• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۸-۲۵
  • شناسه خبر: 20251

قبر به قیمت پارسال

پیام ملّت ؛ زهرا انصاری - مدیرعامل آرامستان‌های شهرداری زنجان با اشاره به اینکه امسال افزایش قیمت را در فروش قبر نداشتیم، گفت: کل هزینه دفن و کفن یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که ۵۵۰ هزار تومان آن مربوط به قبر است.

از سال‌ها پیش،اختلاف طبقاتی در بین اموات رواج چشمگیری داشته وهمین امر موجب شده است که با دیدن سنگ قبر وضعیت اقتصادی مردگان مشخص شود.اگر سری به مزارهای بالا و پایین زنجان بزنیم، خواهیم فهمید که اختلاف طبقاتی درچه حد است.

روی سنگ قبرها اطلاعاتی چون تاریخ تولد و وفات، نوشته و گاهی عکس‌های مختلف متوفی حک شده و این امر باعث شده تا به مرور ابعاد سنگ قبر بزرگ‌تر شود و حتی گاهی می‌توان تشخیص داد این افراد از نظر مالی چه جایگاهی قبل از فوت داشته‌اند.

از اسفند سال قبل اما به علت شیوع ویروس کرونا دفن اموات در این مزارها ممنوع شده و  دفن اموات در آرامستان جدید شهرداری انجام می‌شود.

آرامستان جدید ۴۰ هکتار مساحت دارد که دفن اموات در آن به شکل طبقه‌ای انجام خواهد شد که آنچه مسلم است، ظرفیت آرامستان جدید نیز تا سالیان سال جوابگوی اموات خواهد بود.

در این آرامستان تاکنون ۶ هزار مزار یک و یا دو طبقه ساخته شده است، ضمن اینکه آرامگاه‌های خانوادگی نیز به تعداد مورد نیاز وجود دارد.

نمازخانه مسقف، سرویس بهداشتی به تعداد مورد نیاز، جدا کردن قبور اطفال از سایرین و آماده‌سازی ۶ هزار مزار از جمله امکاناتی است که در آرامستان برای اموات در نظر گرفته شده است.

در این محل امکانات رفاهی بسیار بهتر از مزارهای موجود در نظر گرفته شده است که از جمله آن ساخت ۲۰ چشمه سرویس بهداشتی به همراه اتاق ویژه شست و شوی کودک، مغازه‌های فروش سنگ قبر، سردخانه بحران، بوفه برای فروش کالاهای مورد نیاز مردم و گل‌فروشی است.

امروز با گذشت حدود ۷ ماه از دفن اموات در آرامستان جدید زنجان اما مشکلات آن بیشتر نمایان شده و شهردار زنجان خبر از مشکل سند این محل را داده است.

خانه ابدی و مشکل سند!

شهردار زنجان گفت: با گذشت بیش از ۶ ماه از انتقال آرامستان به خارج از شهر سند این محل همچنان مشکل آفرین شده است که در قرارداد ۳۰ هکتار و سند زمین ۵۰ هکتار است که در این میان بخشی از زمین که متعلق به دولت بوده معارض دارد و طی مکاتبات نیز حل و فصل این مساله را شهرداری متقبل شده است.

حبیب یگانه با اشاره به اینکه طی سال جاری آرامستان جدید زنجان یک میلیارد تومان اعتبار مصوب داشت، اضافه کرد: با توجه به انتقال آرامستان‌ها درخواست افزایش اعتبار سه  میلیارد تومانی داده شده که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد.

وی ادامه داد: تلاش می شود با تحقق این میزان اعتبار، پارکینیگ آرامستان جدید و طبق بازدیدهای کارشناسان از آرامستان های شهرهای دیگر فضایی آرامش بخش برای تالمات روحی افراد احداث و ایجاد خواهد شد که این مهم مستلزم هزینه کرد است.

شهردار زنجان افزود: در طرح جامع آرامستان جدید شهر زنجان بخش‌های مختلفی در نظر گرفته شده که تحقق این کارها منوط به تزریق اعتبارات مالی لازم است و برای ورود و خروج ایمن از این مکان نظارت و بهسازی جاده از سوی ارگان های متولی ضروری است.

وی تصریح کرد: در صورت امکان با احداث دوربرگردان استاندارد و ایمن در فاصله نزدیکتری نسبت به آرامستان شهرداری و با هماهنگی دستگاه‌های متولی، موضوع زمان و مسیر دسترسی به این مکان تسهیل می‌شود.

مدیرعامل آرامستان‌های شهرداری زنجان نیز با اشاره به اینکه امسال افزایش قیمت را در بحث قبر نداشتیم، گفت: کل هزینه دفن و کفن یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که ۵۵۰ هزار تومان آن مربوط به قبر است.

مبین غایبلو با بیان اینکه پیش فروش قبر در زنجان وجود ندارد، تصریح کرد: درخواست‌هایی مبنی بر پیش فروش از سوی برخی از افراد شده اما قبول نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در دفن افراد هیچ تفاوتی در آرامستان زنجان وجود ندارد، افزود: با راه‌اندازی آرامستان جدید هیچ تفاوتی در محل یا قیمت قبور وجود ندارد.

مدیرعامل آرامستان‌های شهرداری زنجان با بیان اینکه در آرامستان جدید همه قبور با بلوک ساخته شده است، گفت: به علت یکسان بودن خدمات و سطوح و اندازه قبور هیچ تفاوتی در قیمت‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه چند آرامگاه خانوادگی نیز در آرامستان ساخته شده است، افزود: البته ما به دنبال این نیستیم که در آرامستان شکاف طبقاتی ایجاد شود.

غایبلو با بیان اینکه فقط دو قطعه برای والدین شهدا در قطعه یک و دو در نظر گرفته شده است، گفت: به غیر از این موارد هیچ تفاوتی بین اموات وجود ندارد و قطعات جداسازی نشده است.

مدیرعامل آرامستان‌های شهرداری زنجان متوسط روزانه فوتی‌های زنجان را ۷ تا ۱۰ مورد اعلام کرد و افزود: با توجه به اتمام قبوری که قبلا وجود داشت، به دنبال ایجاد قبور جدید در آرامستان هستیم.

یکی از شهروندان زنجانی نیز در ارتباط با انتقال آرامستان به خارج از شهر گفت: قبلا آرامستان‌های شهر زنجان در دسترس بود و شهروندان به راحتی می‌توانند در روزهای آخر هفته اموات خود را زیارت کنند اما با انتقال آرامستان این امر مشکل شده است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست