• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۱-۱۹
  • شناسه خبر: 22808

سهم «آقازاده ها» از «شورای ششم»

مهدی چمران عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در خصوص نحوه بستن لیست اصولگرایان برای شورا و همچنین شائبه حضور آقازاده ها و ثبت نام بیش از ۷۰ مدیر قالیباف در شهرداری برای انتخابات توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران در خرداد سال جاری همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود. در خصوص نحوه بستن لیست انتخابات توسط اصولگریان برای شورا و  شائبه حضور آقازاده ها در لیست، تعدد لیست های اعلامی و ثبت نام ۷۰ مدیر قالیباف در شهرداری برای انتخابات مواردی مطرح شده است که در این زمینه«خبرگزاری فارس» با مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران  (عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب)به گفت‌وگو نشسته است.

 در خردادماه سال جاری ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران برگزار می‌شود.لطفا در خصوص اقدامات صورت گرفته برای انتخابات و همچنین وضعیت فعلی شهرداری ، توضیح می دهید؟
اینکه چینش اعضای شورای شهر و گرایش آنها  در دوره بعد چگونه باشد، باید بگویم افرادی باید وارد شورا شوند که کار خالصانه و تخصص مورد نیاز را داشته باشند و البته همبستگی فکری و وحدت هم وجود داشته باشد تا بتوان بسیاری از کمبودها و مسائلی که در حال حاضر در مدیریت شهری وجود دارد را جبران کنیم.

اگر مسائل سیاسی بر روی اقدامات سایه بیندازد، نمی‌توان شهر را اداره کرد

قاعدتاً برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. ما مشکلات اساسی در مسائل حمل و نقل عمومی داریم و همچنین در سایر بخش‌های شهرداری مشکلاتی وجود دارد و باید برای رفع آن اقداماتی صورت گیرد. شهرداری و شورای شهر یک کار تخصصی است و نباید آن را سیاسی کرد. مجلس شورای اسلامی هم تخصصی است. البته در مجلس در خصوص سیاست‌های کلان تصمیم‌گیری می‌شود، اما در شورای اسلامی شهر تهران کارها کاملاً تخصصی است. باید نیازهای شهر را شناسایی و برآورده کنیم. اگر مسائل سیاسی بر روی اقدامات سایه بیندازد، نمی‌توان شهر را اداره کرد.

اگر می خواستم فقط به کمک دولت اکتفا کنیم کاری نمی توانستیم انجام دهیم.

در چند سال گذشته در تهران فقط چند واگن به سیستم حمل و نقل عمومی اضافه شده است. اما اخیرا هم چند اتوبوس جدید خریداری شده است. البته زحمات زیادی کشیده شده که قابل تقدیر است. بگذارید همین جا نکته‌ای را بگویم که برای توسعه مترو باید ۵۰ درصد هزینه‌ها را دولت پرداخت کند و دولت در سنوات گذشته هم به وظایف خود به درستی عمل نکرده است. اگر بخواهیم فقط به این موضوع اکتفا کنیم، قطعاً نمی‌توانیم مترو را توسعه دهیم. در گذشته دولت در بودجه برای مترو ۴۰۰ میلیارد تومان  درنظر می‌گرفتند و شهرداری هم باید ۴۰۰ میلیارد دیگر می‌گذاشت و قطعا با بودجه دولت نمی‌توانستیم این همه مترو بسازیم. در گذشته برای هر یک کیلومتر مترو ۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌شد و در اواخر مدیریت چهارم به ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده بود. اگر در آن زمان ما می‌خواستیم با بودجه دولت حرکت کنیم به جایی نمی‌رسیدیم. ما در شورای چهارم نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان برای مترو بودجه درنظر گرفته بودیم. 

در ۶ سال گذشته یک دستگاه اتوبوس هم دولت به تهران نداده است. البته به سایر شهرها هم نداده است. براساس طرح جامع ترافیک شهر تهران، تهران باید در حال حاضر ۹ تا ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد و در پایان سال ۱۴۰۴ به حدود ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس برسد. اما در حال حاضر کلان‌شهر تهران به زور ۶ هزار دستگاه اتوبوس هم دارد. تازه بسیاری از آنها هم فرسوده هستند. تعداد زیادی از واگن‌های مترو هم فرسوده و نیازمند اورهال هستند. در دوره قبل برای خرید هر اتوبوس باید ۸۴۰ میلیون تومان هزینه می‌کردیم. البته در حال حاضر با توجه به شرایط و گرانی‌ها بالای چند میلیارد تومان باید برای خرید یک اتوبوس هزینه شود و قطعاً مشکلات خاصی وجود دارد. دولت باید سهم خود را پرداخت کند، اما در سنوات قبل هم این اقدام صورت نگرفته است و البته در این دوره اقدام خاصی هم صورت نگرفته است.

مدیران فعلی شهرداری معتقدند که شهر بدهکار را تحویل گرفته‌اند، در نتیجه در این سالها نتوانسته‌اند کاری انجام دهند، در این باره توضیح می‌دهید؟

حسابرس های قسم خورده بدهی شهرداری را مشخص کردند

 در حال حاضر وزارت راه، وزارت نفت و خیلی جاهای دیگر هم بدهی وجود دارند. البته این را هم بگویم که باید بدهی‌ها پرداخت شود. ما هر سال حسابرسی می‌کردیم و بدهی‌ها تسویه می‌شد. مصوباتی در این زمینه داشتیم. برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته بود و در آن سالها معاون وقت مالی جدولی را می‌آورد تا ما بدهی‌ها را پرداخت کنیم. وقتی که ما شهرداری را تحویل مدیریت فعلی دادیم، ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داشتیم. این را بگویم که حسابرس‌های قسم خورده آن را بررسی کرده‌اند، اما بعد از آن، مدام رقم‌های بدهی تغییر کرد و آنها بدهی‌های چهار سال آینده را هم حساب کردند.

ما بدهی داشتیم چون کار عمرانی می کردیم/این دوره هم بدهی دارد هم کار عمرانی نکرده لابد فقط چون حقوق داده است

ما در گذشته اگر بدهی داشتیم، کار عمرانی انجام می‌دادیم و بهره‌وری را افزایش داده‌ایم، اما در حال حاضر کار عمرانی صورت نگرفته و بدهی‌ها هم هر روز بالاتر رفته است. این در حالی است که درآمدهای شهرداری در این دوره محقق شده است ولی بدهی‌ها پرداخت نشده و کار عمرانی صورت نگرفته و لابد فقط حقوق داده‌اند. ما در آن دوره اعتقاد داشتیم اگر قرض کنیم و پروژه‌ای را بسازیم به نفع مردم است، چرا که مردم زودتر از امکانات بهره مند می‌شوند و از سوی دیگر هم به دلیل تورم برای ما مقرون‌به صرفه‌تر بود چرا که اگر پروژه‌ای به تعویق می‌افتاد سال بعد گران‌تر می‌شد.

وقتی شورای دوم را تحویل گرفتیم شهرداری کلی بدهی داشت/وضعیت شهرداری در حال حاضر خوب نیست

همین جا می‌گویم زمانی که ما شورای دوم شهر تهران را تحویل گرفتیم، مدیریت شهری کلی بدهی داشت. دوباره تأکید می‌کنم که باید بدهی‌ها حدی داشته باشد و همچنین پرداخت شود، اما در حال حاضر با توجه به اینکه بدهی‌ها پرداخت نشده، وضعیت خوب نیست.

نحوه بستن لیست چگونه است؟ آیا سهم بندی می شود؟ در این باره توضیح دهید؟

با رای مردم لیست  بسته می شود/رونمایی از درگاه هفته آینده
ما درگاهی در نظر گرفته ایم که همه می توانند در ان ثبت نام کنند.مردم‌می توانند کاندید مورد نظر خود را انتخاب کنند و بر اساس رای مردم لیست بسته می شود.
وقتی مردم رای بدهند ما ۳ برابر ظرفیت را انتخاب(افرادی که بیشترین رای را آورده اند ) و بر اساس تخصص لیست نهایی بسته می شود البته اعتقاد و انقلابی بودن پیش از همه اینهاست.
افراد برای ثبت نام در درگاه باید نام و نام خانوادگی و همچنین کد ملی را درج کنند و در ابتدا افراد را به صورت کلونی ۱۵ نفره در نظر گرفته و ۳ نفر از انها شامل یک خانم،یک جوان و یک فردعادی می توانند رای بدهند.این کار در شهرستان ها انجام و هفته اینده در تهران هم اجرایی می شود.

آیا خانم ها در لیست سهمیه دارند؟

نگاه جنسیتی ندارم/اگر تخصص داشته و مردم به آنها رای دهند حتما در لیست قرار می گیرند

نگاه جنسیتی نداریم اما اگر حتی ۱۰ خانم هم در سامانه توسط مردم انتخاب شوند و تخصص لازم را داشته باشند در لیست قرار می گیرند.البته استقبال خانم ها کم بوده اما نسبت به دور قبل بهتر بوده است.

نگاه پدرسالارانه به لیست نداریم/با سفارش کسی در لیست قرار نمی گیرد/روند شفاف است
ما دقیقا لیست را بر اساس نظر مردم می بندیم و نگاه پدر سالارانه نداریم و اینکه بخواهیم حزبی کار کرده و اینکه با سفارش کسی فردی در لیست قرار گیرد اصلا در دستور کار نیست و کاملا روند شفاف است.
البته همین جا می گویم که برای ما تخصص حرف اول است ما نیازمند متخصص‌اقتصاد شهر، پزشک، حقوق دان و غیره هستیم.اعضای شورا باید متخصص باشند تا بتوانند شهر را به درستی اداره کنند.

شنیده شده است که قرار است لیست اصولگرایان برای شورای اسلامی شهر تهران بدون حضور آقازاده‌ها بسته شود و همچنین در جلسه‌ای که داشته‌اید، اعلام شده که افکارعمومی نسبت به این مسئله حساس است، اما در برخی از لیست‌های منتشره اسم آقازاده‌ها یا خانم‌زاده‌ها آمده است. در این زمینه توضیح می‌دهید که چقدر از سهم لیست به این افراد تعلق دارد؟

 کسی را با رانت پدرش در لیست قرار نمی دهیم /شاید به آقا زاده ای مردم در سامانه رای دادند

ملاک آقازاده یا خانم‌زاده بودن نیست. آقازاده کیست؟ هر کسی که پدرش مسئولیتی دارد یا معاون وزیر یا معاون شهردار است آقازاده محسوب می‌شود؟ اینطور که باید بگوییم که همه آقازاده هستند. ما در لیست خودمان با پارتی‌بازی کسی را وارد نمی‌کنیم. مثلاً بگویند که این آقا یا خانم فرزند فلانی است و از رانت پدرش استفاده و در لیست قرار گیرد. اما چون افراد در سامانه ثبت‌نام می‌ کنند و ما لیست را بر این اساس می‌بندیم، شاید کسی آقازاده باشد و در سامانه مردم به وی رأی بدهند، آن موقع ما در مرحله نهایی ما براساس شاخص‌ها بررسی می‌کنیم، شاید هم اصلاً مردم به وی رأی ندادند. مردم باید انتخاب کنند و اگر حساسیت منفی دارند، باز مردم باید در آن سامانه رأی بدهند. ببینید در آن سامانه‌ای که ما درنظر گرفته‌ایم حزب شخص نوشته می‌شود، شاید هم اصلا کاندیدا حزبی نداشته باشد. با این کار وزن احزاب هم مشخص می‌شود و احتمالاً ۱۰ هزار نفر در این سامانه  ثبت نام می کنند. 

چقدر احتمال دستکاری درگاه وجود دارد؟

اصلاً وجود ندارد. سیستم چک شده و موضوعات حملات هکری هم درنظر گرفته شده و برای آن فکر شده است. 

بیش از ۷۰ نفر از مدیران و معاونین آقای قالیباف در شهرداری تهران برای دوره ششم انتخابات شورای شهر ثبت‌نام کرده‌اند. وضعیت آنها چگونه است آیا سهمی در لیست دارند؟

اینکه مدیری صرفا در دوران آقای قالیباف بوده، ملاک  برای حضور در لیست نیست

باز هم تأکید می‌کنم که حضور آنها در لیست بستگی به رأی مردم دارد.مدیران و معاونان آقای قالیباف افراد باتجربه‌ای هستند و همین امر برای آنها یک پوئن مثبت است. اما باید صبر کنیم ببینیم که مردم به چه کسانی رأی می‌دهند و درنهایت لیست را ببندیم. اینکه مدیری صرفا در دوران آقای قالیباف بوده، ملاک ما برای حضور در لیست نیست. 

یعنی خود شما هم باید برای حضور در لیست در آن سامانه رای بیاورید؟

بله. شاید هم برای حضور در لیست رای نیاوردم. کاملا بسته به نظر مردم است.

از کدام جریان‌های سیاسی می‌توانند در این lسامانه شرکت کنند؟

همه جریان‌های سیاسی همسو می‌توانند در این سامانه شرکت کنند،بعلاوه همه کسانییکه اصولا حزبی نیستند و بیشتر افراد جامعه ما وابستگی حزبی ندارند و چناچه هم جهت سیاسی و انقلابی باشند دعوت می شود که شرکت کنند.

میزان مشارکت را چگونه می‌بینید؟

دوست ندارم کلمه خاکستری را بیاورم. اما یک طیف ۷۰ درصدی در جامعه داریم که نه اصلاح‌طلبند و نه اصولگرا. فکر می‌کنم که اینها پای کار بیایند. ما تلاش می‌کنیم که میزان مشارکت را بالا ببریم تا نتیجه بهتری عاید کشور شود. 

برخی از اصلاح‌طلبان بارها اعلام کرده‌اند که وقتی مشارکت پایین باشد اصولگرایان در انتخابات برنده می‌شوند در این باره توضیح می‌دهید؟

 ناکارآمدی اصلاح طلبان انگیزه رای دادن را از عده ای گرفته است

اصلاً اینطور نیست. متأسفانه ناکارآمدی‌هایی که آنها داشته‌اند باعث دلزدگی مردم شده است و انگیزه رأی دادن را از عده‌ای گرفته‌اند. مشکل آنها هستند که باعث شدند مردم ناامید شوند. 

سرلیست چه کسی است؟

هنوز مشخص نیست. 

امکان دارد که تعدد لیست در این دوره از انتخابات وجود داشته باشد؟

بعید نیست،لیستهای متعدد بیرون بیاید، اما ما تلاش می‌کنیم که به لیست واحد برسیم و لیست اصلی را به عنوان شورای ائتلاف اعلام می‌کنیم و تلاش ما این است که با سایر دوستان به جمع‌بندی برسیم.

یک نفر می‌تواند در عین واحد در چند لیست قرار گیرد؟

هنوز بررسی نکرده‌ایم، اما اگر لیست‌ها رقابتی باشد این امکان وجود ندارد و یک فرد باید فقط در یک لیست قرار گیرد. 

جمله پایانی

 لیست در اتاق تاریک و با همفکری یک عده بسته نمی شود 

همین جا با جدیت اعلام می‌کنم که لیست در یک اتاق تاریک و با همفکری عده‌ای بسته نمی‌شود. آرای مردم در این لیست بسیار مهم است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست