• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۹-۱۹
  • شناسه خبر: 20701

HD سازی شبکه‌های تلویزیونی فقط برای دریافت تصاویر با کیفیت است/اجباری برای تعویض و ارتقاء گیرنده ها نیست

پیام ملّت- معاون فنی صدا و سیمای زنجان گفت: HD سازی شبکه‌های تلویزیونی که از ۹ آذر به طور رسمی اجرایی شده فقط در جهت ارتقاء کیفیت تصاویر دریافتی است و اجباری برای تغییر و تعویض گیرنده های تلویزیون نیست .

بابک نجفیان در گفت و گو با خبرنگار « پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» در توضیح تغییرات ایجاد شده در شبکه های تلویزیون اظهار کرد: دلیل این تغییرات این است که چون سیستم HDفضای کمتری از پهنای باند را به خود اختصاص می دهد و همینطور به این علت که حدود ۲ سال است تجهیزات دنیا به همین سمت می رود وما ناگزیریم از اینکه فرستنده ها را با همین کدک تنظیم کنیم .

وی گفت: همانطور که در گذار از سیستم های آنالوگ به دیجیتال اتفاق افتاد و باید برای دریافت شبکه ها دستگاه ست تاپ باکس تهیه می شد الان هم در گذار از SD به HDهستیم .

نجفیان افزود: اکنون ۱۲ شبکه با کدک HEVC شبکه های یک،سه ،نمایش، نسیم ،تماشا، ایران کالا، مستند،ورزش،آی فیلم ،خبر و پویا و افق به صورت HD قابل دریافت است .قبلاً شبکه های امید و تماشا و ایران کالا به صورت HD پخش می شد که در کل استان دریافت نمی شد که الان نسخه SD آنهاهم قابل دریافت است .

معاون فنی صدا و سیمای زنجان گفت: در این تغییرات بیش از ۲۰ رادیو نما و کل رادیو نماهای استانی و ملی هم اضافه گردیده که قبلا در روستاهای استان قابل دریافت نبود.

وی افزود: پنج تا فرستنده وجود دارد که در کل استان ما نتونسته ایم همه آنها را تهیه کنیم و در بسته های اول و دوم که TS1 وTS2 هست ۲۱ شبکه ملی و استانی و رادیو نماهای استانی مثلا رادیو آذربایجان و بوشهر که قبلا قابل دریافت نبود درحال حاضر با این تغییرات قابل دریافت است. در شهر زنجان ایستگاه صائین قلعه ابهرو خرمدره و بخشی از ایجرود می توانند این ۱۲ شبکه HDرا دریافت کنند ولی مناطقی مثل ماهنشان و برخی مناطق دیگر چون فرستنده TS ندارند نمی توانند دریافت کنند.

وی گفت: در تمام کانال هایی که HD شده اند نسخه SD هم قابل دریافت است و نیازی به خرید گیرنده تلویزیون و گیرنده دیجیتال جدید نیست واین تغییر فقط برای دریافت با کیفیت تصاویر شبکه های تلویزیون است .

نجفیان در خصوص خرید دستگاه های ست تاپ باکس هم توصیه اکید کرد که خریداران حتما ست تاپ باکس های DVBT2 را که کدک HEVC را ساپورت می کنند تهیه کنند و به فروشنده بگویند که در حضور خودشان شبکه ها را سرچ کند و حتما با همین شرط آن را خریداری کنند.

وی گفت برخی تلویزیون ها هوشمند هستند و ممکن است امکان به روز رسانی داشته باشند شهروندانی که از تلویزیون ها ی هوشمند استفاده می کنند می توانند این امکان را از نمایندگی ها سوال کنند.

معاون فنی صدا و سیمای زنجان تاکید کرد: برای دریافت تصاویر با وضوح و قدرت تفکیک بالا یا همان تماشای شبکه‌های تلویزیونی به صورت HD، لازم است تا شبکه‌های مورد نظر را بار دیگر در گیرنده خود جست‌وجو کنید.اگر شهروندان و هم استانی ها در دریافت شبکه ها مشکل دارد مجدداً گیرنده های خود را به تنظیم خودکار کارخانه تبدیل کند چون در حالت تنظیمات کارخانه، حافظه پاک می شود و دوباره بر اساس تغییرات جدید تنظیم می شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست