• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۲-۰۵
  • شناسه خبر: 22909

طی ۸ سال گذشته ۳ سد ساخته شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: طی هشت سال گذشته سه طرح سدسازی در استان زنجان آغاز و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

اسماعیل افشاری در گفت و گو با خبرنگار«پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: سد «بلوک» و «فیله خاصه» در شهر زنجان از جمله پروژه‌هایی است که اجرای این پروژه‌ها در سال‌های ۸۵ و ۸۴ آغاز و در سال‌های ۹۸ و ۹۵ به بهره‌برداری رسید.

حجم آب سد گلابر زنجان 3 درصد كاهش يافت - ایرنا

وی ادامه داد: حجم آب تنظیمی سد بلوک سالانه یک میلیون و ۷۷ هزار مترمکعب است که این طرح، ۲۱۶ هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه را زیرکشت آبیاری تحت فشار قرار داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: سد «فیله خاصه» نیز سالانه آب مورد نیاز برای آبیاری تحت فشار ۲۴۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی در روستاهای فیله خاصه و سیف آباد منطقه زنجانرود را تامین می‌کند.

افشاری افزود: سد میرزاخلو نیز از جمله سدهایی است که در هفت سال اخیر در  شهرستان طارم و شمال‌شرقی زنجان، در ضلع شمالی رودخانه قزل اوزن و روستای پاوه‌رود احداث شده در سال ۸۸ ساخت آن آغاز و ۹۶ نیز به بهره‌برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: این سد سالانه حدود دو میلیون متر مکعب آب تنظیمی را به منظور توسعه و آبیاری ۳۳۰ هکتار از باغات زیتون منطقه طارم  را تامین می‌کند که این مهم موجب جلوگیری از مهاجرت روستاییان منطقه  می‌شود.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: هم اکنون در استان چهار سد و یک طرح بند انحرافی در شهرستان‌های ماهنشان، ایجرود، دندی، طارم، مشترک با استان کردستان و شهر دندی در دست احداث داریم.

وی اظهار داشت: سد بلوبین در ایجرود، مشمپا در ماهنشان، تالوار مشترک با استان کردستان، مراش در دندی و بند انحرافی پاوه رود نیز در طارم در دست ساخت قرار دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: سد بلوبین پس از بهره‌برداری در ایجرود، آب آشامیدنی شهرهای زرین آباد، حلب و ۹۲ روستای شهرستان ایجرود را تامین خواهد کرد. مطالعات این سد سال ۷۰، عملیات اجرایی آن در سال ۸۹ شروع و قرارداد تعیین شده برای ساخت این سد ۵۵۶ میلیارد ریال است که تا پایان اسفند‌ماه این پروژه ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: سد مراش آب آشامیدنی ۱۲۲ روستا در شهر دندی را تامین خواهد کرد و ۶ و نیم میلیون مترمکعب آب این سد برای شرب و صنعت پیش بینی شده اما تاکنون این میزان با قطعیت اعلام نشده است.

به گفته افشاری، عملیات اجرایی این سد در سال ۸۸ آغاز شده و تا پایان اسفند ماه سال گذشته نیز ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وی با بیان اینکه مجوز احداث سد تالوار در سفر مقام معظم رهبری به استان زنجان داده شده بخشی از آب این سد برای آب شرب همدان، حقابه‌های استان زنجان است که باید سهمی هم برای آب آشامیدنی و آب مورد نیاز صنعت شهرستان خدابنده تخصیص یابد.

به گفته وی، بخشی از آب سد تالوار نیز برای حقابه‌های حدود دو تا سه هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان کردستان نیز پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: عملیات اجرایی این سد نیز از سال ۷۶ آغاز شده و تا اسفند ماه ۹۹ نیز به پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصد رسیده بود.

افشاری با بیان اینکه پایان سال گذشته پیشرفت فیزیکی سد مشمپا به ۳۷ درصد رسید، اضافه کرد: بهره‌برداری از این سد آب آشامیدنی شهر زنجان، روستاها و صنایع در مسیر را در افق طرح سال ۱۴۲۰ تامین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: مطالعات سد مشمپا در سال ۸۳ آغاز، کلنگ ساخت این سد سال ۸۸ به زمین زده شد و در سال ۹۲ قرارداد آن به مبلغ چهار هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شده است.

وی افزود: از طرفی کمبود آب از عوامل اصلی محدود کننده فعالیت‌های کشاورزی و تولید محصولات زراعی و باغی محسوب می‌شود به همین جهت کنترل و جلوگیری از خارج شدن آبهای سطحی از دسترس، می‌تواند این بخش را نیز توسعه دهد.

افشاری با بیان اینکه احداث بند انحرافی پاوه رود در شهرستان طارم به منظور ایجاد زیرساخت‌ها برای توسعه کشاورزی شهرستان است که برای تامین آب کشاورزی بیش از ۱۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این منطقه در حال احداث است.

به گفته وی،  این پروژه  از سال ۸۹ آغاز شده و تا پایان سال گذشته از ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بود که با تکمیل این پروژه، اقتصاد شهرستان طارم به لحاظ کشاورزی متحول می شود. براساس نتایج به دست آمده از بررسی‌های انجام شده، حجم کل رواناب سالانه استان زنجان در دو هزار و ۹۵۱ میلیون مترمکعب است که از این میزان حدود یک هزار و ۴۳۸ میلیون مترمکعب به مصارف شرب، کشاورزی و صنعت می‌‌رسد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست