• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۸-۲۵
  • شناسه خبر: 20287

از قدیمی ترین کتابخانه زنجان چه می دانید؟

پیام ملّت-۲۴ آبان آغاز هفته کتابخوانی است . کتابخانه سهرودی قدیم ترین کتابخانه زنجان است که ..... آن را طراحی کرده است .

استان زنجان دارای ۹۸ باب کتابخانه‌ است که شامل ۷۸ باب کتابخانه نهادی و ۲۰ باب کتابخانه مشارکتی است.

تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های استان نیز به یک میلیون و ۳۶۲ هزار و ۶۱۳ جلد رسیده است.

این کتابخانه اولین بار در سال ۱۳۴۶ به صورت قرائتخانه در خیابان سعدی وسط ، ساختمان فعلی صدف در محل اداره فرهنگ و هنر وابسته به آموزش و پرورش آن زمان تاسیس شد .

مسئولیت کتابخانه در آن زمان بر عهده ابراهیم همتیان بود و تا سال ۱۳۵۶ درآن محل به فعالیت خود ادامه داد و همان سال به محل فعلی منتقل گردید . 

این کتابخانه در ۳ طبقه بنا شده است . و دارای بخش های مخزن اصلی ، بخش مرجع و کتب عربی، سالن مطالعه، بخش کتب درسی،بخش زنجان شناسی، دفاع مقدس و بخش دیداری و شنیداری و بخش کودک و نوجوان است . در طبقه اول این ساختمان اداره کتابخانه های شهرستان زنجان مستقرمی باشد و نیز بخش مرجع و کتب عربی قرار دارد.  طبقه دوم کتابخانه که شامل مخزن و سالن مطالعه می باشد و در طبقه سوم سالن آمفی تئاتر قرار دارد.

بخش مخزن:

بخش مخزن کتاب که دارای حدود ۳۳۰۰۰ نسخه کتاب می باشد. و بصورت قفسه باز اداره می باشد. و مراجعه کننده شخصا می تواند در داخل مخزن کتابخانه منابع مورد نظر خود را بررسی نموده و پس از انتخاب کتاب مورد نظر خود آن را به امانت بگیرد.

بخش سالن مطالعه :

بخش سالن مطالعه با ۶۳ عدد صندلی که به صورت شیفتی اداره می شود.شیفت آقایان :روزهای زوج صبح ها و روزهای فرد بعدازظهرها می باشدُ و شیفت خانم ها روزهای زوج بعدازظهرها و روزهای فرد صبح ها دایر می باشد.

بخش کتب درسی :

این بخش که پر طرفدارین قسمت کتابخانه است ، شامل کتب کمک درسی کنکور سراسری ، دوره کاردانی به کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشد.

بخش زنجان شناسی :

این بخش مربوط به کتب معرفی استان زنجان و نیز نویسندگان ناشران و… می باشد که بصورت قفسه جداگانه ای در کنار مجموعه قرار دارد.بخش دفاع مقدس :این بخش با بیش از ۱۰۰۰ نسخه کتاب در زمینه های زندگینامه شهدا، رمان های دفاع مقدس، خاطرات جنگ و.. قابل استفاده عموم می باشد. بخش دیداری شنیداری :این کتابخانه دارای ۳۰۰ لوح فشرده در زمینه های مختلف آموزشی مذهبی و…. می باشد.  

بخش کودک و نوجوان  :

بخش کودک و نوجوانان  این کتابخانه با بیش از ۲۵۰۰ نسخه کتاب آماده ارائه خدمت به خردسالان ، کودکان و نوجوانان می باشد.

 بخش مرجع و کتب عربی : 

  این دو بخش که در طبقه همکف کتابخانه بصورت مستقل قرار دارد با کتابهای نفیس و معتبر مرجع و کتابهای به زبان عربی در خدمت محققان و پژوهشگران می باشد.   

بخش نشریات : 

بخش نشریات شامل هفته نامه- ماهانه- فصلنامه یا گاهنامه در زمینه های موضوعی مختلف: ادبی  ، روانشناسی، فلسفی، سیاسی اجتماعی و … در دسترس مراجعین قرار میگیرد و همچنین ۵  عنوان روزنامه سراسری  و ۱ عنوان روزنامه محلی روزانه بطور منظم در دسترس میباشد.

سالن آمفی تئاتر و سالن همایشها : 

این سالن با ظرفیت حدود ۲۵۰ نفر برای برگزاری برنامه های مناسبتی و جلسات نقد و بررسی کتاب و … مورد استفاده قرار می گیرد. 

این کتابخانه در خیابان سعدی وسط قرار دارد.

شما برای کتابخوانی به کدام کتابخانه می روید؟

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست