• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۲-۱۶
  • شناسه خبر: 22458

ساماندهی مزار شهدا تا آغاز کنگره ملی۳۵۳۵ شهید زنجان به پایان خواهد رسید

پیام ملّت- مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان گفت: ۹۱ درصد مزارهای شهدا در استان در سطح شهر ساماندهی شده اند و کمتر از ۹ درصد باقی مانده در شهرستان های خرمدره و ابهر هم تا برگزاری کنگره ملی شهدا به پایان خوا ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» علی کاظمی درآستانه ۲۲ اسفند سالروز تاسیس بنیاد شهید و روز بزرگداشت شهید در نشست خبری  اظهار کرد: امروز اگر شاهد آرامش و امنیت در کشور هستیم و از هردستاوردی که صحبت می کنیم مدیون شهدا هستیم  اما باید برای نسل جدید این دستاوردها را به زبان خودشان ارائه کنیم .

کاظمی گفت: تاقبل از انقلاب دستوری برای جمع آوری آمار شهدا و رسیدگی به این مسائل نبود و اوایل انقلاب آمار شهدا به تفکیک استان ها و شهرها  مورد در دسترس نبود و بعد از فرمان امام خمینی (ره) در ۲۲ اسفند ۱۳۵۸  بنیاد شهید به عنوان یک نهاد انقلابی به منظور توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ارائه خدمات در حوزه های مختلف به خانواده های شهدا تاسیس شد تا اینکه در ۱۳۸۳ روز ۲۲ اسفند توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز بزرگداشت شهدا نام گذاری شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲۳ هزار شهید و ۵۵۷ هزار جانباز و ۴۳ هزار آزاده داریم گفت: این نگاه عالمانه و آینده نگری امام راحل بود که منجر به تاسیس بنیاد شهید شد.

کاظمی در خصوص علت  نام گذاری ۲۲ اسفند به نام روز شهید هم با اعلام اینکه ۵۸۰  شهید از استان زنجان  در اسفند ماه به شهادت رسیده اند گفت: در  اسفندماه عملیات های بزرگی اتفاق افتاده و بیشترین شهدا را در اسفندماه تقدیم نظام کرده ایم  و به این دلیل که فرماندهان بزرگی را در این عملیات ها و در این ماه از دست داده ایم روز تاسیس بنیاد را روز شهید نامگذاری کرده اند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان گفت: درسالهای گذشته و با اقدامات انجام شده به مناسبت روز شهید امروز  میزان آگاهی آحاد مردم  نسبت به روز ۲۲ اسفند بیشتر شده و ۷۰ درصد مردم  مطلع هستند که روز ۲۲ اسفند روز شهید است و موقعیت مناسبی فراهم شده که تا با تکیه بر تجارب کسب شده به اجرای برنامه هایی در استان بپردازیم.

وی با اشاره به برگزاری کنگره ملی ” لشگر فرشتگان تاریخ ساز” گفت: از روز وفات ام البنین سلام الله علیها برنامه تجلیل از مادران و همسران شهدا وشهدای زن  آغازشده است  و یکی از برنامه هایی است که  در سطح کشور  برای ۱۷ هزار شهید ، جانباز و آزاده زن برگزار می شود و نشان از حضور همه اقشار به ویژه بانوان در جنگ است  که هنوز هم حضورشان با عنوان مدافعان سلامت ادامه دارد.

کاظمی با بیان اینکه ۴۲ عنوان برنامه به مناسبت روز شهید اجرا خواهد شد  گفت: عنوان کلیه برنامه های بزرگداشت شهدا با موضوع چهل و یکمین سال تاسیس بنیاد شهید با شعار “راه شهیدان ادامه دارد” خواهد بود و پیوند برنامه ها  با موضوع زنان شهید جانباز و آزاده  است.

وی با اشاره به ۴۱ شهید  و ۷۲ جانباز زن در استان گفت:  ۱ شهید به نام فهیمه سیاری متعلق به دوران جنگ است و خانم احدی شهید مدافع سلامت و یک شهید مربوط به حج است  و یک شهید سانحه هواپیمایی به نام الناز نبئی است و ۳۶ شهید دیگر شهدای بمباران هستند .

کاظمی با بیان اینکه  ۳۵۰۰ سالمند  در خانواده های شهدا در معرض خطر هستند بر لزوم  پایش سلامت خانواده های شهدا و جانبازان تاکید کرد و گفت :  پایش سلامت یکی از اولویت ها بنیاد شهید است که بیمه پایه و تکمیلی و صندوق سلامت کارهایی است باید انجام شود.

کاظمی افتتاح پروژه ۳ هزار رأسی دام بومی غرب کشور در ۲۱ اسفند در ابهر که از پروژه های شرکت کوثر تحت پوشش بنیاد شهید است را یکی دیگر از برنامه  های بنیاد شهید در این روز نام برد. 

مدیر کل بنیاد شهید استان زنجان در خصوص ساماندهی مزار شهدا نیز تصریح کرد: مسئولیت ساماندهی و حفاظت  مزار شهدا در شهرها  با شهرداران  و یادمان های شهدا نیز در حوزه بنیاد حفظ  و نشر اثار شهدا است . اما در ساماندهی مزار شهدا رضایت خانواده های انان مد نظر بود و خانواده هایی که راضی نبودند مزار شهیدشان به همان شکل باقی مانده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۲ جانباز ۷۰ درصد داریم که اگر هراتفاقی برای انها بیفتد شهید محسوب خواهند شد گفت: طبق تصمیم شورای تامین استان باید تدفین همه شهدا و خانواده های انان نیز در بهشست زهرای تازه تاسیس باشد. با اینکه خیلی از جانبازان و خانواد های شهدا و رزمندگان مخالف این موضوع بودند ولی به دلیل توجه به مردم و عدم احساس تبعیض از سوی انان این تصمیم پذیرفته شد.

وی افزود : ۹۱ درصد مزارهای شهدا در استان در سطح شهر ساماندهی شده اند و کمتر از ۹ درصد باقی مانده در شهرستان های خرمدره و ابهر هم تا برگزاری کنگره ملی شهدای استان به پایان خواهد رسید .

وی در خصوص کنگره ملی ۳۵۳۵ شهید استان زنجان نیز گفت: ۲۲ کمیته برگزاری این کنگره را برعهده دارند که بنیاد شهید استان ۲ کنگره تکریم و تجلیل و جمع اوری آثار را بر عهده دارد.

وی افزود : تا کنون ۱۶۰ هزار محتوا و هر آنچه  از آثار و وصیت نامه و مصاحبه خانواده های شهدا داشته ایم در اختیار کنگره ملی قرار داده ایم .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست