• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۲-۳۱
  • شناسه خبر: 23155

فرآیند «جذب و مصاحبه» دانشگاه باید سمت و سوی میان‌رشته‌ای داشته باشد

دبیر دومین سمپوزیوم مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم‌ پزشکی گفت: تجربه کسب شده از پاندمی کووید - ۱۹ تصدیق‌کننده اهمیت جایگاه میان‌رشته‌ای در دنیا بوده است.

به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» و به نقل از ایسنا، مهرداد حمیدی در مراسم اختتامیه دومین سمپوزیوم مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم‌ پزشکی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه میان‌رشته‌ای، آمیختن دو یا چند رشته به صورت مبنایی با هدف خلق یک زمین بازی جدید شامل رشته، دانش و پژوهش است، اظهار کرد: توسعه میان‌رشته‌ای لزوماً ایجاد رشته جدید نیست و خاستگاه آن محدود به دانشگاه‌ها نیست، بلکه مستلزم ارتباط با مجامع بین‌المللی و دانشگاه‌های خارج از مرزهای کشور است.

وی با بیان اینکه تجربه پاندمی کووید – ۱۹، تصدیق‌کننده جایگاه میان‌رشته‌ای در دنیا است، افزود: میان‌رشته‌ای فرآیند شناسایی مسئله و ایجاد فرآیند پاسخ‌دهی مناسب با سازِ کار میان‌رشته‌ای بوده و فرآیندی ارگانیک و دینامیک است که نباید بعد از حل مسئله به شکل رشته تثبیت شود.

این مسئول با بیان اینکه توسعه کیفی میان‌رشته‌ای باید بیش از توسعه کمی مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: استفاده از رویکرد پدیدارشناختی با تاکید بر مسـئولیت، در توسـعه میان‌رشته‌ای و رشته‌های مختلف علوم، نیازمند ایجاد بازتعریف میان‌رشته‌ای در حیطه علوم خود هستند.

دبیر دومین سمپوزیوم مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم‌ پزشکی با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری نیازمند سیاست‌پژوهی و مطالعات گسترده و عمیق است، ادامه داد: سیاست‌گذاری در خصوص میان‌رشته‌ای علوم‌ پزشکی نیازمند تفکر سیستمی، راهبردی، تفکر جمع‌گرایی به جای فردگرایی، تفکر هم‌گرایی به جای واگرایی، هم‌افزایی، عملگرایی و پرهیز از شعارزدگی، اصلاح سیاست‌های فرمایشی، نگاه جامع به سلامت، تولید ارزش‌افزوده و تولید منابع از مسیر میان‌رشته‌ای، خصوصی‌سازی، تجاری‌سازی دانش و ارتباط بالا به پایین و پایین به بالا و غیره در سطوح مختلف تصمیم‌گیری است.

حمیدی با بیان اینکه بهره‌برداری از ظرفیت فناوری اطلاعات برای توسعه دانش به ورای مرزها و ارتباطات بین‌المللی از طریق تبادل استاد و دانشجو می‌تواند به توسعه میان‌رشته‌ای‌ها بینجامد، افزود: فرآیند نیازسنجی، برآورد دانشجو، فرآیند جذب و مصاحبه دانشگاه باید سمت و سوی میان‌رشته‌ای داشته باشد.

این مسئول با اشاره به بایسته‌های میان‌رشته‌ای، نگاه جامع به سلامت و جدایی آموزش پزشکی از بدنه وزارت علوم را یکی از موانع توسعه میان‌رشته‌ای عنوان و تصریح کرد: وزارت بهداشت و وزارت علوم باید همکاری و تعامل حداکثری با یکدیگر داشته باشند و رشته‌هایی که بین دو وزارتخانه هم‌پوشانی دارد را بازبینی کنند و از ظرفیت بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد و غیره نیز استفاده شود.

دبیر دومین سمپوزیوم مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم پزشکی، خاطرنشان کرد: ایجاد ساختاری پویا و دائمی برای ادامه گفت‌وگوهای اندیشمندان در خصوص میان‌رشته‌ای (اندیشکده کشوری)، تعریف طرح‌های مطالعاتی مشترک میان‌رشته‌ای، آسیب‌شناسی وضعیت موجود میان‌رشته‌ای‌ها، تدوین نقشه راه آینده میان‌رشته‌ای، برگزاری نشست‌های ادواری با سیاست‌گذاران علم و فناوری و نیز تاسیس انستیتو مطالعات میان‌رشته‌ای، از جمله پیشنهادات  در راستای توسعه میان‌رشته‌ای در علوم پزشکی است‌.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست