• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۱-۰۶
  • شناسه خبر: 21509

مجموعه تاریخی چلبی اوغلوی سلطانیه به بخش خصوصی واگذار می ­شود

پیام ملّت- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت:مجموعه چلبی اوغلوی سلطانیه به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

به‌گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» امیر ارجمند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی توافق اولیه مابین اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان زنجان و اداره کل اوقاف و امور خیریه و صندوق احیاء و بهره‌برداری بناهای تاریخ کشور، مجموعه تاریخی چلبی اوغلوی سلطانیه با برگزاری تشریفات قانونی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی گفت: واگذاری بناها با هدف مرمت و نگهداری بهینه اماکن تاریخی و فرهنگی، توسعه مقاصد گردشگری و کمک به صیانت از این آثار بسیار گران‌سنگ و دارای اهمیت فرهنگی کشور صورت می‌گیرد.

ارجمند بیان کرد: توافق اولیه مابین ادارات حاصل شد تا با برگزاری تشریفات قانونی جهت سرمایه‌گذاری و احیاء به بخش خصوصی واگذار مي­شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی افزود: «در حوزه بناهای تاریخی، هزینه مرمت و نگهداری وجود دارد. وقتی بنایی مرمت می‌شد، پس از چند سال دوباره باید هزینه مرمت و فرسودگی پرداخته شود که این‌هزینه‌ها از دوش دولت برداشته شود. در صندوق حفظ و احیا این ظرفیت وجود دارد که بناها را به بخش خصوصی سپرده شود. در حوزه واگذاری بناها، افراد صاحب‌نظر طرح مرمت برای یک‌بنای تاریخی را می‌دهند که مبتنی بر اصول مرمت و حفاظت است و کاربری متناسب با نیاز امروز برای آن بنای تاریخی در نظر گرفته می‌شود.

چلبی اوغلی، بنایی آرامگاهی در نزدیکی گنبد تاریخی و عظیم سلطانیه قرار گرفته است و توسط مرید نامدار جلال الدین رومی؛ ملقب به مولوی یکی از بزرگترین حکیمان و عارفان ایران ساخته شده است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست