• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۰-۰۸
  • شناسه خبر: 21081

برگزاری جشنواره ها به میزبانی شهرستان های استان از مطالبات مردم این مناطق است

پیام ملّت- رئیس شورای اسلامی استان زنجان گفت:یکی از انتظارات مردم شهرستان‌های استان از متولیان فرهنگی را برگزاری جشنواره‌ها به میزبانی این مناطق عنوان کرد.

به گزارش « پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» شیما افشاری در جلسه شورای اسلامی استان زنجان که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه فرهنگ، نبود فرهنگسرا در برخی از شهرهای استان از جمله صائین‌قلعه و هیدج است.

رئیس شورای اسلامی استان زنجان گفت: در برخی از فرهنگسراها و اماکن فرهنگی نیز مناسب‌سازی لازم برای حضور همه اقشار به‌ویژه افرادی که دارای معلولیت‌ هستند، انجام نشده است، در حالی که موضوع فرهنگ متعلق به همه اقشار جامعه بوده و همه باید از زیرساخت‌هایی که در این زمینه ایجاد شده است، استفاده کنند.

افشاری ادامه داد: ابهر جزء شهرهایی است که در حدود ۲۲ ماه گذشته هیچ بودجه فرهنگی به آن اختصاص پیدا نکرده و این بدان معنی است که اگر برای انجام امور فرهنگی از اعتقاد و انگیزه لازم نیز وجود داشته باشد،  قادر نخواهیم بود به دلیل نبود بودجه کافی در این زمینه، کاری  انجام گیرد.

افشاری یکی از انتظارات مردم شهرستان‌های استان از متولیان فرهنگی را برگزاری جشنواره‌ها به میزبانی این مناطق عنوان کرد و افزود: این موضوع موجب خواهد شد تا کمبود بودجه فرهنگی و برگزار نشدن برنامه‌ها در این عرصه به نوعی جبران شده و فعالان این حوزه در شهرستان‌ها نیز بتوانند سهمی در برگزاری جشنواره‌ها داشته باشند.

وی گفت: وقتی گفته می‌شود مقوله فرهنگ نسبت به اقتصاد از اهمیت زیادی برخوردار است، سخن گزافی نیست، چرا که فرهنگ همانند هوایی است که قادر نیستیم از استنشاق آن جلوگیری کنیم و هر روز از نزدیک با آن سر و کار داریم که اگر این هوا تمیز باشد، آثاری را به همراه خواهد داشت و اگر آلوده باشد، تبعاتی را برای ما ایجاد می‌کند.

افشاری گفت:  تا یک سال گذشته که خبری از شیوع ویروس کرونا در جهان نبود، والدین نسبت به استفاده و حضور فرزندان خود در فضای مجازی نگاه‌های متفاوتی داشتند. این در حالی است که امروز همین فضا به واسطه شیوع کرونا تبدیل به فرصتی برای آموزش فرزندان‌ شده و دانش‌آموزان به اجبار  وارد عرصه‌ای به نام فضای مجازی شده‌اند که عرصه‌ای بی‌انتها بوده و متاسفانه هنوز فرهنگ‌سازی لازم در خصوص نحوه استفاده از آن صورت نگرفته است.

افشاری افزود: امروز نیاز است که در عرصه فرهنگی کارهای فاخر انجام داده و گام‌های موثری در این زمینه برداشته شود و از طرفی متولیان امر به ویژه نمایندگان مجلس و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان باید نسبت به افزایش بودجه‌های فرهنگی اقدام کنند.

احمد نصیری عضو شورای اسلامی استان زنجان نیز ادامه داد: حوزه فرهنگ در مجموعه شهرداری‌ها مظلوم‌ترین حوزه به شمار می‌رود، بطوری که این موضوع حتی در خود مرکز استان و شهر زنجان نیز به وضوع مشاهده می شود.

نصیری افزود: حتی بودجه مصوبی که برای حوزه فرهنگی در شورای اسلامی شهر محقق می‌شود، شهرداری با تمایل بسیار کم به آن تن می‌دهد و به جرات می‌توان گفت تمایلی به فعالیت در عرصه فرهنگی در مجموعه شهرداری دیده نمی‌شود و همواره با مباحث متعدد با مجموعه شهرداری نسبت به اخذ مصوبات حوزه فرهنگی اقدام می شود.

وی اضافه کرد: انتظار از دستگاه‌های فرهنگی از قبیل اداره کل  فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که با ورود خود در این عرصه و برگزاری جلسات مختلف با مجموعه شهرداری‌ها، نسبت به حساس کردن مقوله فرهنگ در این مجموعه اقدام کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان، یکی از مباحث جدی کنونی، موضوع نپرداختن نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به امور کتابخانه‌ها  را عنوان کرد و گفت: مجموعه شهرداری در حوزه فرهنگی با مشکلات زیادی دست به گریبان بودو این مجموعه نباید به سایر دستگاهها که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، در حوزه فرهنگی نیز کمک‌حال باشد که خوشبختانه تلاش شده  این موارد  به صفر  برسد.

وی خاطرنشان کرد: اعتبارات فرهنگی مجموعه شهرداری باید برای احیای فرهنگ این شهر و آشنایی مردم با حقوق شهروندی هزینه شود اما متاسفانه به وضوح مشاهده می شود مردم زنجان با حقوق شهروندی آشنایی کافی نداشته و انتظاراز اداره‌کل فرهنگ و ارشاد  اسلامی استان بر این است که برای آشنایی بیشتر مردم با حقوق شهروندی، ارتباط تنگاتنگی بین این دستگاه و شهرداری و شورای اسلامی شهر برقرار شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست