• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۹-۲۲
  • شناسه خبر: 20661

زنجان، «معدنِ معدن»

پیام ملّت- در زنجان بیش از ۴۰۰ حلقه معدن وجود دارد، که هنوز حجم زیادی از آن بلااستفاده است.

یکی ازمواهب خدادادی که در توسعه یک سرزمین بسیار تاثیر گذار است، معادن است.ایران هم به لحاظ برخورداری از ذخایر عظیم انرژی و مواد معدنی از این ثروت‌های با ارزش بی‌بهره نیست و تاکنون ۶۸ نوع ماده معدنی غیرنفتی در کشور به ثبت رسیده است.

ایران به لحاظ داشتن معادن غنی و بالقوه جزو ۱۵ کشور برتر در این حوزه محسوب می‌شود و کارشناسان معتقدند به لحاظ ظرفیت‌های کشور، طی ۵۰ سال آینده ایران جزو تامین‌کنندگان مهم مواد معدنی به‌ویژه آهن، مس، سرب و روی خواهد بود.

زنجان نیز از این ثرورت عظیم بی‌بهره نبوده و یکی از استان‌های برخوردار در زمینه معادن محسوب می‌شود.در زنجان بیش از ۴۰۰ حلقه معدن وجود دارد، که هنوز حجم زیادی از آن بلااستفاده است.

با این حال برخورداری استان زنجان از ۳۰ نوع تندیس معدنی آنرا جزو ۱۰ استان نخست کشور در برخورداری از ذخایر متنوع معدنی بدل کرده است.

معدن مس یکی از معادنی است که در زنجان وجود دارد و همین‌طور به‌واسطه صنایع دستی و تاریخی زنجان، صنعت مسگری نیز در این استان سالیانی است که مورد استقبال مصرف‌کنندگان، هنرمندان و کارگاه‌های تولیدی قرار گرفته است.

رئیس سازمان صمت استان زنجان با اشاره به ظرفیت استان در حوزه معدن گفت: ۳۵۲ معدن دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد که ذخیره قطعی این معادن ۸۶۲ میلیون تن است.

ناصر فغفوری با بیان اینکه هم اکنون از تعداد کل معادن استان ، ۷۶ درصد معادن فعال است، تصریح کرد: این درحالی است که در کل کشور فقط ۴۶ درصد معادن فعال است.

وی با اشاره به اینکه استخراج اسمی سالیانه این معادن ۱۴ میلیون تن و استخراج واقعی آنها ۷ میلیون تن است، اضافه کرد: میزان اشتغال ایجاد شده از سوی معادن قریب به ۴ هزار نفر است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه در نیمه نخست سال جاری ۲۵۰ معدن بارنامه دریافت کرده‌اند، اضافه کرد: در مقایسه این میزان با آمار سال های گذشته نشان از فعال شدن بخش معدن استان دارد.

فغفوری درباره وضعیت معادن غیر فعال استان گفت: با تلاش نظام مهندسی معدن و خانه معدن استان همه معادن پالایش شده و هیچ معدنی به صورت بلاتکلیف وجود ندارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان افزود: با توجه به سیاست پیش روی استان هم اکنون معادن در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که از توان مالی و فنی لازم برخوردار باشند تا دیگر شاهد بلوکه شدن معادن نباشیم.

وی افزود: حدود ۵۰ معدن هم اکنون آماده برگزاری مزایده است که در این راستا در حال برطرف کردن مشکل معارضین محلی تعدادی از معادن هستیم که پس از برگزاری مزایده معادن بدون هیچ گونه مشکلی وارد مرحله عملیاتی گردیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه در نیمه نخست سال جاری ، ۹۲۰ میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن استان زنجان وصول شد، اضافه کرد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه میزان حقوق دولتی وصول شده از ۶۵ میلیارد ریال در سال ۹۴ به ۳۲۰ میلیارد ریال در سال گذشته رسید، اضافه کرد: با ساماندهی‌های صورت گرفته امسال شاهد بروز رسانی وصول حقوق دولتی معادن دولتی از جمله معدن انگوران هستیم.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان ادامه داد: در این راستا، هم اکنون خدمات صرفا به معادنی که حقوق دولتی خود را در سال ۹۷ تسویه کرده‌اند ارائه می‌شود.

استاندار زنجان نیز درباره فعالیت معادن گفت: ۳۵۲ معدن فعال در استان داریم که ذخیره قطعی آن ها ۸۶۲ میلیون تن است.

فتح‌الله حقیقی تصریح کرد: استخراج اسمی این معادن ۱۴ میلیون تن و میزان استخراج واقعی آنها نزدیک به ۷ میلیون تن است.

وی با اشاره به افزایش صدور بارنامه برای معادن استان گفت: امسال تا پایان شهریور  25 بارنامه برای معادن صادر شده که ۲ برابر کل سال ۹۷ است و میزان وصول حقوق دولتی معادن نیز به بیش از ۹۲ میلیارد تومان رسید.

استاندار زنجان با بیان اینکه معدن داران باید قانون یک درصد هزینه را برای نگهداری راه‌های مورد بهره‌برداری عمل کنند،‌ افزود: معدن داران باید به تعهدات خود مبنی بر ترمیم راه‌های مورد بهره‌برداری عمل کنند.

وی اظهار کرد: بخش زیادی از پهنه‌های زنجان دارای پوشش «گون» است که اجازه اکتشاف معدن داده نمی‌شود و برخی معادن نیازمند اکتشاف مجدد است.

ماهنشان، بهشت معادن استان زنجان است

فرماندار ماهنشان نیز این شهرستان را بهشت معادن در سطح استان و کشور خواند و گفت: ماهنشان ۴۶ معدن دارد که ۳۱ مورد فعال و ۱۵ مورد غیرفعال هستند.

مجتبی نوری با بیان اینکه ۲۲ ماده معدنی از معادن ماهنشان استخراج می‌شود، اظهار داشت: حدود ۹۰۰ نفر نیز در معادن این شهرستان اشتغال دارند.

وی گفت: از معدنکاران انتظار داریم به تکالیف اجتماعی خود عمل کنند زیرا تمام راه‌های مواصلاتی روستایی این شهرستان را تخریب می‌کنند اما هیچ مشارکت و حمایتی نمی‌کنند.

نوری خاطرنشان کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و معدن سرب و روی انگوران، حمایت و مشارکت لازم را دارند اما انتظار داریم دیگر صاحبان معادن و صنایع در شهرستان نیز به تکالیف خود عمل کنند.

فرماندار ماهنشان اظهار داشت: روستاهای محروم در جوار معادن قرار گرفته‌اند اما معدنکاران به تکالیف خود عمل نمی‌کنند در حالی که جاده‌ها برای روستاها ساخته شده و برای معادن نیست.

وی افزود: مسیرهای این شهرستان، کشش بار تناژ زیاد را ندارند و کامیون‌ها بارهای مازاد بر ظرفیت خود می‌زنند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست