توزیع می‌شود.

محمد جعفر حصاری با اشاره به اینکه اتحادی مرغدران به دنبال تامین منافع تولید کننده و مصرف کننده بوده است، تصریح کرد:یکی از موضوعاتی که موجب گلایه بود، زیاد بودن صادرات مرغ به سایر استان‌ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه به دنبال این است که نه مردم نه تولید کننده آسیب ببینید، گفت: اگر تولیدکننده آسیب ببیند پس از مدتی مردم نیز آسیب خواهند دید.

 مديرعامل اتحاديه مرغداران استان زنجان نرخ مصوب سویا را ۲ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرد و افزود: اما متاسفانه فقط ۳۰ درصد از مواد مورد نیاز تولیدکنندگان به این نرخ در اختیار آنها قرار می‌گیرد و ۷۰ درصد نیز در بازار آزاد عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: تأمین مرغ انجام شده و امیدواریم بازهم چرخه توزیع مرغ به روال قبلی برگردد، چون مشکلی از نظر کشتار وجود ندارد.

حصاری با اشاره به اینکه میانگین مصرف مرغ ۶ ماهه استان ۳۰ تن بوده است، اضافه کرد: البته طی روزهای اول هفته به میزانی کمتر از ۳۰ تن اعلامی مرغ توزیع شد، هرچند که همان میزان هم فروش کامل را نداشت.

مديرعامل اتحاديه مرغداران استان زنجان با بیان اینکه کمبود مرغی در استان وجود ندارد و گزارشی نیز در این باره وصول نشده است، تصریح کرد: طی روزهای آینده میزان توزیع بیشتر هم خواهد شد.

وی تصریح کرد: در سطح استان ۵ کشتارگاه فعال است که کار کشتار را انجام می‌دهند به همین خاطر مشکلی از کشتار مرغ وجود ندارد.

با وجود این اظهارات یکی از شهروندان زنجانی به پیام ملت گفت: متاسفانه در هر برهه زمانی شاهد کمبود یکی از کالاهای مصرفی هستیم.

فاطمه احمدی با اشاره به اینکه طی هفته گذشته گرانی تخم مرغ را شاهد بودیم، تصریح کرد: این هفته نیز داستان جدیدی به عنوان مرغ را داریم که کمبود آن در بازار قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اینکه هیچ نظارتی بر قیمت کالاها و شیوه نظارت آنها وجود ندارد، اضافه کرد: به نظر می‌رسد، هیچ نظارتی بر بازار وجود نداشته و در واقع روند قیمت و توزیع کالاهای اساسی رها شده است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست