• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۱-۲۸
  • شناسه خبر: 22856

نامزدی «نه اصولگرا» و «نه اصلاح طلب»

حسین دهقان تقریبا نخستین نامزد انتخابات ریاست جمهوری است که خود را نه اصلاح ط‌لب و نه اصولگرا می‌داند. مرور مواضع وی درباره اقتصاد و سیاست، پدیده‌های اجتماعی و روابط بین الملل ضمن ارائه تصویری کلی از دولت مورد نظر وی می‌ ...

به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» دو ماه و نیم دیگر به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. در فاصله باقی مانده تا روز انتخابات، انتظار طبیعی این است که کسانی که قرار است سکان هدایت و مدیریت قوه مجریه را در اختیار بگیرند، برنامه‌ها و رویکردهای خود را در قبال مسائل کلان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بین المللی بیان کرده و راهکارهای مد نظر خود را برای برون رفت از مشکلات و چالش‌هایی که پیش روی کشور است، ارائه کنند.

سردار دهقان: هر اقدام آمریکا در خلیج فارس علیه ایران با قاطعیت پاسخ داده  خواهد شد

 معمولا در فصل انتخابات نامزدها و جریاناتی که وارد عرصه انتخابات می‌شوند به ارائه بخش‌هایی از دیدگاه‌ها و مواضع خود در قبال اداره کشور و باید و نبایدهای آن می‌پردازند ولی این مواضع در این بازه زمانی کوتاه چندان به نقد کشیده نمی‌شود. خبرگزاری جمهوری اسلامی در نظر دارد در قالب گزارش‌هایی مروری بر مواضع و دیدگاه‌های نامزدهایی که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده اند، داشته باشد.

سردار «حسین دهقان» چهارم آذرماه سال گذشته به صورت رسمی به عنوان نخستین نامزدانتخابات ریاست جمهوری سیزدهم اعلام آمادگی کرد. “نه اصلاح‌طلبم نه اصولگرا، می‌خواهم فصل نوینی در حکمرانی ایجاد کنم، خودم را یک عنصر کاملا ملی و انقلابی می‌دانم”. این جملات مهمترین محور معرفی حسین دهقان در ویدیوی اعلام رسمی نامزدی بود که وی توانمند کردن جامعه، تقویت زیرساخت‌های قدرت و بالا بردن شأن و منزلت کشور ملت و کشور در صحنه جهانی را از جمله موضوعاتی اعلام کرد که تا به امروز به دنبال آن بوده است.

وی احساس می کند توانی دارد و شرایط کشور به گونه ای است که توان او می تواند به بهبود اوضاع کمک کند. این تنها دلیل  ورودش به انتخابات است. دهقان معتقد است تجربه و دانش دارد، دیدگاه های مشخصی درمورد مسائل عمومی جامعه دارد، مسائل منطقه را می فهمد، نسبت شرایط داخلی و بیرونی را درک می کند و در مجموع برای برون رفت از این شرایط راه حل دارد و به دلیل همین توانایی ها هیچ دلیلی بر نیامدنش نمی داند.

حسین دهقان ۶۴ ساله است و در سابقه اجرایی خود فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران (از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۰)، جانشینی رییس ستاد مشترک سپاه پاسداران (از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵)، قائم‌مقام وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (دولت هفتم)، معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران (در دولت‌های هشتم و نهم)، وزیر دفاع (دولت یازدهم) و مشاور کنونی مقام معظم رهبری در صنایع نظامی دارد.

وی از همان هفته‌های نخست اعلام نامزدی در انتخابات کانون نقد و حتی هجمه هم قرار گرفت که بیشترین آن به دلیل سوابق نظامی وی بوده و این در حالی است که دهقان در گفت و گوهای مختلف بر اینکه به عنوان فردی غیرنظامی کاندیدا شده؛ تاکید و تصریح کرده است. سردار دهقان گرچه در دولت‌های اصلاح طلب و اصولگرا و معتدل حضور و نقش داشته است اما خود را نماینده هیچ گروهی نمی‌داند و تاکید می‌کند که صرفا با تصمیم شخصی آمده، با کسی ائتلاف نمی‌کند، تا آخر در رقابت‌ها می‌ماند ولی در اداره کشور از ظرفیت همه جریان‌های سیاسی استفاده خواهد کرد.

نخستین نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم طی ماه‌های گذشته در گفت و گوهای مختلف با رسانه‌ها، حضور در شبکه‌های مجازی، دیدار با اصناف و بازدید از کارگاه‌ها و کارخانجات، دیدار با صاحب نظران دانشگاهی و جامعه‌شناسان تلاش کرده است تا در مسیر رسیدن به پاستور قدم‌های محکمی بردارد. وی در پاسخ به این پرسش که تیم اجرایی و کابینه احتمالی اش چه کسانی خواهند بود گفته است اعلام این موضوع در زمان خاص خودش خواهد بود. مروری بر مهم‌ترین اظهارات حسین دهقان درباره موضوعاتی چون اقتصاد، تحریم، روابط بین الملل و پدیده‌های اجتماعی گرچه تنها دربرگیرنده کلیات است اما تا حدودی نشان دهنده خطوط فکری و برنامه‌های آینده نامزدی است که در انتخابات آینده حضور خواهد یافت.

مروری بر مواضع دهقان؛ از فضای مجازی تا پدیده‌ها و مسائل اجتماعی

رابطه با آمریکا به صورت خاص و روابط بین الملل به صورت عام، مهم‌ترین موضوعات این روزهای کشور در ماه‌های منتهی به انتخابات است. تحریم‌ها، اقتصاد و معیشت مردم، پدیده های اجتماعی هنجار و ناهنجار، موضوع فیلترینگ فضای مجازی از مهم‌ترین مباحثی هستند که حسین دهقان طی ماه‌های گذشته به آن‌ها پرداخته است. وی پس از اعلام کاندیداتوری در انتخابات، فعالیت خود را در رسانه‌های مجازی به ویژه توییتر افزایش داد و برخی از مواضع وی درباره موضوعات مختلف کشور و چالش‌های موجود در این شبکه‌ها منعکس شد.

دهقان در ترسیم دولتی که برای رسیدن به آن تلاش می کند؛ نوشت: “‌ما مسوولان بیشتر از اینکه به دنبال حل مشکلات باشیم، در کارنامه نویسی برای خودمان ایستادیم. بساط این گزارش‌ها و بولتن‌های بی‌پشتوانه باید جمع شود ‌وضعیت فعلی کشور نتیجه عملکرد ما مسئولان است. پذیرش این مسئولیت، اولین گام برای عبور از وضع بد امروز است. “

فضای مجازی: یکی از مهم‌ترین دغدغه های این روزهای کشور در عرصه رسانه و خبر، نحوه برخورد و مدیریت فضای مجازی است. دهقان بر این نکته که دلیلی برای فیلترینگ وجود ندارد؛ تاکید کرده و گفته است: «امروز نمی توان دنیا را بدون فضای مجازی تصور کرد. در واقع فضای مجازی بخشی از زندگی واقعی شده است و بخش زیادی از ارتباطات در این فضا جریان دارد.»

مذاکره با آمریکا: مذاکره با ایالات متحده آمریکا یا در کل رابطه با این کشور، عامل تعیین کننده در انتخابات گذشته هم بود و به همین دلیل در انتخابات پیش رو هم می تواند اثریخش باشد. حسین دهقان در پاسخ به این پرسش که آیا شما مخالف مذاکره با آمریکا هستید؛ پاسخ نه داده است و در گفت و گوی دیگری تصریح کرده است: «طبیعتاً اگر منافع مردم در گرو مذاکره باشد، مذاکره خواهیم کرد اما هیچ گاه پذیرش این موضوع از موضع تسلیم، پذیرش سلطه و تمکین به قدرت طرف مقابل نخواهد بود. ضمن اینکه مذاکره باید در جهت رفع یک مشکل باشد نه با هدف اعمال فشار علیه مردم ایران.»

کشورهای منطقه: دیدگاه وی درباره رابطه با کشورهای منطقه به ویژه عربستان هم اینگونه است: «عربستان سعودی اگر مستقل از صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها عمل کند، ما مشکلی با آنها نخواهیم داشت. عربستان باید بفهمد که ایران بهترین شریک او در منطقه است.»

حضور نظامیان در سیاست و انتخابات: همانگونه که اشاره شد یکی از محورهای انتقادی نسبت به حضور سردار دهقان در انتخابات پیشینه نظامی اوست اما وی با تاکید بر اینکه قانون هیچ منعی برای حضور یک فرد نظامی در انتخابات ندارد؛ گفته است: «همانگونه که رای دادن نظامیان، حق شهروندی آنها محسوب می شود، نامزدن شدن فرد نظامی در هر انتخاباتی هم حق شهروندی اوست.»

تحریم‌ها: طی ماه‌های باقی مانده تا انتخابات، تحریم‌ها و رفع آن اولویت نخست دولت خواهد بود اما دیگر حاضرین در عرصه سیاست ایران از جمله نامزدهای انتخاباتی هم در این زمینه ابراز نظر خواهند کرد. حسین دهقان درباره تحریم‌ها معتقد است اگر به «تحریم» به چشم «فرصت» نگاه نکنیم تولیدکنندگان داخلی، واردکننده خواهند شد.

وی در یک گفت و گویی دیدگاه خود درباره موضوع تحریم ها را اینگونه توصیف کرده است: «اگر در زمان تحریم ها با بهبود نظام اداری کشور، تولید داخل را تقویت کردیم و زیست خود را در سایه وجود محدودیت ها تداوم بخشیدیم، تحریم‌ها تبدیل به فرصت می‌شود ولی اگر رویکردی منفعلانه در این زمینه داشته باشیم قطعاً نتیجه تحریم‌ها برکشور غیرقابل جبران خواهد بود.

اقتصاد: اصلی‌ترین و مهم ترین موضوع داخل کشور این روزها، اقتصاد نابه سامان است که از یک سو با انواع بیماری‌های کهنه دست و پنجه نرم می‌کند و از سوی دیگر تحریم و کرونا تازه‌ترین ویروس‌هایی هستند که این حوزه را تهدید می کنند. دهقان راه برون رفت از وضعیت فعلی کشور، را توقف خصوصی‌سازی، منع دولت و شرکت‌های خصولتی از سرمایه گذاری، ایجاد امنیت و ثبات اقتصادی، مسئولیت پذیری مدیران و پرداخت هزینه تصمیمات می‌داند. وی مالیات را به چماقی بر سر اصناف و تولید کنندگان دانسته و ثبات سیاسی و ثبات سیاستی را در فضای اقتصادی کشور راه حل مشکلات اعلام کرده است.

دهقان در توضیح اولویت های اقتصادی خود در برنامه انتخاباتی و نیز مشکلات کشور گفته است: «امروز ملت ما گرفتار گرانی هستند، مشکل معیشتی دارند، بی کاری وجود دارد، کسی تصور نمی کند بتواند مسکن یا حتی خودرو بخرد. از طرف دیگر فاصله طبقاتی وحشتناک و تورم وجود دارد. رشد اقتصادی منفی داریم. مناسبات بیرونی مدیریت نشده داریم. دوگانه هایی که در جامعه همه را اذیت می کند، وجود دارد. مسئله اولیه ملت چیست؟ من می گویم گرانی، معیشت، آموزش، سلامت و مسکن. اینها بدیهیاتی است که قانون اساسی گفته دولت موظف به تامینشان است.»

برابری‌های اجتماعی و بی عدالتی‌ها هم از سوی این کاندیدای ریاست جمهوری اینگونه توصیف شده است: کسانی که مردم را از نظر درآمدی به ۱۰ طبقه اجتماعی تقسیم می کنند در اشتباه هستند؛ چون متاسفانه با وجود دستگاه‌های عریض و طویل متعدد برای اجرای عدالت در جامعه، وضعیت اقتصادی مردم به گونه‌ای است که امروز فقط دو طبقه در جامعه داریم؛ دارا و ندار و حد وسطی هم وجود ندارد!»

فساد هم به عنوان بیماری کهنه اقتصاد ایران در سخنان نامزد انتخاباتی نمود یافته و دهقان در این زمینه گفته است: «وقتی کسی امنیت کشور را به خطر می‌اندازد، طرف را رسوا می‌کنیم اما سلطان سکه را هیچ جا نشان نمی‌دهیم. این نوع برخورد دوگانه باعث خلق سلاطین فساد در کشور می‌شود.»

صنایع ایران به ویژه خودرو سازی هم به دلیل حاشیه‌های بسیار این سال ها، در مباحث انتخاباتی مورد توجه قرار گرفته و خواهد گرفت، حسین دهقان در این زمینه معتقد است: «مگر صنعت خودرو چقدر پیچیدگی دارد که نمی‌توان آن را کامل در داخل تولید کرد!؟ چرا هر دستگاه پراید دو هزار و ۵۰۰ دلار ارزبری دارد!؟ کدام بخش از این خودرو را نمی‌شود در داخل تولید کرد؟»

قراردادها و سازمان های بین المللی: الحاق به FATF، برجام و سازمان انرژی اتمی هم از موضوعات مهم جامعه ایران طی سال‌های گذشته بوده و به نظر می‌رسد در ماه های آینده هم از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.

دهقان درباره برجام گفته است: «اصل توافق برجام حرکت خوبی بود و این توافق بدون نظر و نگاه نظام اسلامی و رهبری انقلاب نبود اما مشکل در اجرای برجام امروز صحبت اصلی است.» وزیر دفاع پیشین همچین برخلاف بسیاری از منتقدان دولت تصریح کرده است که برجام روی برنامه موشکی ایران هیچ تاثیری نداشته است و رییس جمهوری مخالف تولید موشک نبود اما می گفت الان وقت کار تبلیغاتی و رسانه ای نیست.

وی درباره همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی هم تصریح کرده است: ما NPT را پذیرفتیم و در پروتکل الحاقی همکاری می‌کنیم. ما باید حتماً بازرسی که می‌خواهد از سمت سازمان بیاید را بشناسیم؛ اگر جنبه جاسوس نبودن او اثبات شود، بدون مانع می‌آید و کارش را انجام می‌دهد. تاکنون درباره موضوع پیوستن ایران به کارگروه اقدام مالی یا FATF از سوی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهارنظر روشن و صریحی منتشر نشده است.

پدیده‌های اجتماعی: تغییر جامعه ایران در ارزش ها و هنجارها، موجب پدیداری برخی نوپدیدها شده است که می‌تواند به محفلی برای ابراز نظر و دیدگاه کاندیداهای ریاست جمهوری باشد. دهقان در این زمینه معتقد است: «در پدیده‌های اجتماعی که بیش از ۳۰ درصد فراگیری دارند، مقابله راه‌حل نیست. در موضوع حجاب چقدر مقابله کردیم و چه نتیجه‌ای گرفتیم جز اینکه از آنچه بدحجابی می‌خواندند، به بی‌حجابی رسیدیم!؟ وی همچنین تاکید کرده است: «حق نداریم در هیچ شرایطی و با هیچ منطقی مردم را تقسیم کنیم. مردم را همین طور که هستند بپذیریم و با آنها با یک گوش شنوا طرف شویم.»/ ایرنا

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست