• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۹-۰۹
  • شناسه خبر: 20546

ساماندهی وخواناسازی برج بزرگ جنوب شرقی ارگ سلطانیه

پیام ملّت- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از ساماندهی وخواناسازی برج بزرگ جنوب شرقی ارگ سلطانیه خبر داد.

به‌گزارش« پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» و به نقل از روابط عمومی به نقل از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه، امیر ارجمند با اعلام این خبر گفت: برج بزرگ در گوشه جنوب شرقی بارو و حصار ارگ سلطانیه ساماندهی و خوانا سازی می‌شود که به دلیل ساختار و ریخت‌شناسی در تراش سنگ، متفاوت و دارای اهمیت است.

ارجمند افزود: در این راستا با توجه به نظر کارشناسی و مشخص بودن پلان اصلی، عملیات برچیدن آجرها و جایگزین کردن سنگ متناسب با دیگر برج‌ها و حصار برای ساماندهی و خواناسازی در دستور کار قرارگرفته است.

ارجمند بیان کرد: در بررسی‌های صورت گرفته، ردیف بالایی سنگ‌های موجود در این برج، چند نمونه سنگ تزیینی و طرح دار وجود دارد که نمونه‌های آن را در هیچ قسمت از حصار و برج‌های ارگ مشاهده نشده است. این موضوع انگیزه‌ای شد که ساماندهی و خواناسازی این برج در اولویت قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان خاطرنشان کرد: استادکاران کارگاه سنگ‌تراشی گنبد سلطانیه با دقت بسیار و رعایت الگو به تراش و تولید سنگ‌های تزیینی موردنظر پرداختند تا در ادامه کار سنگ‌های تولیدی با دقت در محل خود قرار گیرند.

ارجمند افزود: بخش پژوهشی این پایگاه‌ها به دنبال بررسی علل این نوع تفاوت در سنگ‌های تزیینی به کار رفته در این برج­ها است.

 گفتنی است: ارگ سلطانیه دارای فرم مستطیلی بوده که با اختلاف بسیار اندک به فرم مربع می‌رسد. ابعاد این مربع‌مستطیل از شمال به جنوب ۳۱۹ متر و از شرق به غرب ۲۹۵ متر است. مساحت داخل ارگ نزدیک به ده هزار مترمربع است که با قواره‌های بزرگ سنگی با ارتفاع ۳ متر محصورشده است و مجموعاً دارای ۱۶ برج سنگی است که ۴ برج آن بزرگ و ۱۲ برج دیگر کوچک‌ترند. در مرکز جبهه شمالی و جنوبی دو شکستگی (معبر) وجود دارد که دروازه‌های شمالی و جنوبی را تشکیل می‌دهند. برج مورداشاره در قسمت جنوب شرقی ارگ قرارگرفته است که در دوره‌های قبل قسمتی از آن با آجر چیده شده است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست