• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۰-۱۶
  • شناسه خبر: 21097

آرامش در بازار مرغ ؛جوجه‌هایی که آخر پاییز شمرده شدند!

پیام ملّت- موج گرانی جدید کمر شکنی که از اوایل سال جدید و همزمان با شیوع کرونا در کشور ایجاد شد، همچنان ادامه دارد و قیمت ها را از دلار، مسکن و خودرو گرفته تا لوازم مصرفی و حتی تولید داخل را غیرقابل خرید و استفاده کرده ...

روند مشکلاتی که در تامین نهاده برای دامداران و مرغداران طی ماههای اخیر وجود داشت موجب شد هر از چندگاهی قرعه نوسان قیمت در بازار مواد پروتئین از جمله مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز هر بار به نام یکی از این محصولات بیافتد و هر بار هم فشار به سبد غذایی و سفره خانوار وارد شود.

طی ماه گذشته تولیدکنندگان گوشت مرغ با مشکلات بسیاری برای ادامه تولید مواجه شده و عامل گرانی این محصولات پروتئینی در بازار را کمبود و افزایش قیمت نهاده‌های تولید میدانند که این مسئله خود سبب ایجاد نوسان در هزینه‌های تولید و تمام شده مرغداران و دامداران شده و قیمت این محصول پروتئینی را بالا برده است.

همین موضوع موجب شد که مرغ در هفته‌های گذشته به کیلویی ۳۶ هزار تومان یعنی دوبرابر قیمت مصوب رسید.

افزایش قیمت مرغ موجب کاهش دسترسی مردم به این محصول پروتئینی شد، کاهش دسترسی که مثل همیشه منجر به تشکیل صف‌های طولانی برای خرید مرغ شد.

بحث شیوع کرونا و هرج و مرج در بازار مرغ مسئولان را بر آن داشت که قیمت‌گذاری را بار دیگر انجام دهند و طبق تصمیم مرغ از هفته قبل به قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه می‌شود.

جوجه یک‌روزه ۴ هزار تومان

نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازار شب یلدا با تمهیدات اندیشیده شده آرام بود، گفت: بعد از اعلام نرخ مصوب مرغ، کارگروه تنظیم بازار قیمت هر کیلو ذرت را ۳۰۰ تومان و کنجاله سویا را ۵۰۰ تومان افزایش داد که این امر در نرخ مولفه های تولید تاثیر بسزایی دارد.

حبیب اسداله نژاد ادامه داد: زمانیکه کارگروه تنظیم بازار، قیمت مواد اولیه را افزایش دهد، در محصول نهایی مواد پروتئینی این درصد افزایش را باید اعمال کند تا تولیدکننده متحمل زیان نشود.

اسداله نژاد از کاهش ۵ هزار تومانی قیمت کنجاله سویا در بازار سیاه خبر داد و گفت: قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار سیاه ۱۱ هزار تومان و ذرت ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان است.

وی قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را ۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: گرچه با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار اختلاف دارد، اما زیان  تولیدکنندگان مرغ مادر به حدی بالاست که جوجه ۴ هزار تومانی جوابگو نیست.

استاندار زنجان نیز ضمن اشاره به ظرفیت استان زنجان در ارتباط با تولید مرغ گفت: مشکلی در استان زنجان از بابت تولید مرغ وجود ندارد.

فتح‌الله حقیقی گفت: امروز به دلیل شرایطی که در اثر شیوع کرونا در آن واقع هستیم، انتظار همکاری از سوی تولید کنندگان و عرضه کنندگان داریم.

استاندار زنجان همچنین تاکید کرد: اگر طیور سایر استانها بصورت قاچاق از محورهای استان گذر نماید در کشتارگاه‌های زنجان کشتار شده و به بازار عرضه خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: هیچ کمبودی به لحاظ اقلام مورد نیاز مردم نیست و ما در بحث تامین روغن خوراکی برای اینکه قیمت‌ها افزایش نیابد با همکاری سپاه استان که خودرو در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار داد، روغن مورد نیاز را به وفور در اختیار فروشگاه‌ها و مردم قرار دادیم.

میانگین تولید روزانه مرغ در استان حدود ۳ برابر نیاز است

رئیس سازمان صمت استان زنجان درباره میزان نیاز زنجانی‌ها به مرغ گفت: میانگین تولید روزانه مرغ در استان حدود ۳ برابر نیاز است، به طوری که میزان تولید مرغ در زنجان ۱۲۰ تن است که از این میزان فقط ۴۰ تن در زنجان مصرف و بقیه به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

ناصر فغفوری با بیان اینکه طبق مصوبه قیمت مرغ ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است، گفت: در زنجان نیز این مصوبه اجرایی می‌شود، قیمتی که از همه استان‌ها پایین‌تر است.

وی با اشاره به اینکه از هفته گذشته مرغ به قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان در زنجان عرضه می‌شود، تصریح کرد: هم اکنون گوشت مرغ به میزان مورد نیاز در سطح استان موجود می باشد و هیچ گونه کمبودی در این خصوص وجود ندارد.

رئیس سازمان صمت استان زنجان با اشاره به اینکه خوشبختانه استان زنجان تنها استانی بود که توانست طی روزهای اخیر شاهد اجرای قیمت مصوب گوشت مرغ ستاد تنظیم بازار کشور در سطح استان باشد، گفت: به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از کاهش عرضه مرغ در آینده ، بخشی از مازاد تولیدات استان جذب و ذخیره‌سازی می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان نیز درباره بازار مرغ گفت: علیرغم کمبود نهاده های دامی، زنجان جزو استان هایی است که تا کنون توانسته توازن قیمت مرغ در بازار را حفظ کندو به اندازه کافی هم مرغ دراستان توزیع می شود.

جواد تاراسی با بیان اینکه استان در زمینه تولید انواع گوشت سفید مشکلی ندارد، گفت: این استان با تولید بیش از ۵۴ هزار تن، حدود دو درصد از تولیدات کشور را دارد.

وی با بیان اینکه جوجه ریزی ۱۸ درصد در هفت ماه امسال در استان کاهش یافته است، ابراز داشت: تا کنون ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان انجام شده است و این میزان طی مدت مشابه سال قبل ۱۵ میلیون قطعه بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان، با بیان اینکه  بیش از ۳۰۰ واحد فعال در عرصه طیور اعم از مادر، گوشتی و تخم‌گذار در استان  وجود دارد، افزود: یکی از وظایف سازمان جهادکشاورزی، این است که صنعت طیور را به یک صنعت پایدار  در استان تبدیل کند.

تاراسی با بیان اینکه نهاده‌های دامی از دو طریق تامین می‌شود، افزود: اول روش تامین نهاده‌های دامی از طریق واردکننده‌های بخش خصوصی بوده و روش دوم از محل استراتژیک کالاهای اساسی است.

یکی از فروشندگان مرغ نیز با اشاره به اینکه از هفته قبل آرامش به بازار مرغ برگشته است، گفت از ابتدای آذرماه فروش مرغ حتی به صورت قطعه‌بندی افزایش بسیاری داشت، اما امروز اینطور نیست.

شریفی با بیان اینکه تشکیل صف خرید مرغ آنهم در روزهایی که کرونا به اوج خود رسیده بود، نگران کننده بود، افزود: خوشبختانه امروز مرغ به اندازه وجود دارد و هیچ مشکلی نه از نظر عرضه مرغ گرم و نه مرغ منجمد وجود ندارد.

این فعال صنفی با اشاره به اینکه نوسانات قیمتی در بازار به ویژه مرغ و تخم مرغ طبیعی است، اضافه کرد: مهم این است که زمان افزایش و کاهش قیمت، بازار طوری کنترل شود که مردم خرید هیجانی نداشته باشند.

وی با اظهار تاسف از افزایش خرید مردم در زمانی که قیمت کالایی افزایش پیدا می‌کند، افزود: البته مردم نیز حق دارند چون بازار قابل اطمینان نیست.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست