• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۷-۲۲
  • شناسه خبر: 19824

غربالگری شنوایی ۲ هزار نوزاد زنجانی

پیام ملّت –مدیر اداره بهزیستی شهرستان زنجان از غربالگری شنوایی ۲ هزار نوزاد زنجانی خبر داد.

رزاق منافی در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه تحلیلی- خبری یام ملّت» گفت: شنوایی یكی از حواس برتر انسان است كه نداشتن این حواس موجب از دست دادن بسیاری از تجربیات مفید و امیدبخش زندگی اجتماعی فرد می شود.
مدیر اداره بهزیستی شهرستان زنجان با اشاره به اهمیت تشخیص و مداخله در یك ماهگی، سه ماهگی و ۶ ماهگی نوزاد افزود: آزمون غربالگری، آزمونی ساده است كه فقط چند دقیقه طول می كشد و هدف آن شناسایی نوزادانی است كه شنوایی آنها نیاز به ارزیابی بیشتری دارد.
وی از غربالگری شنوایی نزدیک به دو هزار نوزاد در شش ماهه اول سال خبر داد و افزود: درحال حاضر سه مرکز غربالگری شنوایی نوزادان تحت نظارت بهزیستی شهرستان زنجان فعالیت می کنند و یک دستگاه تشخیص نیز جهت ارجاع کودکان برای مداخله ودرمان ،کاشت حلزون وسمعک در درمانگاه شهید مطهری مستقراست .
مدیر اداره بهزیستی شهرستان زنجان با بیان اینکه درحال حاضر نزدیک به یک هزار و ۲۸۰ نفر به علت معلولیت شنوایی تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان زنجان هستند، افزود: در سال جاری۱۹ کودک کم شنوا و ناشنوا از خدمات کاشت حلزون، دریافت سمعک ، و… بهره مند شده اند .
وی با بیان اینکه تست غربالگری شنوایی نوزادان روشی مطمئن برای تشخیص زود هنگام آسیب های شنوایی در نوزادان وکودکان است، گفت: زمان غربالگری شنوایی نیز ۱۰ روز بعد تولداست وهمچنین زمان طلائی جهت تشخیص کم شنوایی تا ۳ ماهگی است .
مدیر اداره بهزیستی شهرستان زنجان با اشاره به اینکه دوره یادگیری گفتار وزبان در ۶ ماهه اول زندگی می با شد ، خاطر نشان کرد: غربالگری شنوایی نوزادان روشی سریع وآسان و بدون درد برای تشخیص مشکلات شنوایی می باشدکه توسط تست هایی به نام OAE و AABR انجام می شود .
وي اقدامات توانبخشي و طبي از جمله تهيه سمعك و كمک هزينه كاشت حلزون و گفتار درماني را از ديگر فعاليت هاي بهزيستي استان زنجان در زمينه پيشگيري از ناشنوايي كودكان اعلام كرد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست