• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۱-۰۹
  • شناسه خبر: 21550

کرونا چه رنگی است؟/ بالاتر از قرمزی رنگی نیست

در توصیف کلی، به منطقه عاری از بیماری یا واجد بهترین شرایط، رنگ سفید اطلاق میکنند و به بدترین مناطق، رنگ قرمز، پس به بیان کرونایی، بالاتر از قرمزی رنگی نیست.

پیام ملّت – کرونا چه رنگی است؟ قرمز، نارنجی، زرد یا آبی؟ در این روزها، این رنگها برای شما چه معنی و مفهومی دارند؟ رنگ‌ها صدا دارند. کافیست گوش شنوایی برایشان داشته باشیم. اینطور نیست؟

انسان‌ها برای راحتی کار خودشان، هر پدیده‌ای را به رنگ خاصی ربط میدهند تا معنی و مفهوم حرفشان بهتر درک شود، برای همین هم وقتی کار به جاهای باریک می‌کشد، می‌گویند: از سیاهی که رنگی بالاتر نیست.

همه رنگ‌ها به یک موضوعی مرتبط هستند، به پدیده‌های طبیعی و مذهبی و یا پدیده‌های سیاسی، کرونا هم رنگی است و در هر شهر به یک شکل و یک رنگ در‌می‌آید.

 در توصیف کلی، به منطقه عاری از بیماری یا واجد بهترین شرایط، رنگ سفید اطلاق میکنند و به بدترین مناطق، رنگ قرمز، پس به بیان کرونایی، بالاتر از قرمزی رنگی نیست.

این روزها کرونا رنگ باخته است و اغلب شهرها به رنگ نارنجی یا سفید درآمده‌اند، شاید به خاطر همین است که یک رنگ دیگر به رنگ‌های کرونا اضافه شده است، این روزها رنگ‌ها طعم کرونا دارند، هرقدر مراقب سلامتی‌مان باشیم، کرونا بیشتر رنگ می‌بازد و خوشرنگ‌تر می‌شود.

آبی رنگ جدید کرونا

طبق آخرین رنگ‌بندی ستاد ملی کرونا، در حال حاضر، ۷ شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

بر اساس شاخص نمادهای این سامانه، رنگ آبی نشانه کم خطر، رنگ زرد خطر متوسط، رنگ نارنجی وضعیت پرخطر، رنگ قرمز نشانه وضعیت خیلی پرخطر است.

معاون وزیر بهداشت گفت: به ازای هر ۱۰۰۰ نفر از ۱۲۰ نفر در استان تست گرفته شده است و نتایج حاصل از آن باعث کنترل بیماری کرونا در استان شده است.

ایرج حریرچی با قدردانی از اقدامات مدیران استان در مقابله با این ویروس منحوس گفت: نحوه کنترل بیماری در استان زنجان برای کشور یک نمونه است و اغلب در جلسات همواره از استان زنجان بعنوان استان موفق یاد می‌شود.

وی افزود: هر چند با اقدامات انجام گرفته وضعیت خوب کرونایی در این استان برقرار شده اما امکان شعله ور شدن انتقال این ویروس وجود دارد بر این اساس عموم مردم باید تا انجام واکسیناسیون کامل و ایمنی لازم در چند ماه آینده بصورت جدی و شدید رعایت پروتکل های اجتماعی را مورد توجه قرار دهند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به انجام تست‌های کرونایی در این استان با جمعیت بیش از یک میلیون نفر افزود: زنجان در این زمینه جزو استان‌های خوب و متوسط به  بالا محسوب می‌شود.

حریرچی لازمه موفقیت در بیماریابی کرونایی را منفی بودن ۹۵ درصدی تست‌ها عنون کرد و گفت: این شاخص طی ماه گذشته در کره جنوبی هفت صدم درصد و در کشور عربستان هفت دهم درصد مثبت بوده است.

وی با اشاره به اینکه در واقع باید گفت در جامعه ای که بیشترین فوتی و بستری کرونایی را بخود اختصاص داده، غیر اخلاقی ترین کار استفاده نکردن از این وسیله پیشگیرانه است، افزود: هر چند استفاده از ماسک به ۸۰ درصد رسیده اما رعایت فاصله گذاری اجتماعی ضروری است و تجمعات نیز در موارد بسیار ضروری و با محدودیت انجام می شود.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بیماری وقتی در جامعه کنترل می شود که از طریق واکسن ایمنی هدف دار ایجاد شود، افزود: باید به سطحی از ایمنی در جامعه دست یافت که ویروس انتقال پیدا نکند.

فریب رنگ کرونا را نخوریم

استاندار زنجان راه‌اندازی استودیو سلامت برای افزایش آگاهی مردم، افزایش مراکز ۱۶ ساعته از ۱۱ مورد به ۲۲ مرکز و همچنین بهره‌گیری از توان همیاران سلامت را از دیگر موارد موثر برای کنترل بیماری کرونا در استان برشمرد و از فرمانداران خواست برای نوروز و ساماندهی بازار در روزهای پایانی سال تا دو هفته آینده طرح امنیتی و اجرایی را تدوین و ارائه کنند.

فتح‌الله حقیقی به استفاده از هتل‌ها و مهمانسراها به عنوان مرکز نقاهتگاهی و بهبود یافتن هزار نفری در این مراکز، انسجام خیران برای کمک‌های مومنانه و کمک به تهیه اقلام بیمارستان از دیگر مواردی بود که حقیقی در ستاد مقابله با کرونا ویروس استان زنجان به آنها اشاره کرد و افزود: زنجان مهد خیران است و با تدبیری که اندیشیده شد در یوم العباس زنجانی‌ها بجای حضور در خیابان ۳۳ میلیارد تومان کمک مومنانه برای نیازمندان آسیب دیده از کرونا تدارک دیدند که این نمونه‌ای از ولایتمداری و سخاوت مردم استان زنجان و پایتخت شور و شعور حسینی است.

وی تصریح کرد: نباید فریب رنگها را خورد و بدانیم با کوچکترین سهل انگاری وضعیت زرد به نارنجی و نارنجی به قرمز تبدیل خواهد شد و اگر مردم در تجمع و مراسم مختلفی در آرامستان ها و تالارها بدون رعایت شیوه نامه های بهداشتی حاضر شوند کرونا روند صعودی خواهد گرفت.

استاندار زنجان افزود: با اجرای طرح شهید سلیمانی در استان توانستیم مانع از پیک مجدد بیماری شویم بطوریکه نمونه pcr مثبت در آذرماه ۳۵ درصد بود ولی در دیماه به ۱۸درصد کاهش یافت.

وی با قدردانی از پای کار بودن مدیران در روزهایی که کرونا شیوع پیدا کرده گفت: با تلاشهای شبانه روزی، امروز استان زنجان در تولید اقلام بهداشتی و ضدعفونی نه تنها خودکفاست بلکه نیاز برخی از استانهای دیگر را نیز تامین می‌کند.

استاندار زنجان به در پیش بودن ایام الله دهه فجر نیز اشاره کرد و افزود: طبق دستورالعمل ارسالی از ستاد ملی کرونا اگر قرار باشد، مراسمی در روز ۲۲ بهمن برگزار شود فقط رژه خودرویی است و سخنرانی‌ها در فضای مجازی و از طریق سرانه ملی خواهد بود.

روی زرد کرونا در زنجان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در ارتباط با آخرین وضعیت شیوع کرونا گفت:از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۲۱ هزار نمونه کرونا از زنجانی‌ها گرفته شده است.

پرویز قزلباش با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۴۳ هزار و ۱۷۴ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند، تصریح کرد: همچنین از ابتدای آذرماه تاکنون بیش از ۳۷ هزار و ۳۷۵ نمونه از زنجانی‌ها گرفته شده است.

وی افزود: با اضافه شدن تست‌های سریع، امکان بیماریابی افزایش پیدا کرده و تاکنون بیش از ۱۲ هزار تست سریع در استان انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: از اسفندماه سال‌گذشته تاکنون ابتلای قطعی ۶ هزار و ۷۰۳ نفر در استان زنجان به کووید ۱۹ بر اساس تست‌های آزمایشگاهی ثابت شده که ۵ هزار و ۵۲۹ نفر از آن‌ها بعد از بهبود از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

قزلباش با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳۷ نفر در بیمارستان‌های استان زنجان به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ و یا مشکوک بودن بستری هستند که هفت مورد از این آمار جزو مبتلایان روز هستند، گفت: همچنین طی مدت زمان شیوع ویروس کرونا یک هزار و ۱۱۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند که فوت دو نفر از این مجموع طی ۲۴ ساعت گذشته ثبت شده است.

وی افزود: براساس همین گزارش آمار تجمیعی بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان زنجان شامل بیماران مبتلای قطعی به کووید ۱۹ و همچنین مشکوک ۱۸ هزار و ۷۷۵ نفر اعلام شده است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست