• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۱-۰۸
  • شناسه خبر: 21547

یک بام و دو هوا؛بازگشایی تالار‌های عروسی با منع رفت‌وآمد شبانه!

تالارها مجوز فعالیت را از ستاد کرونا اخذ کرده‌اند، اما بهداشت اجازه فعالیت به آنها نمی‌دهد.

شبیه شوخی است، این تصمیمات جدید، اینکه شیرینی و شام عروسی در تالار‌های پذیرایی صرف شود و مجلس شادی هم دور هم برگزار شود، فقط مردم وقت وارد‌شدن به تالار با ماسک بیایند و بعد از اتمام مجلس ماسک‌هایشان را بگذارند و بروند، از سرایت کرونا جلوگیری می‌کند؟، انگار شوخی است، تصمیمات با هم در تناقض‌اند؛ مردم سرگردان و مالکان تالارهای پذیرایی پا در هوا!

تالارهای عروسی به روی مردم باز شود، اما تجمع بیش از ۱۰ نفر ممنوع است، تالار‌های عروسی منع فعالیت ندارند، اما از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح منع آمد وشد شبانه برقرار است!

 در این دوگانگی تصمیم‌های ستاد مقابله با کرونا باید مردم و صاحبان مشاغل دنباله‌رو کدام باشند؟ حکایت یک بام و چند هواست، این روزها بازگشایی تالارهای عروسی.

ستاد کرونا از مردم می‌خواهد که از دورهمی و برگزاری تجمعات و عروسی خودداری کنند، از طرفی همین ستاد مجوز بازگشایی تالارهای عروسی را می‌دهد.

ممنوعیت شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح همچنان برقرار است، اما تالارهای عروسی مجوز برگزاری مراسم عروسی را دارند و این یعنی مردم باید قبل از ساعت ۹ عروسی بگیرند.

ابلاغیه متفاوتی است، این تصمیمات جدید، اینکه شیرینی و شام عروسی در تالار‌های پذیرایی صرف شود و مجلس شادی هم دور هم برگزار شود، فقط مردم وقت وارد‌شدن به تالار با ماسک بیایند و بعد از اتمام مجلس ماسک‌هایشان را بگذارند و بروند، از سرایت کرونا جلوگیری می‌کند؟، انگار شوخی است، تصمیمات با هم در تناقض‌اند؛ مردم سرگردان و مالکان تالارهای پذیرایی پا در هوا!

رئیس اتحادیه تالار و رستوران‌داران زنجان در این باره گفت: اواسط دی ماه بود که مجوز بازگشایی تالارها داده شد و طبق ابلاغیه ستاد کرونا این واحدها با رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از یک سوم ظرفیت، استفاده از لوازم یک بار مصرف مانند: قند، شکر، نمک، فلفل و استفاده از ماسک و دستکش برای همه کارکنان بازگشایی شدند.

محمد بازرگان گفت: در همین راستا همه تالارهای پذیرایی موظف به ضدعفونی کردن تالارهایشان قبل و بعد از مراسم هستند، همچنین در حین برگزاری مراسم نیز باید به نکات بهداشتی توجه کنند.

وی  ظرفیت تالارهای زنجان را به صورت متوسط ۶۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: بر اساس پروتکل ابلاغی یعنی ۳۰ درصد، این تالارها باید با حضور ۳۰۰ نفر مراسمات خود را برگزار کنند.

وی با اشاره به اینکه با وجود اخذ مجوز از ستاد کرونا اداره بهداشت اجازه فعالیت تالارهای پذیرایی در زنجان را نمی‌دهد، تصریح کرد: این در حالی است که خود علوم پزشکی مجوز فعالیت را صادر کرده است.

رئیس اتحادیه تالار و رستوران‌داران زنجان افزود: کارشناسان اداره بهداشت با مراجعه به تالارها اعلام کرده‌اند که در صورت برگزاری مراسم پلمب خواهند شد وتالارداران نیز از ترس پلمب شدن مراسمی برگزار نکرده‌اند.

تالارهای باز بدون مهمان

بازرگان با اشاره به اینکه مالک هر تالار دو میلیون تومان برای خوداظهاری مجوز بازگشایی هزینه کرده است، گفت: متاسفانه پیگیری‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداشته و تالارها همچنان تعطیل هستند.

وی گفت: تالارهای پذیرایی یک سال است که تعطیل هستند و در این یک سال متحمل خسارات بسیاری شده‌اند و این در حالی است که برق و آب و همه مصارف آنها تجاری محاسبه می‌شود.

رئیس اتحادیه تالار و رستوران داران زنجان با اشاره به بیکاری یک هزار و ۵۰۰ کارگر تالارهای زنجان گفت: همچنین ۱۲ تالاردار نسبت به ابطال مجوز خود اقدام کرده و ۱۴ تالار که از زمان مجوز آنها گذشته اقدام به تمدید نکرده‌اند.

بازرگان با بیان اینکه ۳۸ تالار پذیرایی در زنجان فعال است، تصریح کرد: در هر یک از این تالارها حدود ۳۵ کارگر فعال است.

رئیس اتحادیه هتل و رستوران‌داران زنجان با اشاره به اینکه در مدت سه ماه تعطیلی تالارهای پذیرایی خسارت زیادی دیده‌اند، تصریح کرد: میزان خسارت هر تالار پذیرایی در حدود حداقل ۱۵۰ میلیون تومان در ماه بوده است.

رئیس اتحادیه تالار و رستوران‌داران زنجان با اشاره به اینکه طی ۱۲ ماه گذشته تالارها هیچ درآمدی نداشته‌اند؛ گفت: علاوه بر تعطیلی، این مراکز خسارت هم دیده‌اند که مبلغ آن بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است.

وی در ارتباط با تسهیلات پرداختی از سوی دولت به تالارداران نیز گفت: به علت درصد بالای سود تسهیلات بسیاری از اصناف زیرمجموعه این تسهیلات را دریافت نکردند.

بازرگان با اشاره به اینکه شاید فقط ۵ درصد از اعضای مشمول این تسهیلات را دریافت کرده‌اند، گفت: علاوه بر این مبلغ پرداختی بسیار کم بود و به ازای هر کارگر ۱۶ میلیون تومان پرداخت می‌شد.

کرونا ۱۳۰۰ کارگر تالارهای پذیرایی را بیکار کرد

رئیس اتاق اصناف استان زنجان نیز ضمن انتقاد از تصمیم مسولان بهداشت در زمینه مقابله با بازگشایی تالارهای پذیرایی افزود: تالارها مجوز فعالیت را از ستاد کرونا اخذ کرده‌اند، اما بهداشت اجازه فعالیت به آنها نمی‌دهد.

سید محمود موسوی تصریح کرد: ازبیماری کرونا تالارهای پذیرایی در هر ماه بیش از ۱۰۰ میلیون تومان خسارت دیدند و بیش از یک هزار و ۳۰۰ نفر از کارکنان تالارهای پذیرایی استان بیکار شدند.

وی با بیان اینکه حدود ۲۴ تالار پذیرایی فعالیت خود را تعطیل کرده و یا ورشکست شدند، ابراز داشت: صاحبان تالارهای پذیرایی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با اشاره به اینکه بیشترین ضرر کرونا در بخش اصناف به تالارداران بوده است، گفت: هیچ تسهیلاتی نمی‌تواند ضرر وارده به تالارها را جبران کند.

وی با اشاره به اینکه بازگشایی تالارها در وضعیت کنونی هم دردی از تالارداران دوا نکرده است، افزود: از طرفی بهداشت اجازه برگزاری مراسم عروسی را نمی‌دهد و تهدید به پلمب کرده است، از طرفی مردم هم تمایلی به برگزاری مراسم در تالار ندارند و مشکل دیگر این است که وضعیت موجود پایدار نیست و هر آن ممکن است، ستاد دستور تعطیلی دوباره تالارها را بدهد.

وی با اشاره به اینکه تالارها جزو اصنافی هستند که کاملا زمین خورده و ضرر و زیان بسیاری متحمل شده‌اند، تصریح کرد: تعدادی از تالارداران به خاطر ورشکستگی تعطیل شده‌اند.

یکی از تالارداران در این باره گفت: ما اصلا از تصمیم ستاد کرونا خوشحال نیستیم چون ضد و نقیض است، از طرفی مجوز فعالیت می‌دهند و از سویی دیگر، به مردم توصیه می‌کنند که از دورهمی و میهمانی‌رفتن و شرکت در مجالس عروسی بپرهیزند.

وی تصریح کرد: مگر می‌شود به مردم بگویید بیایید میلیون‌ها تومان برای عروسی خرج کنید، اما، چون منع رفت‌وآمد شبانه هست، از سر و ته مجلس عروسی بزنید و تا ساعت‌ ۸ تمام کنید؟

این فعال صنفی گفت: با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که فاصله تالارهای پذیرایی و مسیرها در زنجان حدودا یک ربع تا یک ساعت زمان می‌برد که اگر مسائلی همچون ترافیک را هم در نظر بگیریم، بیشتر از این زمان نیاز است.

وی افزود: بنابراین برگزاری مراسم عروسی تا قبل از آغاز ساعت منع تردد شبانه، بی‌معنی و نشدنی است. ضمن اینکه در فرهنگ و آداب رسوم مردم نمی‌توان گفت که در عروسی به‌جای شام، ناهار دهند.

وی تصریح کرد: با منع تردد شبانه، نمی‌توان انتظار داشت که به‌جز مراسم عصرانه عقد، تالار‌ها برای رزرو مراسم دیگری استقبال شود، مگر خانواده‌هایی که جریمه ۲۰۰ یا ۵۰۰ هزار تومانی برایشان اهمیتی نداشته باشد.

با این تصمیمات این روزها تالارداران زنجانی، پا در هوا برای بازگشایی هستند، چرا که به گفته رئیس اتحادیه هر یک از این واحدها ۲ میلیون تومان برای گرفتن کد مربوط هزینه کرده است، اما بهداشت اجازه بازگشایی نمی‌دهد، مردم نیز سرگردانند که آیا اگر بخواهند مراسمی برگزار کنند و زمانی در تالارها رزرو کنند، آیا امکان برگزاری آن خواهد بود یا خیر.

همانند اوایل کرونا که یکی از تالارهای زنجان قبل از ورود عروس و داماد پلمب شد و مراسم بهم خورد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست