• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۰-۱۷
  • شناسه خبر: 21186

تحریم ترکیه توسط ارمنستان فرصتی برای فعالان اقتصادی استان زنجان

پیام ملّت- رئیس اتاق بازرگانی زنجان گفت: کشور ارمنستان ورود کالاهای کشور ترکیه را تحریم کرده و قصد خرید و واردات از ایران را داردکه فرصت مناسبی برای تجارو فعالان اقتصادی استان زنجان برای حضور در بازارهای این کشوراست

در شصت و یکمین جلسه شورای گفت‌وگو: رئیس اتاق بازرگانی زنجان: اتاق آمادگی عملیاتی کردن هرچه بیشتر نقشه راه تجارت خارجی را دارد- استاندار زنجان: نقشه راه تجارت خارجی اتاق بازرگانی به خوبی تدوین شده است

به گزارش« پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» علی یگانه فرد در شصت و یکمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد اظهار کرد: موضوعات و محصولات مختلفی برای توسعه صادرات استان زنجان در نقشه راه تجارت خارجی در نظر گرفته شده است. گیاهان دارویی و تجهیزات پزشکی، منسوجات، لبنیات و محصولات کشاورزی چون سیر، محصولات سلولزی، کاغذ، سنگهای ساختمانی و مواد شیمیایی از جمله محصولات در نظر گرفته شده برای توسعه صادرات استان در این نقشه راه می باشد.


علی یگانه فرد با اشاره به اینکه از همه فعالان اقتصادی، تشکل‌ها و همه دست اندرکاران که در امر تجارت و صادرات مشغول به فعالیت می باشند، برای حضور و کمک در عملیاتی نمودن این نقشه راه و نظرخواهی دعوت به عمل می آید ، گفت: نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان برای سال ۱۴۰۰ به روز رسانی خواهد شد تا نواقصات آن نیز رفع شود.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به هماهنگی صورت گرفته با کنسولگری کربلا برای توسعه روابط تجاری و خارجی بین زنجان و عراق به ویژه در شهر کربلا، گفت: هماهنگی برگزاری جلسه ای به صورت وبینار با حضور مدیران ارشد استان و سرکنسولگری ایران در کربلا برنامه ریزی شده است.



یگانه فرد با اشاره به اینکه کشور ارمنستان ورود کالاهای کشور ترکیه را تحریم کرده و قصد خرید و واردات از ایران را دارد، ابراز کرد: این موضوع فرصت بسیار مناسبی برای تجار و فعالان اقتصادی استان زنجان برای حضور در بازارهای این کشور می باشد و می توان هماهنگی لازم را برای حضور سفیر ارمنستان به استان زنجان در راستای توسعه همکاری ها را فراهم کرد.


رئیس اتاق بازرگانی زنجان ا اشاره به گزارش اتاق بازرگانی زنجان در مورد توسعه صادرات محصول کشمش به کشورهای هدف، ابراز کرد: پیش از این صادرات کشمش به کشورهایی از جمله ژاپن صورت گرفته و فرصت صادرات هم اکنون نیز فراهم است و کشور افغانستان کشمش خود را به هند با تعرفه صفر و با قیمت ۳۵۰۰ دلار در هر تن صادر می کند.


یگانه فرد

در ادامه این جلسه گزارش گزارش بررسی ظرفیت محصول کشمش استان و فرصت های پیش روی آن از سوی اتاق بازرگانی زنجان ارائه شد که در آن ظرفیت تولید محصول انگور ۲۴۰ هزار تن در سال و ظرفیت تولید محصول کشمش ۳۵هزار تن در سال است.

بر اساس این گزارش بالا بودن قیمت تمام شده کشمش برای باغداران با توجه به عملکرد پایین در تولید نسبت به سایر کشورهای رقیب، بالا بودن سموم باقیمانده در کشمش و مرجوع شدن کشمش صادراتی در برخی موارد، کامل نبودن زنجیره تولید، فرآوری و بازرگانی در استان از جمله برندسازی  و تولید و بهره برداری محصولات به صورت سنتی در کشت ،آبیاری،کود دهی، سم پاشی و تیزآب کردن  و عدم رایزنی قوی و مناسب با کشورهای هدف (ژاپن، روسیه و هند) از جمله مهم ترین مشکلات در این بخش در نظر گرفته شده است.


 جواد تاراسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیزدر این جلسه با بیان اینکه  حدود ۳۰ هزار تن در سطح استان کشمش تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: صادرات کشمش استان در ۹ ماهه امسال ۳ هزار و ۹۵۰ تن بوده و ۲.۲ درصد صادرات استان را بر اساس آمار محصول کشمش تشکیل می‌دهد.


مهدی رنگ رونا رئیس اتحادیه صادرکنندگان و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان نیز با اشاره به مشکلات ناشی از تعهدات ارزی در رابطه با صادرات محصولات کشاورزی ، ابراز کرد: ارزش گذاری گمرک بر اساس نرخ های روز باید صورت گیرد و نیاز به بازبینی ارزش های صادراتی دارد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست