• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۰-۱۶
  • شناسه خبر: 21170

شورگل تنها دریاچه طبیعی استان زنجان

پیام ملّت- تنها دریاچه طبیعی استان زنجان معروف به شورگل یا دریاچه خندقلو واقع در روستای خندقلو از دهستان اوریاد شهرستان ماهنشان قرار دارد.

به گزارش « پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» دریاچه پری که با نام‌های دریاچه خندقلو و شورگلی نیز شناخته می‌شود، تنها دریاچه طبیعی استان زنجان به‌شمار می‌رود و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری منطقه است. با گستره‌ای شمالی ـ جنوبی، این دریاچه حدود نیم کیلومتر مربع وسعت دارد.

کشاورزان از آب دریاچه برای مصارف کشاورزی استفاده می‌‌کنند و آبزی‌پروران منطقه در این دریاچه ماهی پرورش می‌دهند. به‌ عبارت بهتر، این دریاچه علاوه بر چشم‌انداز زیبا، تاثیر مهمی در اقتصاد این منطقه دارد.

تنها دریاچه طبیعی در پهنه استان زنجان دریاچه شورگلی است که در گویش عامیانه آبگیر خندقلو و یا پری نیز نامیده می شود. این نام گذاری ها به سبب نزدیکی دو روستای پری و خندقلو به این دریاچه زیبا و چشم نواز است. این دریاچه زیبا در ۲ کیلومتری روستای پری و چند کیلومتری روستای خندقلو از توابع دهستان اوریاد قرار گرفته است و تنها یکی از زیبایی های بیشمار شهرستان ماهنشان است.

فاصله دریاچه تا شهر ماهنشان ۴۵ کیلومتر است و جاده دریاچه خندقلو درست شما را به ساحل این آبگیر زیبا می رساند.

این دریاچه دلنشین در یک دشت وسیع و سرسبز قرار گرفته و مراتع سرسبز دور تا دور آن را احاطه کرده اند و کوههای بلند نیز در دور دست ها به چشم میخورند. مردم روستاهای اطراف از آب این دریاچه زیبا برای آبیاری مزارع و محصولاتشان استفاده کرده و کار پرورش ماهی را نیز در آن به راه انداخته اند و نوعی قزل آلا را در آن پرورش می دهند.

دریاچه ۱٫۲ کیلومتر طول و ۵۰۰ متر عرض و در نهایت ۵۰۰ متر مربعی مساحت داشته و اغلب ریزش های جوی آب مورد نیاز آن را تامین می کند.

مردم بومی اعتقاد دارند که در سال های دوردست در این منطقه پری دیده شده و به همین دلیل نام این روستا و دریاچه را پری نهادهاند.

دریاچه در فصول بهار و تابستان مناظر زیبا و بی بدیلی را خلق می کند و طرفداران بسیاری را به خود جذب می کند. پاییز و زمستان به دلیل ریزش های جوی فراوان و برفگیر بودن منطقه دسترسی به دریاچه نیز کمی دشوار است.

نزدیکی این دریاچه به قلعه لک لک ها، دود کش جن، قلعه بهستان و همچنین آلاداغلار و طبیعت زیبای منطقه ماهنشان آن را تبدیل به یک مقصد استثنایی کرده است.

برای رسیدن به دریاچه از ماهنشان به سمت روستای پری حرکت کرده و در مسیر خود روستاهای سهند سفلی و علیا را پشت سر بگذارید تا به روستای پری برسید.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست