• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۱-۰۷
  • شناسه خبر: 21529

مقاوم سازی ۵۰هزار واحد مسکونی روستایی در زنجان /۱۵۳ روستا واقع در محدوده گسل

پیام ملّت- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: حدود ۶ هزار واحد مسکونی در روستاهای واقع بر روی گسل مقاوم سازی شده‌اند.

به گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» رضا خواجه ای  در نشست خبری با خبرنگاران استان با بیان اینکه مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی در محدوده گسل زنجان نیازمند اعتبارات لازم است و طی مکاتبات انجام گرفته با استانداری اعتبار ویژه ای برای این منظور درخواست شده است، افزود: حدود ۶ هزار واحد مسکونی در روستاهای واقع بر روی گسل مقاوم سازی شده‌اند.

وی اظهار داشت: وقتی تسهیلاتی در قالب طرح ویژه بهسازی، مقاوم سازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی به این استان ابلاغ می شود، بانک ها توان پرداخت اعتبار برای بیش از پنج هزار واحد را ندارند، به دلیل آنکه این اعتبارات باید به بخش ها و حوزه های دیگری نیز پرداخت شود.

خواجه ای ادامه داد: بر این اساس از مجموع ۹۲ هزار و ۶۵۷ واحد مسکونی روستایی غیرمقاوم استان تا کنون ۵۰ هزار واحد مقاوم سازی شده و به این معنی است که از سال ۸۴ بحث طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی واحدها اعلام شد این مهم پیشرفت خوبی داشته است.

وی اظهار داشت: برای ۱۵۳ روستای واقع در محدوده گسل استان تلاش می شود اعتبارات ویژه ای جهت مقاوم سازی واحدهای مسکونی جذب شود و این آمادگی کامل نیز برای انجام اقدامات و خدمات لازم جنبی دیگری نیز از قبیل سیمان رایگان و هزینه تمام شده ساختمان وجود دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ادامه داد: در این راستا تلاش می شود از منابع مربوط به طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی روستایی برای منازل روستاهایی محدوده گسل در معرض خطر هزینه شود تا بخش های دیگری مقاوم شوند.

وی با بیان اینکه این استان رتبه برتر کشوری در خصوص مقاوم سازی واحدهای مسکونی را بخود اختصاص داده است، اظهار داشت: بنیاد مسکن استان به دنبال جذب اعتبارات بیشتری برای پیشبرد برنامه های ترسیم شده خود به ویژه مقاوم سازی واحدهای روستایی است که این مهم با مشارکت مردم امکان پذیر خواهد بود و در صورت استقبال نکردن گروه‌های هدف به جایی نخواهد رسید.

خواجه ای افزود: بر این مبنا متقاضیان روستایی باید در امر مقاوم سازی واحد خود مشارکت فعالانه ای داشته باشند و از طرفی اعطای تسهیلات نیز نسبت به گذشته تسهیل شده است و با کارمزد پنج درصدی به افراد پرداخت می شود که در این میان فرهنگ سازی و اطلاع رسانی رسانه های گروهی در پیشبرد برنامه ها بسیار اثرگذار است.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر ۱۳۴ ناظر نظام فنی روستایی در این استان بر ساخت و سازهای روستایی نظارت می‌کنند که در این راستا ۱۵ دفتر فنی و مهندسی نیز جهت طراحی واحدهای مسکونی روستایی در سطح استان فعال است.

این مسوول ادامه داد: نظام فنی روستایی در سال ۸۲ با هدف نظارت بر ساخت و سازهای روستایی بصورت اصولی و ترویج فرهنگ مقاوم سازی تشکیل شده است.

به گفته خواجه ای، هدایت بافت فیزیکی روستاها و بهسازی محیط زیست و سکونت‌گاه‌های روستایی براساس طرح‌های هادی روستایی، بالا بردن کیفیت ساخت و سازهای روستایی با نظارت دقیق و مطابق با مقررات ملی ساختمان، از جمله اهداف طرح نظام فنی روستایی است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: استفاده صحیح از مصالح مقاوم و استاندارد، شناسایی، به کارگیری و ساماندهی نیروهای انسانی بومی متعهد در فن ساختمان سازی روستایی و بالا بردن سطح دانش فنی و اجرایی ناظران با آموزش علمی و عملی مستمر آنان از دیگر اهداف اجرای این طرح در روستاها است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست