• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۷-۱۷
  • شناسه خبر: 19780

ارمغانخانه؛ پایتخت تعزیه‌خوانی کشور

پیام ملّت ؛ رضا قاسمپور - تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه یکی از بزرگ‌ترین تکیه‌های تاریخی کشور بوده که اجرای مراسم تعزیه در این محل با قدمت بیش از ۴۰۰ سال در سال ۱۳۸۹ در میراث معنوی کشور به ثبت ملی رسیده است.

امروز جمعه ۲۶ مهرماه ۹۸ به دعوت دوست عزیزم جناب سیروس رستمی از کارمندان ارشد استانداری زنجان، برای دیدن مراسم تعزیه راهی شهر ارمغانخانه (پایتخت تعزیه کشور) در بخش قره‌پشتلوی زنجان شدم.

پس از گذشتن از فرودگاه زنجان و دشت ملی و حفاظت شده سهرین در کیلومتر ۳۲ وارد شهر ارمغانخانه شدم. شهری جدید، تر و تمیز با ورودی دلگشا که سراسر ورودی‌اش با پرچم‌های مرتبط با تعزیه و اربعین حسینی پوشانده شده و به نوعی مسیر تکیه حسینه اعظم را به علاقمندان و شیفتگان امام حسین از چهار گوشه کشور نمایان می‌نمود.

قدمت پنج قرنی حسینیه اعظم ارمغانخانه

تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه یکی از بزرگ‌ترین تکیه‌های تاریخی کشور بوده که اجرای مراسم تعزیه در این محل با قدمت بیش از ۴۰۰ سال در سال ۱۳۸۹ در میراث معنوی کشور به ثبت ملی رسیده است. حسینیه منحصر به فرد و تاریخی که با معماری شکیل و باعظمت در دل ارمغانخانه چشم رهگذران را نوازش می‌کند

همه ساله از اول تا سیزدهم محرم و در ایام اربعین حسینی مراسم ویژه تعزیه سنتی در این محل برگزار می‌گردد.

همچنین در ایام عزیز سال و ایام شهادت ائمه اطهار مراسمات ویژه‌ای برگزار می‌شود.

برگزاری جشن در اعیاد ملی و مذهبی و مراسم تحویل سال از جمله برنامه‌هایی است که در این محل اجرا می‌گردد.

نمایشگاه دائمی عکس تعزیه در سالن جنبی تکیه همه روزه آماده بازدید مشتاقان می‌باشد.

هیئت امنای تکیه آماده دریافت هر گونه پیشنهاد و انتقاد جهت برپایی باشکوه مراسم این محل تاریخی می‌باشد.

ضرورت توسعه توریسم مذهبی

از منظر توریسم مذهبی، زنجان با داشتن دسته‌های معظم حسینیه و زینبیه اعظم و همچنین تکیه حسینیه اعظم ارمغانخانه در بخش تعزیه می‌تواند از قطب‌های مسلم گردشگری مذهبی جهان تشیع بوده و علاوه بر کارکرد مذهبی، چرخ اقتصاد منطقه از قبل توریسم مذهبی روان‌تر چرخیده و در اشتغال فصلی مردم مؤثر افتد.

سه نسل در خدمت حسینیه اعظم ارمغانخانه

لازم به ذکر است که مرحوم حاج فیروز رستمی از تعزیه‌خوانان بنام منطقه، پدر بزرگوار سیروس رستمی بوده و همچنین علیرضا رستمی دانش‌آموخته هنرستان هنرهای زیبای زنجان، فرزند برومند آقا سیروس نیز امروز از معروف‌ترین تعزیه‌خوانان حسینیه اعظم ارمغانخانه و البته کشورند و خاندان معظم سیروس رستمی نقش تاریخی و به‌سزایی در معرفی و توسعه تکیه معظم ارمغانخانه ایفا می‌کنند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست