• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۷-۲۹
  • شناسه خبر: 19873

شورای شهر ناظر بازآفرینی است نه مجری آن

پیام ملّت-بازآفرینی شهری در شهر زنجان جریان داشته ولی خب ضعیف بوده است. اگر خوشبینانه نگاه کنیم شاید زمینه فراهم نبوده است ولی قسمتی هم بر می گردد به این که مسئولین قضیه را جدی نگرفته اند .

تاثیرات توسعه شهرنشینی بر بافت قدیمی شهرها برکسی پوشیده نیست. این بافت های قدیمی در فرآیند زمانی طولانی شکل گرفته اند و پیوسته دچار تغییر شکل شده اند که تخریب و فرسودگی بیشتر آن ها را به همراه داشته است. طبق تعاریف، بازآفرینی شهری یعنی آفرینش مجدد آن کالبد قدیمی که ممکن است متعلق به سال ها پیش باشد ولی امروز دیگر به آن دوره تعلق ندارد. بازآفرینی استفاده مجدد ضمن حفظ آن کالبد قدیمی است که بلا استفاده مانده یا فرسوده شده است.

چند سالی هست که بازآفرینی شهری در دستور کار شهرداری ها و شورای شهر قرار گرفته است. در این خصوص گفت و گوی کوتاه ما با نصیری نائب رئیس  شورای شهر زنجان  را از نظر می گذرانید:

تعریف شما از بازآفرینی شهری  چیست؟

قسمت اعظمی از شهر ما بافت فرسوده است و برای زندگی مردم مناسب نیست و چه بسا خطر آفرین نیز است و باید نوسازی شود اگر این اتفاقات چه در اماکن عمومی و چه در اماکن خصوصی بیفتد در واقع بخشی از بازآفرینی صورت گرفته است.

با توجه به تعریف شما،الان بازآفرینی شهری در زنجان در چه وضعیتی است؟

بازآفرینی شهری باید اتفاق بیفتد که متاسفانه کند شده است.چون باقت فرسوده شهر از هر لحاظ باید بازآفرینی بشود که خب دولت هم کمک میکند، البته با توجه به اینکه اقتصاد کشور خیلی رو به راه نیست ولی خب جزء تکالیف دولت هست که برای شهرهایی که بازآفرینی در آنها اتفاق می افتد کمک کند. منتهی بستگی به مسئولین شهر و شهردار ما دارد که این قضیه را چگونه هدایت کنند. چون در بعضی استان ها خبر داریم که اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است .

بازآفرینی شهری در شهر زنجان جریان داشته ولی خب ضعیف بوده است.چون یا مسئولین امر زیاد جدی نگرفته اند و اگر خوشبینانه نگاه کنیم شاید زمینه فراهم نبوده است ولی قسمتی هم بر می گردد به این که مسئولین قضیه را جدی نگرفته اند .

نقش و وظیفه شورای شهر در این حوزه چیست ؟

شورای شهر برای بازآفرینی شهری امتیازات خاصی دارد در بودجه شهرداری هم اعلام شده است الان در بافت فرسوده ما امتیازات به پروانه ساخت و تسهیلات در نظر گرفته شده است که تسهیلات مربوط به بافت فرسوده را دولت می دهد ولی شهرداری هم تکالیفی دارد مانند صدور پروانه رایگان و تخفیف در صدور پروانه .

حریم شهر ما مشخص است. طرح تفصیلی شهر ما بازخوانی شده ولی هنوز به شهرداری ابلاغ نشده وشهرداری همان طرح تفصیلی چند سال پیش را دارد اجرا میکند. متاسفانه زیاد شایعه می شودکه فلان روستا اضافه شده به حریم شهر در حالی که این ها نه قانوناً ابلاغ شده و نه عملا چیزی اضافه شده است هرچند اگر شاید موضوعش مطرح شده و صحبت هایی در موردش شده باشد. الان هم این مسایل را برخی فرصت طلب پیگیری می کنند که متاسفانه با این مطرح کردن ها دنبال منافع شخصی خودشان هستند.

شورای شهر ناظر بازآفرینی است و خودش مجری نیست ولی انچه که مربوط به وظایف شهرداری است شورای شهر ناظر است و جدی ولی آن قسمت که مربوط به سایر دستگاه های دولتی است اینجاهم که شورای شهر باید نظارت کند و پیگیری کند متاسفانه می بینیم که نقش نظارتی شورای شهر را برخی دستگاه ها جدی نمی گیرند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست