• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۱-۱۶
  • شناسه خبر: 22759

«بیمارستان های زنجان» ظرفیت پذیرش «بیمار کرونایی» ندارد / وضعیت زنجان بحرانی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: بیمارستان‌های ولی عصر(عج) و آیت الله موسوی شهر زنجان ظرفیتی برای پذیرش بیمار کرونایی ندارند.

به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» دکتر پرویز قزلباش شامگاه در ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا با اشاره به شرایط خاص کرونایی استان زنجان افزود: استان در موج های اول و دوم بیماری در حدود پنج تا ۶ هفته به اوج بیماری رسید و بیشترین بیمار بستری شده در موج دوم و سوم نیز ۱۲۰ و ۱۳۰ نفر در روز بود.

روند رو به رشد ابتلا به کرونا در استان زنجان - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و  جهان | Mehr News Agency

وی با بیان اینکه پیک کرونا در موج سوم طی هشت تا ۱۲ هفته به طول انجامید، اضافه کرد: میزان اشغال تخت های این بیماری در موج های دوم و سوم به ۷۰۰ نفر رسید و میزان بستری های روزانه نیز ۱۳۰ بیمار بود.

قزلباش با اشاره به اینکه از هفته آخر اسفند سال گذشته روزانه ۲۵ بیمار در بیمارستان های استان بستری شدند، ادامه داد: این میزان بصورت روزانه در هفته اول فروردین امسال به ۴۰ بیمار و در هفته دوم به ۷۰ نفر رسید بطوریکه فقط در شنبه شب ۱۱۴ نفر بستری شدند.

وی اظهار داشت: به عبارتی دیگر در مدت هفت روز میزان بستری ها از حدود ۱۴۰ به ۴۰۰ نفر رسیده که افزایش چندین برابری را نشان می دهد و علاوه بر آن بیماران سرپایی نیز طی ۴۸ ساعت گذشته فقط در شهر زنجان از ۸۰۰ نفر به ۲ هزارو ۲۰۰ نفر رسیده است.

قزلباش با بیان اینکه بطور تقریبی هر مرکز ۱۶ ساعته زنجان بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ مراجعه کننده را پذیرش کرده است، افزود: موج چهارم بیماری در استان بی سابقه است، چرا که رفتار جدیدی دارد و منطبق با الگوی انگلیسی مبتلایان را گرفتار می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: شدت نوع جهش یافته کرونا و نیاز به تخت بیمارستانی نیز در شهرهای ابهر، خرمدره و زنجان بیش از مناطق دیگر استان گزارش شده و این در حالی است که طی فروردین سال ۹۹ به خاطر ترس و واهمه از بیماری، بیماران زمینه ای بیشتر مراقب سلامت خود بودند اما در زمان حاضر به دلیل آشنایی با این بیماری رفتارها تغییر یافته  است.

وی با بیان اینکه در استان حدود ۲ هزار تخت بیمارستانی وجود دارد، اظهار داشت: حدود ۲۳۰ تخت نیز در روزهای کرونایی افزوده شد که از این میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد تخت در شهرهای کوچک استان واقع شده است که با وضعیت کنونی نمی توان بخش های مهم درمانی استان را متوقف کرد.

بیمارستان آیت الله موسوی زنجان | MARCOPACS- مارکو پکس

قزلباش افزود: پیش بینی ها نشان می دهد با روند کنونی طی سه تا چهار روز آینده روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ بیمار در شرایط  بدتر، به ۳۰۰ نفر برسد، به این معنی که در مدت یک هفته تا ۱۰ روز آینده سه هزار تخت مورد نیاز است.

این مسوول ادامه داد: این در حالی است که ظرفیت پذیرش کرونایی ها حداکثر یکهزار و ۴۰۰ تخت در نظر گرفته شده و بر این مبنا، باید گفت استان در روزهای آینده شرایط سخت مدیریت کرونایی را به دلیل مراجعه کنندگان کرونایی در پیش دارد چرا که دیگر ظرفیت برای بستری تکمیل شده است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع واکنش اجتماعی را به دنبال دارد، اظهار داشت: در زمان حاضر با توجه به تکمیل بخش آی سی یو بیمارستان های استان ۱۵ بیمار بدحال کرونایی در انتظار ورود به این بخش قرار دارند که پیش بینی ها نشان می دهد ادامه این وضعیت شمار مرگ و میرهای بیماری به بالای ۵۰ نفر در روز  می رسد.

قزلباش با بیان اینکه این رقم در بدترین روزهای پیک موج های قبلی به ۱۲ نفر در روز رسید، افزود: روند کنونی بیانگر آن است که میزان مرگ و میرها افزایشی خواهد بود، این در حالی است که قبل از عید نوروز، پیش بینی ها انجام گرفته بود.

وی خاطرنشان کرد: زنجان با شرایط بسیار سخت و چالش بزرگ در مدیریت عالی پیشگیری و بیماری کرونا مواجه شده است و از طرفی آبرو و حیثیت نظام را به خود معطوف کرده که در این شرایط سیستم سلامت کارآیی خود را نشان خواهد داد.

قزلباش با تاکید بر اینکه این موج وحشتناک بسیاری از مراجعه کنندگان را از بستری در بیمارستان ها محروم خواهد کرد، خاطرنشان کرد: این موضوع تبعاتی به دنبال دارد چرا که میزان مرگ و میرها را افزایش خواهد داد و این در حالی است که یک هزارو ۲۰۰ کرونایی بر اثر این بیماری در ۱۴ ماه گذشته فوت شدند در حالی که این رقم در مدت یک ونیم ماه به وقوع خواهد پیوست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت بر اساس آخرین خبر ۷ مرکز استان از جمله «زنجان» به دلیل شیوع گسترده کرونا از امروز دوشنبه ۱۶ فروردین در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست