• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۲-۲۵
  • شناسه خبر: 22670

سریع‌ترین راه برای اشتغال جوانان استفاده از ادبیات نوین در حوزه کسب و کار است

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان گفت: فعالیت مرکز شتابدهی به کسب و کارهای فناورانه علاوه بر کاهش هزینه‌های ایجاد شغل، تحولی در کسب و کارهای نوین به وجود آورده و فرآیند تبدیل ایده تا محصول را در یک اکوسیستم کارآفرینی تکمیل ک ...

پیام ملّت – کامران جعفری ظهر در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان که در جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد، اظهار کرد: حوزه اشتغال جزو دغدغه‌های همیشگی مقام معظم رهبری به ویژه در ارتباط با موضوع جوانان است. بهترین و سریع‌ترین راه برای اشتغال جوانان استفاده از ادبیات نوین در حوزه کسب و کار است و در این راستا برنامه شتاب‌دهی کسب و کارهای فناورانه جوانان به همت جهاددانشگاهی استان زنجان و با همکاری اداره‌کل ورزش و جوانان استان کلید خورد.

ایجاد تحول در کسب و کارها با فعالیت مراکز شتاب‌دهی

وی با اشاره به اینکه سرانه ایجاد اشتغال در حوزه کشاورزی حدود ۵۰۰ میلیون تومان است، عنوان کرد: این در حالی است که سرانه ایجاد اشتغال برای یک نفر از طریق مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و مراکز شتاب‌دهی به کسب و کارها حدود ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان برآورد شده و محصولات تولیدی آن‌ها و تاثیرات آن از سایر بخش‌ها متفاوت است.

به گزارش ایسنا ، رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان به تاسیس مرکز نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی استان زنجان در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: این مرکز در محورهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرهنگی، کشاورزی و هنر ایده‌های جوانان را پذیرش کرده و زیرساخت‌هایی را برای اجرای برنامه شتاب‌دهی به کسب و کارهای فناورانه فراهم کرده است.

وی هم‌افزایی حداکثری بین دو ارگان جهاددانشگاهی و ورزش و جوانان، تلاش برای رفع خلاهای موجود در حوزه صنایع فرهنگی هنری و خلاق با بهره‌برداری از توانمندی‌های بالقوه استان، حرکت بر مبنای سیاست‌های کلان دولت با توجه ویژه بر مقوله کارآفرینی و کسب و کارهای مبتنی بر فناوری و دانش‌بنیان در راستای حل بحران اشتغال کشور و بهره‌برداری از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی به‌عنوان نهاد تسهیل‌گر دارای اکوسیستم کامل کارآفرینی را از اهداف مهم اجرای برنامه شتابدهی به کسب و کارهای فنارورانه برشمرد.

این مسئول با اشاره به اینکه شتاب‌دهنده‌ها مجموعه‌هایی هستند که از طریق استارتاپ‌ها شروع به کار می‌کنند و یک تیم را بر مبنای ایده اولیه ارائه شده تحت پوشش خود قرار می‌دهند، ادامه داد: مدل‌سازی فرآیند اجرایی از طریق راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ها و ایجاد هسته‌های فناور جوان و اشتغال‌زایی پایدار در این حوزه از دیگر اهداف این مرکز است که در سال ۹۷ حدود ۲۰ هسته فناور شکل گرفت و این مجموعه بعد از دو سال تبدیل به یک اکوسیستم کارآفرینی شده است.

جعفری با بیان اینکه برنامه شتاب‌دهی این مرکز از سه طرح آفرینش، رویش و پرورش تشکیل شده است، تصریح کرد: در مرحله آفرینش با سیاست‌های ترویجی از طریق برگزاری رویدادهای استارتاپی، تلاش می‌شود تا ایده‌ها دریافت شوند. در این مرحله در قالب کارگاه‌های آموزشی و مهارتی و از طریق مربی به متقاضیان آموزش‌های لازم داده می‌شود تا این توانایی را پیدا کنند که ایده اولیه خود را در راستای ایجاد کسب و کارهای نوپا ساماندهی کنند.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان افزود: در مرحله رویش، با هدف ایجاد نوآوری در ایده‌ها بر روی ایده خام دریافت شده از مرحله قبل کار می‌شود و تاکید بر افزایش روحیه کارآفرینی در مخاطب است. در این دوره یک ماهه که قابل تمدید نیز است، مخاطبان در ارتباط مستقیم با مربیان و تسهیل‌گران هستند و از فضای مشترک بهره‌برداری می‌کنند.

وی یادآور شد: مرحله پرورش در مراکز شتابدهی شکل می‌گیرد که ۵۰ درصد تیم‌ها به این مرحله راه پیدا می‌کنند که حداکثر در یک دوره سه ماهه که یک بار هم قابل تمدید است، در این مرحله توقف دارند. در این مرحله امکانات و تجهیزات مورد نیاز تیم‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و این امکان را دارند که نمونه اولیه از ایده خود را در قالب محصول و یا خدمات ارائه دهند. در نهایت محصول این تیم‌ها یا توسط سرمایه‌گذاران خریداری می‌شود و یا تیم به مرحله بعد، مرکز رشد راه پیدا می‌کند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست