• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۲-۱۷
  • شناسه خبر: 22480

سرانه مصرف ماهی در زنجان نصف میانگین کشورهم نیست

پیام ملّت- مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی زنجان گفت: میانگین کشوری مصرف ماهی ۱۳ کیلو در سال است که سرانه مصرف در زنجان نصف میانگین کشوری هم نیست .

منصور حقی راد در گفت و گو با « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: از خرداد ماه امسال به  دلیل  افزایش قیمت نهاده ها و خوراک ماهی، قیمت ماهی از ۱۸ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان رسید که عامل مهمی در کاهش مصرف آن است .

حقی راد گفت: میانگین کشوری مصرف ماهی  ۱۳ کیلو در سال است  و سرانه مصرف در زنجان نصف میانگین کشوری هم نیست . سال گذشته سرانه  مصرف آبزیان در زنجان نزدیک به ۶ کیلو بود که قطعا با افزایش قیمت ماهی این میزان کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ماهی استان زنجان  تا گیلان و مازندران زنده حمل میشود و روزی ۲۵ ماشین برای حمل ماهی از زنجان فعال هستند گفت: ماهی تولید زنجان به تهران و البرز و اردبیل و تبریز نیز صادر می شود .چهار محال بختیاری نیز در ازای نهاده و خوراکی که به زنجان می دهد ماهی از زنجان می برد.

مدیر امور شیلات و آبزیان چهاد کشاورزی زنجان گفت: فروشندگان ماهی از لحاظ فروش مشکلی ندارند و ماهی روی دستشان نمی ماند . البته در خرداد ماه  فروش کاهش یافت که دلیل دیگر آن هم کرونا و شرایط حاکم  بود. در همان موقع ۵۰۰ تن ماهی سالمون به کشور آذربایجان و ۶۰ تن هم به روسیه صادر شد که باعث  کمبود ماهی و افزایش قیمت ماهی به ۷۶ تومان هم شد.

حقی راد افزود : ۱۲  تولید کننده بچه ماهی در  استان داریم که  در سال ۲۰ میلیون قطعه تولید می کنند که ۱۶ میلیون  قطعه نیاز استان را تامین می کنند.

وی  گفت: نزدیک ۲۴۰۰ نفر به طور مستقیم در تولید ماهیان سرد آبی وگرم آبی استان  اشتغال دارند و به همین میزان هم اشتغال غیر مستقیم در این حوزه است.

حقی راد با بیان اینکه از سال ۹۷ تخصیص آب از قزل اوزن  زنجان و حاشیه آن به دلیل کمبود آب ممنوع شده است  گفت: ۵۰ درصد مزارع آبزی پروری استان با آب کشاورزی  است که در کنار خروجی آب چاه با نظارت نظام مهندسی احداث می شوند .

منصور حقی رداد در خصوص رتبه بندی استان ها در تولید آبزیان نیز گفت:  دونوع رتبه بندی در این خصوص وجود دارد. بر اساس آن استان هایی از  شمال و جنوب کشور زیر نظر سازمان شیلات ایران هستند که شامل ۴ استان شمالی و ۴استان جنوبی و ۳ استان داخلی اردبیل ولرستان و کرمانشاه هستند و بقیه استان های داخلی که زنجان هم جزء آنها است زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی هستند و زنجان در بین آنها رتبه دوم تولید آبزیان و رتبه اول تولید ماهیان سردآبی در شمالغرب کشور دارد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست