• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۱-۰۹
  • شناسه خبر: 21557

عرضه سهام کرونا در بازار عدالت!

پیام ملّت- اغلب دفاتر پیشخوان دولت مملو از جمعیتی است که برای احراز هویت و ثبت نام در سامانه سجام در صف ایستاده‌اند، موضوعی که در واقع تهدیدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

رشد مثبت بازار بورس در ۲ سال اخیر و به ویژه در نیمه اول امسال باعث شد که بسیاری از افراد نقدینگی و سرمایه خود را به سمت بازار سرمایه ببرند.

هرچند که در نیمه دوم امسال بازار سرمایه رشد چندانی نداشته و حتی موجب ضرر بسیار سهامداران شده است، اما حتی این موضوع هم باعث نشده است که دفاتر پیشخوان خلوت شود.

آنچه که هر روز صبح و عصر در مقابل دفاتر پیشخوان مشاهده می‌شود، جمع کثیری از شهروندان به ویژه افراد کهنسال است که در این محل‌ها تجمع کرده و منتظر انجام امور اداری خود هستند.

با وجود همین شلوغی‌ها هفته گذشته اعلام شد که سهامداران برای دریافت سود سهام عدالت باید کد بورسی دریافت کرده و در سامانه سجام ثبت‌نام کنند.

همین خبر کافی بود که مردم به ویژه افراد کهنسال که دسترسی به دنیای مجازی الکترونیک ندارند، دوباره به دفاتر پیشخوان هجوم بیاورند.

تعداد مراجعه‌کنندگان به این دفاتر پس از اعلام آزادسازی سهام عدالت و اطلاع رسانی‌ها برای تعیین تکلیف این سهام و انتقال آن به بورس، افزایش چشمگیرتری نسبت به قبل داشته و به نظر می‌رسد تعداد مراجعه کنندگان روز به روز افزایش یابد.

گزارش میدانی خبرنگار عصر ملت نشان می‌دهد که اغلب دفاتر پیشخوان دولت مملو از جمعیتی است که برای احراز هویت و دریافت کُد بورسی در صف ایستاده‌اند، موضوعی که در واقع تهدیدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود، چرا که حتی اگر در میان این دفاتر پیشخوان یک نفر آلوده باشد می‌تواند دیگران را نیز آلوده کند.

اغلب این دفاتر پیشخوان فضاهای کوچکی دارند و بیشتر مراجعه‌کنندگان نیز مسایل بهداشتی و پیشگیرانه از جمله استفاده از ماسک و دستکش و با فاصله ایستادن را رعایت نمی‌کنند و این موضوع سلامتی آنها را تهدید می‌کند.

داخل دفاتر پیشخوان چند ردیفد صنلی گذاشته‌اند و روی همه آنها مراجعه کننده نشسته است، از فاصله اجتماعی خبری نیست بیشتر از نشسته‌ها، آدم‌ها ایستاده منتظرند تا نوبتشان شود. برخی هم مقابل چند باجه‌ که با پوشش پلاستیکی ضخیم و سراسری بین کارمندان و مشتری‌ها فاصله انداخته است.

بیشتر از جمعیتی که در داخل دفتر منتظر انجام امورشان هستند، جمعیتی است که در مقابل دفاتر پیشخوان صف کشیده‌اند، برخی خانوادگی و برخی هم به صورت انفرادی آمده‌اند تا کد بورسی دریافت کنند.

امروز در حالی‌ که مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا تلاش برای قطع زنجیره انتقال و رعایت شیوه نامه‌ها و طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی عادی و هوشمند است اما متاسفانه برخی از فعالیت‌ها همچنان براساس روال سنتی و حضور فیزیکی افراد انجام می‌شود که با سیاست‌های دولت در ارتباط با کنترل و مهار کرونا تناقض دارد.

مدیرکل اقتصاد و امور دارایی استان زنجان با اشاره به اینکه در استان زنجان ۷۹۲ هزار نفر مشمول سهام عدالت هستند، گفت: از این تعداد ۴۱۱ هزارنفر روش مستقیم را انتخاب کردند و ۳۸۱ هزار نفر هم روش غیر مستقیم را انتخاب کردند.

ابوالفضل عباسچیان اظهار کرد: ۴۱درصد از این مشمولین که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند روستائیان، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی زنجان،گفت: مشمولینی که روش غیر مستقیم را  انتخاب کردند باید در سامانه سجام  اطلاعات خود را ثبت کنند و سایرین مشکلی ندارند.

وی گفت: شرکت سرمایه گذاری استان جزو استانهایی است که در بورس پذیرفته شد و انتخاب هیئت مدیره دو ماه بعد آینده در بهمن ماه و اسفند ماه انجام خواهد شد.

 ثبت‌نام روزانه ۱۰ هزار نفر از دارندگان سهام عدالت در زنجان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در این باره گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در مدت یک هفته ۸۰ هزار نفر از دارندگان سهام عدالت استان، به روش غیرمستقیم در سامانه سجام ثبت نام کردند که روزانه ۱۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

محمدرضا آبی‌پور تصریح کرد: خوشبختانه از جمعیت ۷۹۱ هزار نفری مشمول سهام عدالت استان حدود  ۵۲ هزار روش مستقیم را انتخاب کردند، یعنی ۴۸ درصد مابقی معادل ۳۸۰ هزار نفر روش غیرمستقیم را برای مدیریت آن انتخاب کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان افزود: از مجموع همین ۳۸۰ هزار نفر حدود ۸۰ هزار نفر دارندگان سهام عدالت در استان، در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند و بخاطر اینکه این رقم باید به ۵۰ درصد می‌رسید تا شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت تشکیل شود.

وی گفت: با هماهنگی انجام گرفته ۸۰  هزار نفر از گروه‌های هدف در مدت یک هفته موفق به ثبت‌نام شدند که فقط چهار مرکز پیشخوان زنجان با ازدحام جمعیت مواجه بود و این در حالی است که بخش عمده‌ای از ثبت‌نام‌ها از طریق دهیاری‌ها، مراکز بهداشتی روستاها و پایگاه‌های بسیج انجام گرفت.

 آبی‌پور افزود: زنجان جزو استان‌هایی است که حداقل شرکت‌کنندگان و حداقل افراد روش غیرمستقیم در مقایسه با استان‌های دیگر را داشت و از طرفی همراهی سهامداران به تحقق اهداف ترسیم شده کمک کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه باید به دفاتر پیشخوان دولت به عنوان یک ابزار نگاه کرد و این آمادگی را باید داشته باشند که در هر مقطعی و در یک محدوده زمانی که دولت برنامه‌ای اعلام می کند گروه‌های هدف را با مشکلات کمتری ثبت‌نام کند، گفت: تمامی پیش‌بینی‌ها برای اجرای این کار انجام گرفته بود و اینکه بگوییم یک عملیاتی در زمان کرونایی هیچ خطایی نداشته باشد، چنین نیست و این اقدام در مدت یک هفته آزمایشی بود که نتیجه با موفقیت همراه بود، اما نقاط ضعفی هم وجود داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان ادامه داد: در این خصوص بجای مدیریت چهار مرکز پیشخوان دولت از سوی کارشناسان بهداشتی پلمب شد که بار مراجعه کنندگان به سایر دفاتر سوق یافته و همین مسئله ازدحام بیشتری را موجب شد.

وی خاطرنشان کرد: مجمع عمومی شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت که به عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان عهده‌دار مدیریت سهام افرادی است که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، با بیش از ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برگزار شد.

آبی پور یادآوری کرد: این شرکت با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های استانی می‌تواند نقش موثری را در توسعه استان و نیز ایجاد درآمد برای سهامداران داشته باشد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز ضمن انتقاد از تجمع مردم در مقابل دفاتر پیشخوان گفت: مردم بخاطر کد سجام و کد بورس سلامت خود را به خطر نیاندازند.

محمدرضا صائینی با اشاره به اینکه سلامتی مردم بالاتر از سهام عدالت است، گفت: برخی از موارد به منظور رعایت سلامت مردم چندین دفاتر پیشخوان دولتی در این خصوص اخطار گرفته و یا تعطیل شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در ابتدا به ازای هر فرد مثبت۳.۲ نفر پیگیری می‌شد، گفت: در حال حاضر به ازای هر فرد مثبت کرونا۷.۵ صدم رسیده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه مراکز نمونه گیری استان از ۱۱مرکز به  22 مرکز افزایش داشته است خاطر نشان کرد: این مراکز تا ساعت ۱۲شب فعالیت دارند.

وی در ارتباط با میزان ابتلا نیز گفت: بستری هفتگی بیماران مبتلا به کرونا طی هفته اخیر قریب به ۵.۵ برابر و بستری‌های امروز حدود ۴.۲ درصد نسبت به پیک بیماری کاهش پیدا کرده و خوشبختانه تعداد موارد فوتی در این بازه زمانی نیز نسبت به پیک ۱۱ برابر کاهش داشته است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست